Het mirakel van Sandaoling

In het Duits zegt men "Totgesagte leben länger". Als de saga rond de inzet van stoomlocomotieven in één zin moet worden samengevat, is het die wel. Wie de reportage van het vorig bezoek aan Sandaoling heeft gelezen, zal hebben onthouden dat die reis een mengeling tussen hoop en wanhoop was. Het einde van stoomtractie in Sandaoling was voorzien voor nauwelijks anderhalve maand na het bezoek van uw webmaster. Toch rees er al een sprankeltje hoop, want tijdens die reis deden geruchten de ronde dat er misschien toch nog een toekomst zou zijn voor stoomtractie gedurende een paar jaren.

Voorafgaand aan deze editie bleken deze geruchten waar te zijn: de stoomlocomotieven zouden nu nog in dienst blijven, volgens de huidige geruchten zelfs tot september 2020! Tegen dan is de openluchtmijn uitgeput en het mijnmanagement acht het niet meer zinvol om voor die paar jaar nog zwaar te investeren in extra vrachtwagens en de aanleg van wegen waar tot nu toe de spoorlijn ligt. Het mirakel van Sandaoling...

Vlak voor dit extra bezoek aan Sandaoling kwam er nog een extra aankondiging van formaat: het mijnmanagement heeft beslist om 2 stoomlocomotieven extra te reviseren en in te zetten voor lange kolentreinen (wellicht met 2 locomotieven) vanuit de openluchtmijn naar het vormingsstation van Nanzhan. Afwachten of die plannen doorgaan... Dat zou alleszins een mooi extraatje zijn voor een volgend bezoek. Deze keer kon er vooral weer worden genoten van de klassiekers in de meest fantastische lichtomstandigheden. Veel kijk- en leesplezier bij deze reportage!

° 25/12/17
We starten ons bezoek aan Sandaoling in het stationnetje van Kengkouzhan. De seingever legt ons uit dat het een kalme namiddag is, maar dat er dadelijk wel weer treinen gaan rijden. Hij demonstreert ons ook met veel plezier hoe zijn seinhuis praktisch functioneert. Let zeker ook eventjes op de "poten" van zijn stoel.
Tijd voor actie! Met een schitterende rookpluim zien we de JS8190 het station van Kengkouzhan naderen. De beladen kolentrein zal (zoals alle andere kolentreinen de afgelopen winter) naar de wasserij van Xuanmeichang rijden. Dat de 2 arbeiders in beeld kwamen lopen, was niet afgesproken. Hun timing kon echter niet beter zijn! Wat trouwens opviel tijdens de afgelopen winter, was dat de natuur hier terrein terugwint op de mens. Op veel plekken in de mijn waren verdorde planten te zien. Het is bijna niet voor te stellen, maar gedurende een bepaald moment van het jaar zou er hier dus effectief groen te zien moeten zijn.
In de late namiddag kleurt de omgeving rond de kolenwasserij vaak geel, door het vele stof in de lucht in combinatie met de laagstaande zon. Op deze foto zien we links de JS8167 assisteren bij het lossen van een kolentrein. Rechts pauzeert de JS8190 terwijl er wat wordt geklungeld om de voorlaatste wagen terug in de rustpositie te krijgen. Als je goed kijkt, zie je op deze foto ook dat het mechanisch seintje op de achterste wagen van de rechtertrein op onveilig staat. De trein mag dus zeker niet vertrekken. De wasserij zelf bevindt zich trouwens links buiten beeld. De kolen worden via transportbanden naar daar getransporteerd.
Met het zakken van de zon stijgen de mogelijkheden om weer met het licht te spelen. Het traject tussen de wasserij en Kengkouzhan leent zich bijzonder goed voor silhouetshots. Vlakbij de wasserij zien we ook de JS8190 met een lege kolentrein naar de openluchtmijn vertrekken. Onder de wielen van de tender zien we nog net een zonnestraal tevoorschijn komen.
° 26/12/17
Op deze foto zien we de JS8173 pauzeren in het station van Dongbolizhan. We zien deze loc vlak voor een losse rit als personeelstrein naar de openluchtmijn. Op deze manier worden immers enkele arbeiders naar hun werkplek gebracht, terwijl hun collega’s van de shift ervoor weer worden opgepikt om te kunnen genieten van een welverdiende rust.
