Zelfde thema, andere accenten

Omdat het feest in het laatste stoombastion op Aarde (Sandaoling) ook eind 2018 nog verder ging, werd weer koers gezet naar dit mijnstadje in een van de meest afgelegen streken van China. Uw webmaster vertrok met het voornemen om wat andere opnames te maken dan de vorige keren, waarbij nog meer dan anders zou worden opgelet om spoorlieden mee in beeld te nemen. De stoomtreinen kwamen immers toch wel vanzelf... Het werd wederom een fantastische reis met enorm veel fotografische mogelijkheden. Op voorhand dacht uw webmaster al meermaals "dat hij het nu wel had gezien", maar eenmaal ter plekke, besefte hij opnieuw dat er op hobbygebied niks zo mooi is als stoomtractie in dagelijkse dienst. Het is dus een kwestie van genieten zolang het nog kan want 25 september 2020 (de vooropgestelde datum waarop de openluchtmijn moet sluiten) nadert met rasse schreven.

Een jaar eerder werd aangekondigd dat er twee locomotieven extra in dienst zouden komen om "doorgaande kolentreinen" vanaf de laadinstallatie in de openluchtmijn naar de nationale spoorwegen te slepen. Deze ontwikkeling heeft zich helaas niet doorgezet, maar zelfs zonder die extra attractie was het weer volop genieten van de stomers die met volle vulling keer op keer grote moeite hebben om hun zware last de openluchtmijn uit te zeulen. De zware cilinderslagen, de indrukwekkende rookpluimen, de sensatie om op de achtergrond de volgende trein al te horen vertrekken terwijl de vorige nog van je wegrijdt... Ach, misschien moet uw webmaster maar niet proberen om uit te leggen wat hier zo speciaal aan is en de foto's gewoon voor zich laten spreken?

23/12/18
Zoals bij ieder bezoek, arriveert uw webmaster in de stad Hami, waarna per taxi naar Sandaoling wordt gereisd. Afhankelijk van het aantal politiecontroles onderweg, is dit een rit van maximaal twee uur. Hierna is het tijd om in te checken in het hotel om vervolgens (uiteraard!) zo snel mogelijk naar de openluchtmijn te gaan en daar van de stoomtreinen te gaan genieten. Zo gezegd, zo gedaan: meteen wordt koers gezet naar Ba'erzhan, het station net voorbij de laadplaats van de openluchtmijn. Hier duikt al snel de JS8167 op met een beladen kolentrein van Xikeng naar Xuanmeichang. Het belooft weer een fantastische week te worden!
In de buurt van de spoorlijn (maar gelukkig net ver genoeg om niet te storen) heeft men een zandweg aangelegd, die gelukkig enkel voor mijnverkeer wordt gebruikt. Af en toe passeren er mijnwerkers met hun motoren, wat bij tegenlicht leuke motieven oplevert, zoals hier aan het stationnetje van Ba'erzhan.
Omdat we met een grote groep fotografen zijn, wordt door een Chinese gids voorgesteld om met de bemanning van enkele vertrekkende treinen af te spreken om voor het nodige spektakel te zorgen. We vatten post aan de uitrit van station Ba'erzhan en wachten rustig op de dingen die komen gaan. De eerste kanshebber voor een vuurwerkshow vertrekt op het perfecte moment: het blauwe uur. Helaas liggen in de tender van de JS8167 enkel grote brokken kolen bereikbaar, wat funest is voor een grote vonkenregen. Nu ja, een redelijke start voor de eerste dag, maar dat kan nog vl beter.
Ondertussen wordt het steeds donkerder. Aan de rand van de openluchtmijn staat een busje eenzaam en alleen te wachten totdat een aantal fotografen klaar zijn met hun bezigheden. Doordat de videocamera op het statief staat en het in het donker bijzonder lastig is om die juist te positioneren, kan uw webmaster het statief niet gebruiken voor foto's. Wanneer de maan echter recht achter het busje opkomt, moet deze foto dus noodgedwongen uit de losse hand worden gemaakt. Geen evidentie, maar het resultaat kan ermee door.
