Opgelet voor de Gele Koorts

De foto's van deze reportage uit Zimbabwe werden gemaakt tijdens een grote zomerreis door Afrika in 2016. Hoewel het accent van dit bezoek zou liggen op het fotograferen van stoomlocomotieven in actie, konden toch ook meerdere leuke opnames gemaakt worden van diesellocomotieven van de NRZ (National Railways of Zimbabwe).

De Zimbabwaanse spoorwegen hebben zwaar te lijden onder de malaise die heerst in dit land. Dit is er ook aan te zien... De optische staat van de locomotieven is eerder erbarmelijk te noemen, de meeste seinen zijn buiten dienst en de rijtuigen dateren nog uit het koloniale tijdperk. Nu moet bij die rijtuigen wel vermeld worden dat dat ook net een deel van de charme is... Toch is het te hopen dat er de komende jaren zwaar geïnvesteerd gaat worden in de Zimbabwaanse spoorwegen. De Chinezen zijn hier trouwens vragende partij in, maar de onderhandelingen met lokale politici, die er schijnbaar andere belangen op nahouden, verlopen bijzonder moeizaam.

Geen paniek: u gaat geen vervelende ziektes oplopen na het bekijken van deze reportage. Hoewel je je voor een bezoek aan Zimbabwe best inent tegen de Gele Koorts, is de titel van deze reportage toch eerder te linken aan de opvallende gele kleur van de diesellocomotieven van de NRZ.