Aan het andere uiteinde van het station zien we ’s morgens tijdens de ploegwissel minstens 2 en maximum 4 stomers met een kolentrein staan. Deze winter konden maximaal 3 exemplaren naast elkaar worden gefotografeerd, maar ook dat was al erg sfeervol natuurlijk. Op deze foto staan de JS8190 en de JS8167 te genieten van een welverdiende pauze. Deze pauze wordt door de nieuwe bemanning gebruikt om de locomotieven te smeren en ze te inspecteren voor aanvang van de dienst. Vaak loopt er dus personeel met zaklampen in beeld. Dat is soms wel een uitdaging...
Een halfuur later (het is dan al een pak lichter) komt langzaamaan de boel in beweging. Na het smeren van de JS8167, wordt haar trein opgeduwd tot onder deze installatie. Vroeger werden de locs hier bekoold, tegenwoordig wordt hier enkel nog water genomen. Het bekolen gebeurt nu in de mijn zelf. Als men wagons kan laden, kan men ook wel een tender laden natuurlijk…
Om het met Gerard Cox te citeren: “Maar eindelijk daar was 'ie toch de zon”. Voor de nummerfreaks: we zien de JS8173 en de JS6224 zonnebaden bij zo’n -15°C. Geen paniek overigens: door de droge lucht voelt -15°C in Sandaoling aangenamer dan 0°C in onze contreien. Wanneer het begint te waaien, heb je best een muts op, maar voor het overige loopt uw webmaster ginder regelmatig met zijn jas half open.
Aan de inrit van Ba’erzhan pauzeert links de JS8167 met een lege kolentrein naar de laadinstallatie. Deze trein moet immers wachten totdat de JS8190 met haar beladen kolentrein de wissels heeft vrijgemaakt. Hoewel dat deze scène meermaals per dag voorkomt, is het toch uw webmasters' beste opname tot dusver van deze scène. Vaak begint de luchtpomp van de wachtende stoomloc te blazen of zet de machinist erg snel zijn trein in beweging. Allemaal "creatieve mogelijkheden" om de achterste loc uit beeld te krijgen...
Rond de middag draait de zon wat ver door voor het grootste deel van de mijn. Enkele honderden meters voor het stationnetje dat toegang geeft tot de mijn (Kengkouzhan) bevindt zich echter een bocht van 90°, dus dat is vanaf de middag "the place to be". Op tweede kerstdag 2017 zien we de JS8173 met een beladen kolentrein naar de wasserij in deze fotogenieke bocht. Overigens is het tegenwoordig geen evidentie om hier foto’s te maken. Hordes bezoekende Chinese toeristen gaan de openluchtmijn niet in, want deze bocht bevindt zich vlakbij de openbare weg. Ze zijn dus specialist om met hun knalrode en felblauwe jassen in beeld te gaan staan op deze plek.
Kengkouzhan is een aftakkingsstation: enerzijds heb je hier de lijn van de openluchtmijn naar de wasserij. Anderzijds vertrekt hier ook de verbindingsboog naar Dongbolizhan. In dat laatste station zien we tijdens de dag af en toe locomotieven die water gaan nemen. Op deze foto zie je zo’n trein die na het lossen van een lading steenkool werd opgedrukt van de wasserij naar een zijspoor in Kengkouzhan. Vanaf dat zijspoor gaat het nu in omgekeerde richting naar Dongbolizhan. Meestal is dit vertrek een pak minder spectaculair, maar hier had uw webmaster geluk: de trein was midden in beeld gestopt om wat brokken kolen van de tender naar beneden te gooien, zodat de seingever zijn vuur weer wat kon opstoken. Deze foto werd genomen bij het opnieuw optrekken na deze onverwachte actie.
Tussen Kengkouzhan en Dongbolizhan vinden we een erg fotogenieke handbediende overweg. Wanneer een SUV deze overweg passeert, schakelt de overwegwachter even over op voetbediening. Let zeker ook eventjes op het verkeerslicht: hiervoor heeft men gewoon een lichtsein gebruikt. Waarom ook niet... Overigens: in China ga je nooit een driedeurswagen zien, een aanhangwagen is ook iets dat ze gewoon niet kennen. Bij de auto’s is het werkelijk onvoorstelbaar hoeveel SUV’s er op 5 jaar tijd in het straatbeeld zijn verschenen.