Na 15 jaar stoomtreinfotografie in China dacht uw webmaster dat hij zijn beste foto al lang had gemaakt. En dan gebeurt er dit... Onvoorstelbaar knap is het spektakel wanneer de JS8195 een beladen kolentrein van Xikeng naar Xuanmeichang sleept. We zien de trein hier bij de passage van het stationnetje van Ba'erzhan. Dit is actieve stoomtractie anno 2018! Geen museumstoom, maar hard labeur. Puur genot dus!
24/12/18
Na een verkwikkende nachtrust wordt de nieuwe dag aangevat. Wel een beetje bizar, het besef dat de beste foto van dit bezoek wellicht al is gemaakt... Normaal gezien start de dag bij de ploegwissel in het station van Dongbolizhan, maar een kleine wijziging in de modus operandi zorgt ervoor dat uw webmaster dit jaar vaak eerst even in Kengkouzhan passeert. 's Morgens rijdt er immers een stoomlocomotief vanuit Dongbolizhan naar de openluchtmijn om arbeiders af te zetten en op te halen. Vroeger werden die arbeiders per bus naar/van Dongbolizhan vervoerd. Sinds dit jaar stappen de arbeiders in/uit in Kengkouzhan en dat levert nieuwe fotomogelijkheden op. Zo zien we in dit stationnetje, tijdens het blauwe uur, de JS8190 wachten op haar reizigers.
Terwijl de JS8190 naar en van de openluchtmijn pendelt, verplaatst uw webmaster zich naar Dongbolizhan. Daar aangekomen, duikt ook de JS8190 snel weer op. Wanneer de koermeester met een bunsenbrander arriveert om de spuikleppen van de remreservoirs te ontdooien, is het hoog tijd voor een sfeerbeeldje.
Naast dagelijks onderhoud aan de stoomlocomotieven, wordt er tijdens de ploegwissel ook aan de inwendige mens gedacht. Naast een iets groter exemplaar wordt op een vuurtje dan ook een waterketeltje opgewarmd. Dankzij een tragere sluitertijd (en een portie geluk door het vallen van een waterdruppel) kan deze opname worden gemaakt op het moment dat de machinist van de JS8190 komt kijken of het water al warm is.
Dit was voor uw webmaster een absoluut surrealistisch moment: bij -20C werd gewoon in de buitenlucht (!) een stoomloc opgestookt. Dit zou in Europa onmogelijk zijn, want door het bevriezen van water in de leidingen, zou ongetwijfeld schade optreden. Zr bizar, maar blijkbaar kunnen de Chinese stoomlocomotieven dit wel aan... Natuurlijk vraagt dit alles voorbereiding en dus worden op cruciale plaatsen van de JS8190 brandende kolen gelegd, zodat eventuele ijsresten worden verwijderd. Ondertussen komt de JS8197 even haar iets oudere zug groeten bij het krieken van de dag.
Dat men toch de nodige voorzieningen treft, blijkt wel uit deze foto. Resten van ijs in de cilinders wil je cht niet meemaken wanneer de locomotief in dienst wordt gesteld.
Door wat door de knien te gaan, lijkt het alsof de zon een tweede keer opkomt, op het moment dat de machinist wat brandende kolen naar de ander kant van de locomotief brengt. Zeg nu zelf: deze sfeer kan je toch in geen enkel museum recreren?
Eenmaal dat de loc de minimale druk heeft bereikt, wordt de luchtpomp in werking gesteld. Daarbij worden de spuikleppen van de remreservoirs geopend, zodat het condensatiewater uit die reservoirs kan ontsnappen. Hierdoor ontstaan ijsbloemen op een van de drijfwielen en het drijfwerk.