° 25/07/16
We beginnen deze reportage meteen wat atypisch, namelijk met de luxetrein van Rovos Rail die onderweg is van Dar es Salaam in Tanzania naar Cape Town in Zuid-Afrika. Deze trein rijdt enkele keren per jaar, het betreft een reis van 15 dagen door maar liefst 5 landen, waarbij het goedkoopste ticket ten tijde van deze foto een lichte $11850 kostte. We zien deze beroemde trein op het meest markante punt van de reis: de brug aan de Victoria-watervallen. De trein wordt gesleept door 2 locomotieven van type EMD GL26C, met de nummers DD 2359 en DD 2355. Ze zijn oorspronkelijk afkomstig uit Australië, maar zijn nu van Rovos Rail. Enkel de eerste loc werd al in nieuwe huisstijl geschilderd. Wat een trein en wat een fotopunt!
Nadat de trein van Rovos Rail bij de oversteek van de Zambezi Zambia heeft verlaten, doet uw webmaster hetzelfde. Te voet wordt de brug overgestoken, waarna een taxi wordt genomen naar het station van Vic(toria) Falls. Hier zal de trein van Rovos Rail ruim een dag blijven staan, zodat de reizigers op hun gemak de beroemde watervallen kunnen bezoeken. De vele bavianen rond het station hebben eten geroken en proberen hun slag te slaan op en rond de trein. Op deze foto is er al eentje op een rijtuig geklommen, een halfuurtje later zien we ze zelfs op het balkon van het salonrijtuig.
Nadat alle reizigers de trein van Rovos Rail hebben verlaten, wordt de trein naar een zijspoor gerangeerd. Hierbij moet de volledige trein met haar aanzienlijke lengte de hoofdlijn richting Bulawayo op, om tot voorbij de laatste wissel te geraken. Dit geeft uw webmaster de gelegenheid om de DD 2359 DD 2355 met hun trein nog een tweede keer "op de lijn" te fotograferen.
Na het bewonderen van de kraaknette locomotieven van Rovos Rail is het toch even aanpassen als we locomotief DE10A 1043 van de Zimbabwaanse nationale spoorwegen (ZNR) in actie zien komen. Op deze opname zien we de machinist van de nachttrein van Vic Falls naar Bulawayo wachten op het vertreksein. Let zeker eens op enkele interessante details in de stuurpost: we herkennen een GPS-toestel dat wordt gebruikt als localisator van de trein voor zowel de machinist als voor de beveiliging van het baanvak (de seinen zijn immers buiten dienst). Hiernaast zien we een kapotte Teloc-snelheidsmeter van hetzelfde model als degenen die lang in België gebruikt werden.
In de slaaptrein bevinden zich gewone zitrijtuigen en oude maar zeer fraaie slaaprijtuigen met coupés. Deze dame heeft plaatsgenomen in het 2e klas zitrijtuig. Hoog tijd voor een sfeerbeeld.
° 26/07/16
Een dag later zien we tegentrein van Bulawayo naar Vic Falls. Na zo'n 14u rijden zien we de trein hier met zo'n uur vertraging op een goede kilometer van haar eindpunt. Of de DE10A 1039 met een olifant of iets anders is gebotst, is niet duidelijk. De reling van de locomotief doet alleszins een stevige aanrijding vermoeden. Feit is dat er aan de uitrit van het station ook een bord staat dat wijst op het gevaar van loslopende olifanten op de spoorlijn.
Terwijl uw webmaster van het vorige fotopunt terug naar het station wandelt, ziet hij onderweg dat men bezig is de DD 2359 van Rovos Rail er nog wat properder te laten uitzien. De gekozen kleuren van zowel de locomotief als haar schilden doen het erg goed samen. Kan de ontwerper van deze livrei ook eens wat advies komen geven in West-Europa?
De slaaptrein van Bulawayo naar Victoria Falls wordt aan haar eindpunt ook gepoetst. Let op het contrast met de vorige foto... Het gaat er allemaal toch nét iets anders aan toe!
Kwestie van voldoende werk te hebben, wordt elke dag de volgorde van de wagens van de reizigerstrein omgekeerd zodat de compositie van de 8 rijtuigen tellende trein in beide richtingen dezelfde is. Hierdoor mag de DE10A 1039 na aankomst met haar trein nog een uurtje rangeren, vooraleer de machinist een pauze kan nemen. Voor uw webmaster levert dit nog enkele interessante fotomogelijkheden op.
De machinist nodigt uw webmaster uit om even mee te rijden. Die kans laten we natuurlijk niet schieten! Aan de stuurtafel herkennen we de typische inrichting waarmee ook de Belgische GM-locomotieven zijn/waren uitgerust, inclusief de erg herkenbare keerkruk voor het bepalen van de rijrichting. De door de Teloc aangegeven snelheid van 85km/u klopt uiteraard niet: de meter is al een hele tijd buiten dienst...
Misschien een ideetje voor de volgende campagne tegen spoorlopers van Infrabel? Overigens: hoewel uw webmaster de gevaren van spoorlopen niet onderschat, vindt hij wel dat de slinger in West-Europa nu toch wel héél ver aan het doorslaan is. 20 jaar geleden konden er in België foto's worden gemaakt in een relatieve vrijheid zolang je wat oplette waar je mee bezig was. Veel van de foto's uit die tijd zou uw webmaster nu niet eens meer durven te maken, uit vrees voor torenhoge boetes. Een erg spijtige ontwikkeling...
° 27/07/16
De volgende dag in Vic Falls start met een minder aangename verrassing (voor uw webmaster toch): de reizigerstrein is vandaag op tijd! Terwijl deze trein de dagen voordien telkens een uur of meer te laat was, komt hij vandaag netjes op tijd het station binnen rijden. Uw webmaster heeft dus geen tijd meer om een plekje langs de lijn te zoeken en moet zich tevreden stellen met deze stationsopname.
Na het volledige omkeren van de treinsamenstelling maakt het personeel ons duidelijk dat ze een bagagerijtuig aan de goederenloods zullen plaatsen, zodat er goederen afkomstig uit Bulawayo kunnen worden uitgeladen. Het rijtuig wordt hierbij samen met de dieselloc via de keerdriehoek gedraaid om vervolgens verderop aan de goederenloods te worden afgezet.
° 31/07/16
Enkele dagen later verblijven we in het Baobab hotel in Hwange. Dit hotel ligt op een heuvel die is voorzien van Afrika's meest typerend boomsoort. Op deze foto zie je alvast duidelijk waarom met zo'n baobab wel eens omschrijft als "de boom die ondersteboven staat", terwijl een onbekende DE10A met de nachttrein van Bulawayo naar Victoria Falls passeert in de meest fantastische lichtomstandigheden.
We rijden deze voormiddag met de auto van Hwange naar Bulawayo. In Dete moet onze chauffeur even iets regelen en hebben we de kans om dit kindje te fotograferen dat fier poseert met de fietsband waarmee hij aan het spelen is.
Na aankomst in Bulawayo besluiten we om te voet het emplacement te verkennen en op zoek te gaan naar de werkplaats voor de stoomlocomotieven. Dat dit geen foute keuze is, mag blijken uit de volgende reportage: Garratts in actie . Aan de inrit van het reizigersstation vinden we dit bord dat aan de verbeelding niet veel te wensen overlaat. Uw webmaster voelt zich hier trouwens ook bijzonder welkom: terwijl hij zich van tevoren wat zorgen maakte over zijn veiligheid omwille van de belabberde toestand van dit land, heeft hij tijdens zijn bezoek gemerkt dat die bezorgdheid volkomen onterecht was. Werkelijk iedereen was even vriendelijk!
Op de goederensporen langs het reizigersstation is de DE9A 1963 aan het rangeren. En dat op een zondag! Door de lage zonnestand kort voor zonsondergang hebben we bijna een zonnebril nodig om naar de felgekleurde trein te kijken.
Omdat we toevallig de ontdekking doen dat er morgen een proefrit plaats zal vinden met een stoomlocomotief, gaan we even langs het seinhuis van Bulawayo om wat meer details te weten te komen. Hierbij gaat de seingever akkoord dat we zijn werkterrein fotograferen. Dit seinhuis is trouwens een van de weinige functionerende exemplaren in Zimbabwe, onvoorstelbaar eigenlijk.
Langs de perronsporen staat de DE6 1608 te wachten op een volgende opgave. Dit schreeuwt om een sfeeropname van haar nummerschild terwijl de zon achter de horizon zakt.
Een klassieker in Bulwayo is dit fotopunt aan de uitrit van de het koloniale reizigersstation. We zien de DE10A 1039 klaarstaan voor het vertrek met haar gemengde reizigers- en goederentrein naar Chibedzi. Als u wil weten hoe vaak per week deze trein rijdt, bekijk dan zeker aandachtig de volgende foto.
We presenteren u met enige fierheid de dienstregeling van het grootste reizigersstation van Zimbabwe... Maandag moet het personeel extra hard werken, want dan vertrekken er maar liefst 3 treinen op 11 uur! Gelukkig dat er zoveel perronsporen beschikbaar zijn om deze drukte aan te kunnen.
° 01/08/16
Na een geslaagde jacht op de proefrit van een Garratt keren we nog even naar het station terug om daar in de avondschemering te kunnen genieten van een subliem lichtspel op het moment dat de DE9A 1961 rangeert.
Twintig minuten later is het al wat donkerder wanneer we in de andere richting kijken en we deze reizigerstrein naar Harare fotograferen, ongeveer een uur voor haar vertrek. De DE6 1608 heeft een alternatieve livrei, wat natuurlijk leuk is na al dat gele geweld van de voorbije foto's.


    Passerende reizigerstrein

Op 26 juli 2016 nadert de DE10A 1039 met de slaaptrein van Bulawayo haar bestemming: Victoria Falls.

Index