Zoals je op de vorige foto kon zien, kunnen de slagbomen niet ver omhoog. Deze bulldozer moet dus wel naast de overweg passeren om de sporen te kruisen.
Van aan de handbediende overweg ziet uw webmaster een rookpluim opstijgen vanuit de werkplaats, het lijkt dus alsof ze een stoomloc aan het opstoken zijn. Toch maar even een kijkje nemen dus... De eerste hall is volledig leeg, op deze twee arbeiders na. Dan maar even in de volgende hall gaan kijken zeker?
Onvoorstelbaar! In de hall waar het lopend onderhoud gebeurt, staan alle sporen bomvol met stoomlocomotieven. De JS6224 en de JS8225 krijgen kleine reparaties dus dat is gewoon een gelukstreffertje. De JS8077 is een heel ander verhaal: deze stoomloc is uit de mottenballen gehaald en krijgt een revisie om terug in dienst te komen. Er zijn immers extra locomotieven nodig om een nieuw type zware kolentreinen vanuit de openluchtmijn naar Nanzhan te slepen. Dat belooft voor volgend jaar!
Al ooit je auto gewassen bij -7°C? Vervang “auto” nu door “stoomlocomotief” en je kan je inbeelden wat voor gezellige job deze mensen aan het doen zijn. De gevoelstemperatuur in Sandaoling mag dan aangenamer zijn dan in het vochtige België, voor dit soort werk is dat niet van toepassing doordat je sowieso vocht in je kleren krijgt. Als je voor levende ijskegel wil doorgaan, is dit de ideale job…
Nadat uw webmaster zijn wandeling over het terrein van de werkplaats heeft gemaakt, zijn twee stomers (de JS6224 en de JS8225) klaar na een reparatie en zullen ze een na een het werkplaatsterrein verlaten om terug te worden ingezet in de openluchtmijn. Ondertussen wandelen Jacobus en Korneel met een stootkar naar hun volgende klus.
De eerste die terug aan de slag mag, is de JS6224. We zien haar hier op het aansluitspoor van de werkplaats naar het nabijgelegen station van Yichangzhan.
Na het passeren van een keerwissel, gaat het tender voor naar Yichangzhan en vervolgens naar Dongbolizhan. We zien de locomotief hier, met de tractie open, Yichangzhan passeren.
Uw webmaster rijdt mee met de tweede stomer naar Dongbolizhan: de JS8225. Tijdens het stoken vliegen, na iedere schep kolen op het vuur, de gensters uit de vuurdeur. Frappant detail: het is de machinist die hier zelf aan het stoken is. Voor dit korte stukje kan hij de boel gerust alleen aan en zit hij dus alleen op de loc. Wie let er echter op de situatie buiten?
Na de onverwachte actie in de werkplaats en het ritje naar Dongbolizhan loopt uw webmaster richting Kengkouzhan. Aan het al getoonde overweggetje tussen deze stations kan net op tijd de camera worden boven gehaald wanneer deze mijnwerker op zijn motor naar zijn werkplek rijdt. Deze grote legerjassen zie je trouwens erg vaak in Noord-China: ze vormen de ideale bescherming tegen het winterweer.
Seconden later luidt de bel van de overweg en zien we de JS8173 met een lege kolentrein van de wasserij, na frontwissel in Kengkouzhan, naar Dongbolizhan rijden. De locomotief gaat even water nemen in Dongbolizhan, waarna de ritten tussen de laadplaats van de openluchtmijn en de wasserij natuurlijk weer verder gaan.
° 27/12/17
Een dagje later rijdt de JS8223 als reizigerstrein. Ze hebben wel een perron in Dongbolizhan, maar voor die 2 reizigers is het de moeite niet meer om speciaal naar daar te rangeren. De losse loc staat dus elke dag wel lichtjes anders. Fotomogelijkheden genoeg, zeker omdat deze loc eind december vertrekt in het eerste ochtendgloren. Veel bezoekers van deze website zullen al wel door hebben dat dit de favoriete momenten van de dag zijn voor uw webmaster.