Iets later komt de stoker kijken naar de toestand van de spuiklep. Of hij ook oog heeft voor de fraaie ijsbloemen is twijfelachtig, maar het levert alleszins wr een leuk motief op. Uw webmaster kon overigens niet kiezen of hij deze of de vorige foto nu leuker vond, dus besliste hij maar om ze beiden te tonen.
Na de nodige bezoeken aan Sandaoling, ga je een aantal "localo's" herkennen. Zo is er deze oudere man die bijna iedere morgen tijdens de ploegwissel enkele zakken kolen komt rapen in Dongbolizhan. Zo te zien, is de lading voor vandaag weer binnen en kan het huis weer een dag worden verwarmd.
Tijd om naar de openluchtmijn op te schuiven, want de eerste beladen trein na de ploegwissel is doorgaans de spectaculairste van de dag: de temperatuur is immers minimaal en na een pauze van enkele uren zijn de rails wat vochtiger dan anders. Tijdens dit wachten op de eerste trein, duikt een ploeg spoorleggers op. Op aanwijzing van de ploegbaas iets verderop, krikken ze het spoor lichtjes op zodat het weer optimaal ligt voor de passerende treinen.
Wat later is het zo ver en horen we de JS8197 met een beladen kolentrein vertrekken aan de laadplaats van Xikeng. Wat volgt is 10 minuten van luide cilinderslagen, totdat de trein ons standpunt passeert. De spoorleggers pauzeren aan hun brommers, wat meteen weer wat extra sfeer aan de opname toevoegt.
Voor de eerste keer experimenteert uw webmaster ook met een drone. Dit biedt natuurlijk fotomogelijkheden die je vanop de begane grond niet hebt. We vliegen er (letterlijk en figuurlijk) meteen in met een wat bijzondere opname, want op deze foto is te zien dat de JS8195 met een lege (!!) kolentrein van Xikeng naar Dongbolizhan rijdt. Normaal gezien, verlaten enkel beladen kolentreinen de openluchtmijn. De reden van deze rariteit is simpel: de grote laadinstallatie is defect en daardoor bleek het onmogelijk deze trein binnen redelijke tijd te laden. De JS8195 zal na het afzetten van haar wagens in Dongbolizhan trouwens in de werkplaats worden afgesteld voor het uitwassen van de ketel.
Na afloop van de werkdag, is het voor de spoorleggers tijd om naar huis te gaan. Deze arbeider had zijn motor aan het stationnetje van Ba'erzhan staan, wat meteen een leuk motief oplevert op het moment dat hij vertrekt.
Omdat uw webmaster in de buurt was, maakt hij meteen maar van de gelegenheid gebruik om eindelijk eens het seinhuis van Ba'erzhan te bezoeken. Eigenlijk een schande dat dit er niet eerder van was gekomen... Zoals bijna overal, wordt hij door de vriendelijke seingever met open armen ontvangen. En ja, natuurlijk wil hij ook met veel plezier op de foto.
Plots meldt zich de langverwachte trein en moet uw webmaster in zeven zuchten terug naar het voorziene fotopunt. De zon staat ondertussen perfect voor een glintshot wanneer de JS8167 met een beladen kolentrein van Xikeng naar Xuanmeichang passeert. Let trouwens ook even op het lage seintje, links op een houten paal.
Op de een of andere manier lijkt men er 's avonds altijd in te slagen om op korte tijd meer treinen te beladen dan overdag. Wellicht speelt mee dat ze bepaalde quota moeten behalen? Hoe dan ook, zo'n anderhalf uur na de vorige foto vertrekt de JS8167 opnieuw met een beladen kolentrein van de laadinstallatie naar de kolenwasserij. Met hulp van de Chinese gids Jun weet uw webmaster waar hij moet staan voor een vonkenregen. Uw webmaster is erg tevreden over deze foto, niet in het minst omdat je in de vonkenregen het ritme van de cilinderslagen ziet terugkomen. Zoiets verzin je toch niet?
