People at work

Deze reportage wil een beeld werpen op de mensen die ervoor zorgen dat uw webmaster zijn beelden kan schieten: de spoorlieden. Op de meeste fotos op deze site bleef hun rol immers vrij beperkt en daar wilde uw webmaster dringend verandering in brengen. Immers: zonder personeel om de stomers rijvaardig en in beweging te houden zou er niet veel te fotograferen zijn... Nu, los van de factor dankbaarheid is er ook nog het feit dat veel situaties tijdens het werken met stoomlocomotieven ook gewoon erg fotogeniek zijn. Twee goede redenen om een themareportage te wijden aan de mens achter de machine...


Ok, deze foto van een slapende stoker op de vensterbank van de SY1369 is nu niet direct het typische beeld van "people at work" maar toch is het voor uw webmaster net een leuk beeldje om deze reportage te openen. Deze foto dateert van 6 augustus 2006, op het einde van een zware dienst juist voor de ploegwissel te Xiao Hengshan. Zeg nu zelf: zou u niet wat rust kunnen gebruiken na treinen van een paar duizend ton te hebben gestookt?
Enkele uren later begint de volgende ploeg haar dienst met het smeren van de SY1369. We zien de machinist hier de schaar van Walschaerts smeren, een Belgische uitvinding nota bene die de rijrichting en de stoomverdeling van een stoomlocomotief bepaalt. Pittig detail: terwijl de machinist hier zijn stoomlocomotief smeert, heeft hij wel een GSM aan zijn broekzak hangen. Van contrasten gesproken...
Na het smeren van de SY1369 blijkt dat er voorlopig nog geen werk is. Er is dus tijd genoeg voor een ruime kuisbeurt van de gehele loc. Hoewel deze kuisbeurt een hele reeks beelden oplevert, verkiest uw webmaster toch met stip deze opname van de machinist die vanop het deksel dat toegang geeft tot de stoomdom de locomotief afspoelt met warm water, uiteraard geleverd door de locomotief zelf.
Na de kuisbeurt met warm water, is het poetswerk duidelijk nog niet gedaan... Een van de stokers vindt dat de loc echt moet blinken en dus gaat hij de SY1369 nog even te werk met olie en een poetsdoek, waardoor de stomer echt haar volle glans terugkrijgt. Het moge duidelijk zijn: de spoorlieden te Xiao Hengshan zijn nog erg trots op hun trouwe werkpaard! Uw webmaster is daar uiteraard allesbehalve rouwig om.
Niet enkel te Xiao Hengshan worden de locomotieven gekuist: ook vijftien kilometer verderop, te Nanchang, is dit het geval. Op negen augustus 2006 begint de stoker zijn dienst met het kuisen van het drijfwerk. Gelet op de algemene zuivere toestand van het drijfwerk gebeurt dit kuiswerk dagelijks, zoals het hoort :-)
Dit is natuurlijk een van de klassiekers bij het werken op stoomlocomotieven: op 16 augustus 2006 mag de stoker van de SY0125 weer wat verse kolen op het vuur gooien bij een ritje van Wangjiazhai naar Yemazhai. Terwijl we in Europa gewend zijn te stoken met echte brokken kolen en het verafschuwen als er teveel gruis in de tender zit, is dit in China de normaalste zaak van de wereld...
Door slechte kolen slibt het vuur redelijk snel dicht, regelmatig de roosters kuisen is dan ook de boodschap. Zo ook te Xiaoyutuo op 18 augustus, waarbij de stoker de hulpstoker nog snel wat instructies geeft voor ze eraan beginnen. De aandachtige bezoeker heeft naturlijk al de fantastische laadinstallatie boven de locomotief gemerkt. Meer foto's van deze en andere interessante fotopunten vindt u in de algemenere fotoreportage van deze Chinareis: Land van duizend gezichten
Zijn dit coole gasten of zijn dit coole gasten? :-) Net voordat ze aan een rit naar het CNR-station beginnen, kan uw webmaster nog deze foto maken van de machinist en de stoker op de QJ2694 aan de cementfabriek te Meijiaping. Deze foto werd gemaakt op 21 augustus 2006.
Natuurlijk is er ook altijd het grotere onderhoud aan stoomlocomotieven. Zo staat een dag na het maken van de vorige foto de SY1597 in de werkplaats te Baiyin Gongsi voor tussentijds onderhoud. Er is duidelijk werk aan de cilinder, gezien het aantal Chinezen dat geconcentreerd de toestand van die cilinder bekijkt. Let ook eens op de voorraad vlampijpen links op de foto, die wachten om te worden ingebouwd in een van de hier onderhouden SY's.
Ook op 25 augustus kunnen we weer onderhoud aan een SY fotograferen. Ditmaal is het de iets jongere SY1676 die een grote revisie krijgt in de werkplaats van de staalfabriek te Baotou. Blijkbaar zijn er enkele onderdelen van de bevestiging van de drijfassen aan vervanging toe: een arbeider is hier immers op zoek naar rotte plekken om ze daarna te verwijderen met de snijbrander die hij al in de aanslag heeft.
Ook de oude vlampijpen van de SY1676 waren aan vervanging toe. Ondertussen zijn de nieuwe vlampijpen al in de ketel geplaatst, maar moeten ze nog worden vastgelast. Een werknemer is hier net mee bezig tijdens het bezoek van uw webmastern hetgeen natuurlijk een droommotief is om op de gevoelige plaat vast te leggen. Pas toen hij twintig minuten later én de juiste belichting had én de werknemer even niet bewoog, kon hij deze foto maken. Maar: het was het geduld waard :-)
Niet alleen op de locomotieven wordt er gelast. Als op 17 augustus 2006 een rangeerder te Xiaoyutuo vaststelt dat een scharnier van een laaddeur aan een C62-kolenwagen het begeven heeft, mag de plaatselijke lasser ook weer enkele lasbagetten te voorschijn halen. Met de nodige vaardigheid hangt het scharnier binnen een oogwenk weer op zijn plaats, hetgeen weer de vakbewaamheid van het spoorwegpersoneel bevestigt.
Na al die werkzaamheden aan, op en rond de stomers is er nog één ontbrekende groep mensen om de treinen te doen rijden: de mensen die voor een veilig treinverkeer zorgen. Zo zit er voor de SY1731 te Baotou op 25 augustus 2006 dan ook niets anders op dan te wachten tot de overwegwachter met de vlag het teken geeft dat de SY veilig kan doorrijden. Overwegwachters, lassers, arbeiders, rangeerders, stokers, machinisten... Allemaal werken ze samen aan de droom van zoveel stoomfreaks: de pracht van stoomtractie in volle actie aanschouwen.
Index