Los van de loc van de reizigerstrein, staan tijdens de ploegwissel ook de andere stomers met kolentreinen in Dongbolizhan tijdens de ploegwissel. Het is dan ook gewoon prijsschieten in dit station. Op deze opname zien we de JS6224 met zo’n lege kolentrein. Uw webmaster heeft deze opname bewust met een hogere ISO-waarde genomen, omdat hij zo met een lagere sluitertijd kon werken en hij de vorm van de rookpluim zo iets mooier in beeld kon brengen. Dit is geen evidentie bij locomotieven die wat lekkage hebben, zoals dit exemplaar. Als een loc continu lekt, is het immers een grote uitdaging om 10 seconden lang géén stoom voor cruciale delen van de loc te krijgen. Die hogere ISO-waarde laat zich natuurlijk merken in wat meer korrel op de foto. Maar goed, ook dat heeft zijn charme natuurlijk.
Op deze foto pauzeren de JS6224 en de JS8190 met twee lege kolentreinen. Frank Deboosere zou zeggen ‘na het optrekken van het ochtendgrijs wordt het een mooie dag’. Dat ochtendgrijs maakt het ’s morgens vaak bijzonder spectaculair om foto’s te maken. Onvoorstelbaar toch dat dit het orgelpunt van actieve stoomtractie is! Iedereen had verwacht dat stoom in China in het een of ander grauw fabriekje zou eindigen. Dat het zo op zijn einde mag lopen, is toch echt te mooi om waar te zijn!
Los geht’s… Iets na negen uur vertrekt doorgaans de eerste lege kolentrein geduwd de mijn in. Dit is vaak net voor, tijdens of na zonsopgang. Deze trein vertrok enkele minuten voor zonsopgang, ideaal voor een silhouetshot.
Het ochtendgrijs doet er vandaag iets langer over om op te trekken en dus gaat uw webmaster op een plek staan die eigenlijk nooit goed in de zon zit. Hier zien we de JS8167 met een beladen kolentrein van Xikeng naar Xuanmeichang voorbij bulderen. Boven de rotsen zie je nog de rookpluim van een tweede stomer. Deze loc zal zo dadelijk een lege kolentrein naar de wasserij in Xikeng duwen.
Voor die 100 keer dat uw webmaster zich op de foute plek bevond, is dit de compensatie: die ene keer dat uw webmaster toevallig nét op de juiste plek op het juiste moment staat... Uw webmaster heeft het niet zo voor al die geforceerde line-ups tijdens fotoritten. Geef hem dan maar het lichtjes chaotische en onvoorspelbare effect van zo’n parallel in het wild, ook al laat zich dat dan niet gemakkelijk fotograferen. In het midden zien we de JS8167 met een lege kolentrein (geduwd) van de wasserij naar de laadinstallatie rijden. Deze trein zal wat verderop in Ba’erzhan stoppen. Rechts zien we de JS8190 hard aan het werk met een beladen kolentrein van Xikeng naar de wasserij passeren. Wanneer die trein de wisselstraat in Ba’erzhan heeft vrijgemaakt, zal (links op de foto) de JS6224 vanop het uitwijkspoor in Ba’erzhan naar de laadinstallatie rijden. Deze laatste trein is zonet bekoold.
Wat later bevinden we ons in Kengkouzhan. Let zeker even op het hoogteverschil dat de JS6224 met haar beladen kolentrein op dit laatste rechte stuk nog moet overbruggen... De treinen rijden sowieso tot aan het inritsein met de vulling vol open. De locomotieven worden hier dus werkelijk afgebeuld. Ergens tussen het inritsein en de aftakkingswissel naar de wasserij gaat de regulateur dicht. Het is dus altijd een gok waar dat precies gebeurt, maar op deze foto liep alles duidelijk zoals gehoopt.
Enkele honderden meters terug richting de openluchtmijn wachten we ook de JS8167 op. Deze blijkt te moeten stoppen aan het inritsein en dus stappen we snel tot voorbij dat inritsein om daar het vertrek te fotograferen. Dat vertrek valt absoluut niet tegen, zoals deze foto een kwartiertje later bewijst.
Vanop een puinheuveltje in de buurt van Kengkouzhan kan je treinen op meerdere posities in de mijn fotograferen. Hier passeert de JS8167 (opnieuw) de revue. De rookpluim is beduidend kleiner dan op de vorige foto die enkele uren eerder werd gemaakt. Dit zegt veel over de temperatuur, die nu veel dichter tegen het nulpunt aan ligt.