Dit soort opnames levert een hoop stress op: de autofocus heeft het enorm moeilijk met scherpstellen, het is ook zoeken naar een delicaat evenwicht tussen een sluitertijd die niet te laag is versus een ISO-waarde die niet te hoog mag worden. Verder moet natuurlijk de vonkenregen zelf lukken, want ook dat is helaas niet altijd het geval. Maar wanneer het dan lukt... U moet uw webmaster dus maar niet kwalijk nemen dat hij nog een tweede foto toont van dezelfde trein, enkele meters verderop. Opnieuw kan uw webmaster zr voldaan naar het hotel terugkeren.
25/12/18
Terwijl men in grote delen van de wereld Kerstmis viert, gaat het werk in Sandaoling natuurlijk gewoon door. Christenen ga je hier, op een enkele spoorwegliefhebber na, niet vinden. In Kengkouzhan is het "business as usual" en wacht de JS8197 geduldig op de bus met arbeiders, zodat ze dadelijk als "reizigerstrein" van Kengkouzhan naar Ba'erzhan kan rijden. Moet het nog gezegd dat uw webmaster helemaal enthousiast is over de wijziging in aanpak, waarbij de arbeiders in Kengkouzhan i.p.v. in Dongbolizhan opstappen? Vroeger was deze opname niet mogelijk, omdat de "reizigerstrein" niet stopte in dit stationnetje.
Na een wat minder spectaculaire ploegwissel in Dongbolizhan is het tijd om richting de openluchtmijn te verhuizen om daar de eerste beladen trein op te wachten. Deze eer valt vandaag te beurt aan de JS8190. Ondertussen zien we op de achtergrond nog de JS8197 een set lege kolenwagens vanaf een kopspoor in Ba'erzhan naar Xikeng duwen. Als een stoomlocomotief kolen moet laden, wordt vanuit Ba'erzhan een spoor bereden dat enkel daarvoor wordt gebruikt, hierbij blijven de kolenwagens gewoon aan de locomotief gekoppeld. Na het beladen van de tender moet dan echter worden gerangeerd naar een normaal laadspoor voor de wagens en die rangering gebeurt via dit kopspoortje. Enkele foto's hoger werd verwezen naar een lichtsein op een houten paal; dat sein beveiligt dit kopspoor.
Uw webmaster had zich voorgenomen om dit jaar zeker een foto te maken aan de afsluitkraan van de waterleiding op deze foto. Terwijl hij naar dit fotopunt wandelde, zag hij plots dat de kraan hevig lekte. Bingo! Uiteraard wordt hier op een trein gewacht om dat spektakel te vereeuwigen. Slachtoffer van dienst is de JS8197 die met een beladen kolentrein van Xikeng naar Xuanmeichang rijdt.
Tijdens de (niet veel sneller dan stapvoetse) passage van de hardwerkende stoomtrein wordt snel van standpunt gewisseld, zodat ook dit sfeerbeeld in tegenlicht kan worden gemaakt. Bij temperaturen rond de -20C laat het zich raden dat het water snel zal aanvriezen. Dit zie je al deels onder de waterstraal, maar in de paar uren dat de leiding blijft lekken, wordt dit effect enkel maar sterker. Op die manier lever dit natuurlijk nog extra motieven op voor de komende dagen...
Rara, waar op de foto bevindt zich de lekkende afsluitkraan? De bemanning van de JS8190 heeft alleszins andere zorgen wanneer ze een beladen kolentrein van Xikeng in Xuanmeichang moeten zien te krijgen.
In de voormiddag zag uw webmaster plots een extra trein passeren in de vorm van de JS8167 met twee platte wagens met mijnmateriaal (wellicht voor het boren van gaten). In de namiddag zou deze combinatie natuurlijk terugrijden en dus droeg uw webmaster er voldoende zorg voor dat hij deze trein niet zou missen. Rond 14u30 was het zo ver en reed de trein van de Xikeng naar de werkplaats van Jichangzhan.
Langzaam gaat de zon onder. Arbeiders hebben de lekkende afsluitkraan gerepareerd, waarna enkel planten met relatief veel ijs als stille getuigen achterblijven. Nu ja, ook dat kan erg leuke foto's opleveren.