We wandelen van Kengkouzhan naar de kolenwasserij in Xuanmeichang. In de mijnen in China lijkt de regel te gelden dat wat van de trein is gevallen, door iedereen mag worden opgeraapt. Onderweg komen we dan ook deze kolenraper tegen. Er zijn rond Sandaoling zo een paar mensen actief die hele dagen niks anders doen dan brokken kolen verzamelen om die op vaste plaatsen in jutten zakken te steken. Weer andere mensen komen die dan met de motor ophalen. Het zijn plantrekkers, de Chinezen. Wie vindt de Maan op de foto?
Ergens begin de jaren 2000 werd het stadje Sandaoling verplaatst naar de huidige locatie, enkele kilometers van het mijncomplex af. De woningen (vaak appartementen) zijn wat luxueuzer geworden, maar de bewoners zullen het toch vooral appreciëren om minder tussen het stof te moeten zitten. Het oude stadje is grotendeels gesloopt, maar niet helemaal want een aantal mensen willen niet verhuizen. Alle clichés ten spijt zijn dit ook dingen die in China gebeuren. Zo zien we deze oudere vrouw met enkele zakken opgeraapte kolen onderweg naar haar appartement in het oude stadsdeel.
Zelfs in China gaat de zon iedere avond netjes onder. Op 27 december zien we de JS8190 precies op het juiste moment met een beladen kolentrein van Xikeng naar Xuanmeichang rijden.
De bekendste opnames uit Sandaoling zijn dezer dagen ongetwijfeld de opnames van stoomlocomotieven die met een gigantische vonkenregen de openluchtmijn verlaten. Meestal zal je video-opnames zien van dit spektakel, dat mag niet verbazen want deze scène fotografisch goed in beeld brengen, is een pak lastiger. Na een pak voorbereiding en de nodige stress lukt het uw webmaster vandaag toch om een degelijke opname te maken wanneer de JS6224 in het allerlaatste avondlicht met een beladen kolentrein van Xikeng naar Xuanmeichang rijdt. Moet het gezegd dat uw webmaster behoorlijk enthousiast was na het maken van deze opname?
° 28/12/17
Ook vandaag starten we de dag weer in Dongbolizhan, waar het iedere morgen tussen 8 en 9u ploegwissel is. Op deze foto zien we de JS8225 pauzeren. De hond is er niet bij gefotoshopt. Het beestje had door dat uw webmaster achter hem zat, maar bleef toch braaf zitten.
Na de loc van de passagierstrein te hebben gefotografeerd, schuift uw webmaster weer op naar de andere kant van het station waar de stoomlocomotieven met lege kolentreinen wachten op de nieuwe bemanning. We vinden hier de JS6224 en de JS8167 bij het krieken van de dag.
Een goed onderhouden vuur is veel beter dan snel wat kolen scheppen vlak voor het vertrek. Deze stoker gooit dus nog even een paar scheppen op het vuur, zodat het vuur niet te zeer doorgebrand is en de druk mooi op pijl blijft. Let zeker ook even op de kookketels voor warm water. Chinezen blijven theedrinkers.
Na de verrichte arbeid is het hoog tijd voor een sigaretje. Met wat geluk kon uw webmaster net op tijd een foto nemen toen de goede man zijn sigaret opstak. De vlam is zo groot door de trage sluitertijd.
De zon lijkt vandaag maar niet door de wolken te breken en dus besluit uw webmaster in te gaan op de uitnodiging van zijn vrouw en schoonmoeder om samen een toeristische trekpleister in de buurt te bezoeken. Onderweg komen we deze man tegen die gelukkig akkoord gaat om te worden geportretteerd. Het moeten niet altijd treinen zijn.
Er moet ook al eens worden getankt natuurlijk... Dat is in de provincie Xinjiang een hele belevenis door enkele akkefietjes met de lokale minderheid: enkel de chauffeur mag het tankstation oprijden na een uitgebreide veiligheidscheck. Deze man heeft een handiger oplossing gevonden om de controle te vermijden: met een ketel gaat hij tanken waarna hij zijn brommer gewoon buiten met benzine vult. Zo kan het ook...
In de late namiddag keren we terug naar Sandaoling, waar ondertussen een waterzonnetje is doorgebroken. Uw webmaster besluit om toch nog maar enkele treinen te gaan fotograferen. Althans, dat was de bedoeling, want echt druk blijkt het uiteindelijk niet te zijn. Net voor zonsondergang wordt zijn geduld toch beloond wanneer de JS8190 met een beladen kolentrein naar Xuanmeichang passeert.
° 29/12/17
Na een verkwikkende nachtrust zetten we koers naar Dongbolizhan, waar de JS6224 al klaarstaat om de reizigerstrein te verzekeren. We zien deze loc naast het dienstgebouw van de machinisten. Achter de tender van de loc staat het sein al op veilig, dus de loc zal zo dadelijk vertrekken.
Na de ploegwissel in Dongbolizhan zetten we koers naar de openluchtmijn en al snel zien we de eerste beladen kolentrein van de dagploeg de mijn verlaten. Aan de vorm van de rookpluim kan je zien dat de trein de grootste moeite had om in beweging te blijven. Dit gebeurt vaker bij die eerste trein: tijdens en na de ploegwissel is er een gat van ongeveer 7u tot ongeveer 10u30. Op die tijd zorgt het ochtendgrijs en de laagstaande zon voor natte rails. De gevolgen laten zich raden…
We draaien ons om en nemen nog een tweede foto van dezelfde trein. De JS8167 is normaal een van de sterkste locs, maar vandaag zal uw webmaster haar 2 keer zien stilvallen met een kolentrein. Wellicht is dit te wijten aan onervarenheid van een nieuwe machinist, er zijn immers enkele nieuwe machinisten ingehuurd om gepensioneerde collega’s te vervangen. Bekijk onderaan deze reportage zeker ook even de video-opname van de verwoede pogingen om de trein terug in beweging te brengen.
De eerste treinen van de dag rijden bij relatief koude temperaturen in de mijn, omdat de zon hoog genoeg moet staan om haar stralen tot beneden in de mijn te doen schijnen. Bij windstilte is het dan ook geweldig fotograferen: de treinen produceren een indrukwekkende rookpluim en de wand van de mijn licht schitterend op. De JS6224 laat hier zien wat ze in haar mars heeft wanneer ze met een beladen kolentrein van de laadinstallatie in Xikeng naar de wasserij van Xuanmeichang rijdt.
Niet zo'n prestatie zoals de foto van enkele dagen geleden met 3 treinen parallel, maar ook van deze foto is uw webmaster toch erg tevreden. Links in beeld pauzeert de JS8167 met een lege kolentrein op het uitwijkspoor te Ba'erzhan na te zijn bekoold. Rechts rijdt de JS8190 met een beladen kolentrein van Xikeng naar Xuanmeichang.
Na de passage van de JS8190 met haar beladen kolentrein, worden de wissels goed gelegd zodat de pas bekoolde JS8167 haar lege kolenwagens richting de laadinstallatie kan duwen. Net voordat de locomotief in beweging komt (en ze dus bijna onzichtbaar wordt door haar eigen rook), kan nog snel deze sfeeropname worden gemaakt. Stoom op een dood spoor in Sandaoling? Voorlopig (figuurlijk!) nog even niet...
Op de dag van de onnozele kinderen zijn de omstandigheden in Sandaoling ideaal: mooi licht, koude temperaturen en géén wind. De doorkomst van de JS8167 (daar is ze weer!) met haar beladen kolentrein aan het stationnetje van Ba’erzhan is dan ook fenomenaal.
Ondertussen is uw webmaster al 4 keer in Sandaoling geweest. Van tevoren denkt hij al gedurende enkele edities dat hij het fotografisch wel gehad heeft, maar iedere reis kunnen er toch opnames worden gemaakt waar hij bijzonder tevreden mee is. Deze opname van de JS8190 met een beladen kolentrein is zo’n voorbeeld: je ziet aan de vorm van de rookpluim dat de locomotief de vulling vol open heeft. Door de afwezigheid van wind, blijft de pluim ook mooi de bocht mee volgen.
Deze morgen kon de JS8167 al worden gefotografeerd en gefilmd, terwijl ze de grootste moeite had om haar beladen kolentrein naar Xuanmeichang in beweging te houden. Dezelfde locomotief (of wellicht beter gezegd: dezelfde bemanning) heeft het ook in de namiddag bijzonder lastig om de helling tussen de wasserij en Kengkouzhan te overwinnen. Toevallig stond uw webmaster hier zo’n 100m voor de plek waar de trein volledig stilviel. Dit zie je goed aan de rookpluim die door de zware cilinderslagen kaarsrecht de lucht wordt in geblazen. Er zat voor de bemanning niets anders op dan terug te rijden en een nieuwe aanloop te nemen.