26/12/18
Treinen die net voor de ploegwissel nog moeten worden gelost, rijden vervolgens naar Kengkouzhan om daar van front te wisselen vooraleer ze de laatste honderden meters naar Dongbolizhan kunnen rijden alwaar de shift erop zit. Tijdens zo'n frontwissel in Kengkouzhan zien we de JS8167. Doorgaans duurt die frontwissel maar enkele seconden, maar in dit geval had uw webmaster geluk aangezien de trein meerdere minuten bleef staan.
Tijd om naar Dongbolizhan te verhuizen, waar 3 locomotieven genieten van een welverdiende pauze. In het midden staat de JS8190 met een lege kolentrein. Ze wordt links door de JS8197 en rechts door de JS8167 geflankeerd. Ook die locomotieven pauzeren met lege kolentreinen.
Door de koude temperaturen is ook vandaag de koermeester weer op pad met een bunsenbrander om de spuikleppen van de remreservoirs van de stomers te ontdooien. Met de JS8190 op de achtergrond, levert dit een fantastische setting op. Even snel zijn is de boodschap, maar dan heb je ook wat.
Onze taxichauffeur heeft lang in de werkplaats gewerkt en dus kan hij ons daar gemakkelijk binnenloodsen. Niet dat uw webmaster nog niet in dit stoombastion was geweest maar gezien de strengere veiligheidsregels is een gids toch wel handig. Dit blijkt te helpen, waardoor we rustig ons ding mogen doen. Een van de eerste dingen die we zien, is dit groepje arbeiders die een beladen kolenkarretje naar het ketelgebouw duwen om daar stationaire stoomketels te voeden.
Eergisteren werd de JS8195 rond de middag afgesteld in de werkplaats. Ondertussen is de locomotief voldoende afgekoeld om de nodige werkzaamheden te kunnen uitvoeren. De bedoeling is om de stoomketel uit te wassen, een werkje dat om de paar weken dient te gebeuren om zo aangekalkte rotzooi uit die ketel te kunnen verwijderen. Die werkzaamheden kunnen echter niet meteen aanvatten, want de afsluitkraan van de leiding in de werkplaats is bevroren. Gelukkig weet een arbeider met de snijbrander daar wel raad mee.
Enkele minuten later is het zo ver en kan dit belangrijke werk beginnen. Duidelijk te zien op de foto is dat er een ontkalker in het water wordt aangebracht waardoor dat water samen met de kalkresten een witte kleur aanneemt. Deze job is overigens niet te benijden, want de loods is niet verwarmd, waardoor de omgevingstemperatuur onder het vriespunt blijft. Bij die temperaturen wil je echt niet in natte kleren rondlopen... Respect voor de vriendelijke arbeider dus!
Na het intermezzo in de werkplaats gaat uw webmaster richting de losplaats Xuanmeichang, waar de kolentreinen worden gelost en waarbij de kolen vervolgens via een transportband naar de wasserij worden getransporteerd. Om de laadbakken van de goederenwagens te kantelen, wordt gebruik gemaakt van de perslucht die door de stoomlocomotief wordt geleverd. De rangeerder dient hierbij met een speciale sleutel een klep te bedienen, waardoor een laadbak kantelt en wat later weer in zijn rustpositie valt.
Gisteren waren we getuige van het waterlek aan een afsluitklep van de waterleiding in de openluchtmijn. Bij de erg koude temperaturen spreekt het voor zich dat het water na het ontsnappen uit de leiding meteen aanvroor op zowat alles wat zich in de buurt bevond. Erg fraai zijn deze ijsbolletjes en ijspegels die zich rond bevroren planten hebben gevormd.