Onnodig te zeggen dat uw webmaster enorm tevreden is met deze opname. We zien de JS6224 met een beladen kolentrein van de laadplaats naar de wasserij rijden. De trein rijdt hier bergaf, dus we moeten het met de ontsnappende stoom van de luchtpomp stellen. Uw webmaster is er echter niet zeker van of dit wel een nadeel is, want door de fijnere structuur van de pluim krijgen we een erg mooi lichtspel.
Met de snufjes van een modern fototoestel kan je ook in de avondschemering nog even verder fotograferen. Ok, de details van de trein zijn we natuurlijk kwijt, maar dat wordt goed gemaakt door het fantastische achtergrondlicht en het opdwarrelende stof achter de trein. Dat stof reflecteert eigenlijk onvoorstelbaar hard als je in rekening brengt dat dat enkel door die avondgloed wordt belicht. Voor de nummerfreaks: we zien de JS8190 aan het werk met een beladen trein naar de wasserij.
° 30/12/17
Deze reis naar Sandaoling verliep wat chaotischer dan de vorige bezoeken, in die zin dat er regelmatig langere pauzes dan normaal tussen twee treinen waren en dat er soms een complete stam aan de kant stond in Dongbolizhan. Zo ook op deze morgen, wanneer de JS8225 met een lege kolentrein pauzeert aan het dienstgebouw van de machinisten. Rechts zien we de JS8167 als reizigerstrein pauzeren.
Soms gebeurt het dat er bij aanvang van de ploegwissel nog een kolentrein moet binnenkomen. Zo zien we op deze foto de JS6224 die net met een trein is binnengekomen. Snel wordt van machinist gewisseld, waarna de trein verder het emplacement oprijdt. We zien de trein hier net op het moment dat de machinist de cilinderspuiers opent. Enkele seconden later zal de regulateur volgen. Tijd om aan de kant te gaan dus… Op dat gebied gaat het er in China trouwens héél gemoedelijk aan toe: als je verongelukt, is het je eigen schuld...
Zoals eerder al vermeld, heb je in Sandaoling 2 netwerken: het net van de openluchtmijn en het netwerk van enkele ondergrondse mijnen. We bevinden ons nu in Nanzhan, op een goede kilometer van de vorige opname.
Een foto waar uw webmaster al een paar jaar op hoopte, is dit exemplaar. Enkele jaren geleden stond hij hier in hetzelfde licht tevergeefs te wachten op een trein. Frustrerend om daar in het perfecte licht te staan zonder een trein. Deze editie waren ze echter zo vriendelijk om exact op het juiste moment de JS8366 te laten rangeren. "Ochtendstond heeft goud in de mond" wordt zo wel heel letterlijk genomen...
Deze arbeidster heeft niet veel tijd om van het uitzicht te genieten... Haar job is om continu met zakken kolen te sjouwen. Ondertussen is de JS8366 weer op komst. De structuur op de voorgrond is een deeltje van de grote kolenwasserij waar de kolen uit de openluchtmijn worden gewassen. Een groot deel hiervan wordt op kolentreinen geladen die vervolgens via het nationale spoorwegnetwerk worden afgevoerd. Uw webmaster staat hier op het spoor waar die treinen doorgaans worden beladen. Tijdens dit bezoek was het echter opvallend rustig voor wat deze treinen betreft. Vaak heeft dat te maken met een te kort aan wagens. Zo ook nu… Het gevolg was dat op het einde van deze reis er bijna geen treinen meer reden tussen de openluchtmijn en de wasserij, omdat de bunkers daar bomvol met het zwarte goud zaten.
De show gaat nog even verder in Nanzhan... We zien de JS8358 voor een set lege kolenwagens. De trein rijdt hier nog niet, maar de luchtpomp is al goed aan het blazen om de remmen gevuld te krijgen. Dit zorgt al voor een leuke rookpluim. De rangering zelf werd ook op foto gezet, maar doordat de machinist toen de cilinderspuiers opende, was er van de trein niet veel meer te zien en was er van een glintshot (zoals op deze foto wel het geval is) dus geen sprake meer. Op de achtergrond zien we nog de JS8366 water nemen, terwijl een ander exemplaar pauzeert. Helemaal achteraan zie je ook nog de rookpluim van een vierde stomer.
Tijd voor een laatste sfeerbeeld in Nanzhan. We zien de JS8366 met een aantal lege kolenwagens rangeren wanneer ze een deeltje van de grote kolenwasserij passeert. De zon staat stilletjesaan dusdanig hoog dat het tijd wordt voor wat normalere opnames, uw webmaster besluit dan ook om naar de openluchtmijn te vertrekken.
Helaas zou het in de openluchtmijn miserie troef worden, doordat de silo’s aan de wasserij vol zitten. Dit was de voorbode van de miserie: de JS6224 kwam los de mijn in gereden en reed een tijd later weer terug los naar boven. Het had zomaar de reizigerstrein tijdens de ploegwissel kunnen zijn, maar daarvoor was het veel te laat en die had al gereden. Nu ja, dit geeft uw webmaster wel de gelegenheid om het stationnetje van Ba’erzhan leuk in beeld te brengen met deze loc. Let zeker ook even op de fraaie houten seinpaal van het sein rechts.
Enkele uren later komt er uiteindelijk toch even beweging in de zaak wanneer de JS8190 met een beladen kolentrein van Xikeng naar Xuanmeichang rijdt. Geluk bij een ongeluk: de trein moest een tijd pauzeren aan het inritsein van Kengkouzhan. Hierdoor mag de locomotief nog even goed haar best doen op dit punt, waar normaal de regulateur al gesloten is.
De westelijke uitrit van Nanzhan ligt vlakbij de kolenwasserij. Iets hogerop werd al een foto getoond van een dame die met een zak steenkool aan het zeulen was. Deze dames en heren lopen hier massaal rond. Soms mogen ze gelukkig ook even pauzeren, zoals op deze foto te zien is. Ze hebben een vuurtje gestookt tussen de sporen van het rangeerstation. Infrabel zou totaal over de rooie gaan natuurlijk…
Helaas is het ook in Nanzhan erg rustig en dus trekken we toch maar weer naar de openluchtmijn. Niet dat we daar wonderen verwachten, want als er in Nanzhan geen steenkool kan worden afgevoerd en de silo’s dus bomvol blijven zitten, kan er langs de andere kant ook niets aangevoerd worden natuurlijk. Het is dan ook pas na enkele uren dat er nog eens een beladen kolentrein opdaagt. Het tegenlicht in combinatie met wat bewolking zorgt gelukkig voor de juiste omstandigheden om de rookpluim van de JS8190 mooi te belichten.
Dat de situatie in Nanzhan niet snel opgelost zal raken, blijkt wanneer de JS8190 met haar trein voor meerdere uren aan het inritsein van Kengkouzhan wordt tegengehouden. We maken van de nood een deugd en nemen dan maar wat sfeerfoto's in de avondschemering.
Ondertussen geeft de seingever van Kengkouzhan aan dat de trein hier zal blijven staan tot de ploegwissel om acht uur 's avonds. Uw webmaster besluit de handdoek in de ring te gooien, maar pas nadat hij deze afscheidsfoto maakt van dezelfde trein die geduldig aan het inritsein van Kengkouzhan blijft wachten. Al bij al was de laatste dag van dit bezoek aan Sandaoling niet zo'n succes, maar uw webmaster gaat toch met opgeheven hoofd naar huis. Hij heeft een aantal zeer fraaie opnames kunnen maken en bovendien biedt deze bijzondere plek terug perspectief voor de komende jaren. Tot volgend jaar?


    Stoomtreingeweld in beweging

De JS8167 mag hard werken met een beladen trein van Xikeng naar Xuanmeichang. Sandaoling, 27 december 2017.


Drie stomers in één klap... Soms zit alles mee! Sandaoling, 27 december 2017.


Hét wauw-moment van deze reis... De JS6224 spuwt vuur met een beladen kolentrein van Xikeng naar Xuanmeichang. Sandaoling, 27 december 2017.


De JS8167 heeft grote moeite om de JS8167 in beweging te houden met een beladen kolentrein van Xikeng naar Xuanmeichang. Sandaoling, 29 december 2017..
Index