's Avonds is het nabij Kengkoouzhan feest, wanneer de JS8167 met een lege kolentrein van de wasserij Xuanmeichang naar Dongbolizhan rijdt, waarna de bemanning kan gaan genieten van een welverdiende rustpauze. Na een snelle frontwissel in Kengkouzhan, wordt de regulateur van de JS8167 volledig geopend, waardoor de typische vonkenregen ontstaat die zo langzaamaan ht kenmerk wordt van stoomtreinactie rond Sandaoling.
27/12/18
Afhankelijk van het weer en de positie van de treinen, variren foto's van de ploegwissel in Dongbolizhan van fraai tot fabelachtig mooi. Vandaag wordt aan alle voorwaarden voldaan om enkele opnames van de tweede categorie te scoren wanneer uw webmaster de JS8190 met haar lege kolentrein fotografeert.
Ook langs de andere kant kan de trein mooi worden gefotografeerd, wat uw webmaster dan ook met veel overtuiging doet. Wat een fantastisch moment blijft die ploegwissel toch... Wat een intens genot om als stoomliefhebber tussen deze geweldige machines te wandelen en ongestoord je hobby te kunnen beleven. Een grote dankjewel aan het lokale mijnmanagement is hiervoor meer dan op zijn plaats!
Tijdens de ploegwissel worden de locomotieven natuurlijk volledig gesmeerd, waarbij alle hoeken en kantjes van de stomers onder handen worden genomen. Als fotograaf is het tijdens dat smeren een kwestie van goed rondkijken om zo leuke sfeerbeelden te scoren. Op het moment dat de machinist van de JS8190 afklautert, ontstaat zo'n momentje waarvan uw webmaster heel dankbaar gebruik maakt.
Rarara, waar rijdt de stoomtrein? Met een drone krijg je heel andere fotomogelijkheden dan normaal en daar maakt uw webmaster natuurlijk handig gebruik van. Hoog boven het oude centrum van Sandaoling wordt zo deze opname gemaakt van de JS8167 die na de ploegwissel een lege kolentrein van Dongbolizhan naar de laadplaats in Xikeng duwt.
We bevinden ons terug aan de waterleiding die enkele dagen geleden lek sloeg. Door de vriestemperaturen blijft het ijs fraai om te fotograferen en dus levert deze locatie een extra mooi motief op wanneer de JS8190 met een beladen kolentrein van Xikeng naar de losplaats nabij de kolenwasserij in Xuanmeichang rijdt.
Al voor het maken van de vorige foto zag uw webmaster dat de spoorleggers weer actief waren in de verte. Voor een volgende foto wandelt hij in hun richting. Ze warmen zich eventjes op aan een zelfgestookt vuurtje wanneer de JS8197 met een beladen kolentrein van Xikeng naar Xuanmeichang rijdt.
Verloren spoor... Typisch aan een openluchtmijn is dat de sporen regelmatig worden verlegd, zodat de mijn verder kan worden uitgebouwd. Hoewel men hierbij doorgaans zeer zuinig met materiaal omspringt, blijven en hier en daar natuurlijk wel (what's in a name?) sporen achter van vroegere activiteiten.
28/12/18
Een nieuwe dag, een nieuwe start. In Dongbolizhan is het weer een gesis en gepuf langs alle kanten tijdens de ploegwissel. Het gepuf komt vandaag niet enkel van de stoomlocomotieven, maar ook van deze machinist en stoker. Ze hebben immers de (klamme) handen vol met het repareren van een lekke leiding van de JS8190.
Dan heeft deze arbeider meer geluk... We zien een spoorlegger tijdens een van de vele pauzes om zichzelf even op te warmen bij dit zelfgestookt vuurtje. Uw webmaster hielp wat mee door hout te helpen sprokkelen. Wanneer men enkele uren later het vuur wil doven, vraagt en krijgt uw webmaster de gunst om het toch te laten branden. Hij heeft het niet vaak koud gehad in Sandaoling, maar toevallig staat er net vandaag een bijzonder gure wind. Toegegeven: bij dit vuurtje is het dan toch vl aangenamer wachten op de volgende trein. Zeker omdat hij vandaag video-opnames maakt met de drone en hij daar telkens zijn handschoenen voor uit moet doen, met de gekende pijnlijke vingers tot gevolg.
Natuurlijk biedt het vuurtje met enkele pauzerende spoorleggers ook een subliem motief wanneer er een beladen kolentrein passeert. De sleper van dienst is de JS8167.
In de late namiddag valt plots op dat er beladen kolentreinen naar de alternatieve losplaats in Jianmeixian rijden. Op die plek worden af en toe kolen van een minder goede kwaliteit geleverd voor doorverkoop aan lokale handelaars. Dit vervoer is echter eerder onvoorspelbaar. Wanneer het eenmaal zo ver is, is uw webmaster er dus als de kippen bij om dergelijke treinen te fotograferen. Omdat hij dit traject al meermaals heeft gefotografeerd, besluit hij de drone in te zetten om een opname te kunnen maken vanuit een origineler standpunt. Met de grote mijnwerkplaats (waar ook stoomlocomotieven worden gereviseerd) op de achtergrond, passeert de JS8167 met een beladen kolentrein van Xikeng naar Jianmeixian.
Vlakbij de alternatieve losplaats van Jianmeixian vinden we ook het treinenkerkhof van Sandaoling. Uw webmaster heeft hier bewust nooit veel aandacht aan geschonken (hij concentreert zich liever op de rijdende exemplaren), maar met de drone kan hij er nu wel een goede overzichtsopname van maken. We zien o.a. een hoop locomotieven van de reeks JS, aangevuld met enkele (al lang buiten dienst gestelde locomotieven) van de reeks SY plus enkele stoomkranen. Vooraan zien we van links naar rechts de JS8173 en de JS6224 met daarachter de JS8358. Deze locomotieven zijn nog in dienst, maar staan afgesteld in afwachting van een volgende inzet. Ook de JS8081 is van de partij, maar voor deze locomotief is het niet helemaal duidelijk of ze op het moment van de opname nog in dienst is.
De bemanning van de JS8167 heeft haar tijd genomen met de beladen kolentrein naar Jianmeixian. Pas vele minuten later heeft de bemanning een keerwissel omgelegd en kan de locomotief de wagens naar de losplaats duwen. Ondertussen heeft uw webmaster zich (fotografisch!) in positie gezet voor een "50 shades of grey"-momentje. Wat gaat hij deze veelzijdige plek toch missen wanneer het over en uit is met de stoomtractie.
29/12/18
Vlak voor het vertrek naar zijn Chinese schoonfamilie, gaat uw webmaster nog kort de sfeer opsnuiven in het stationnetje van Kengkouzhan. Tijdens het blauwe uur zien we de JS8167 die na een rit als "reizigerstrein" van Ba'erzhan naar Kengkouzhan eventjes pauzeert. Ze heeft enkele moe gewerkte arbeiders afgezet. Zo dadelijk zal ze los naar Dongbolizhan verder rijden en kan ook het locomotiefpersoneel van een verdiende rust gaan genieten.
Terwijl een kolenraapster haar dagelijkse routine volgt, neemt uw webmaster erg voldaan afscheid in stijl. We zien de JS8190 net na een frontwissel met een lege kolentrein van Xuanmeichang naar Dongbolizhan. De bemanning wil maar al te graag naar huis. Uw webmaster is blij dat hij zijn schoonfamilie gaat terugzien, maar is ergens toch ook wat bedroefd dat dit fantastische bezoek aan de laatste grote stoomshow op Aarde er alweer op zit.


    Stoomgeweld in beweging

Deze editie was ronduit fantastisch voor het filmen van vuurspuwende stoomlocomotieven. Een kleine compilatie van enkele spectaculaire doorkomsten.


De grote openluchtmijn van Sandaoling bleek al snel een droom om video-opnames met de pas aangeschafte drone te maken. Geniet dus gerust mee van "stoom vanuit de lucht" op de tonen van een lied dat het stadje Sandaoling bezingt.
Index