Dieselend door het oosten van België

Op de laatste dag van het derde kwartaal in 2006 (30 september dus) bezocht het TSP enkele fotogenieke spoorlijnen in het oosten van ons landje, zowel boven- als net onder de taalgrens. We hebben het dan over de iets minder bekende spoorlijn 17 Diest-Tessenderlo en de immer populaire lijn 24 Glons-Visé-Montzen-Gemmenich. Deze rit werd gereden met de eigen TSP-locomotieven 5941 en 6077 en, als verrassingsact, de ex-DR 241 804-4. Ongelooflijk maar waar: ook deze dag werkte het weer opnieuw uitzonderlijk goed mee! Terwijl men typische herfstweer voorspeld had, kon iedere fotostop toch met een stralend zonnetje uitgevoerd worden. Merci monsieur meteo :-)
Deze rit begint met dit staatsieportret voor de statie. De 6077 mag immers fier poseren op een plek waar ze vroeger wel meer te bewonderen was: het station van Tessenderlo. Eigenlijk is er in al die jaren maar een ding veranderd aan het uitzicht van dit station: de handseinen werden enkele jaren geleden vervangen door stopseinen die... enkel de stand rood kunnen vertonen. Sja, zo zijn er weer enkele ouderwetse handseinen verdwenen hoewel de dienstdoende onderstationschaf nu natuurlijk meer werk aangezien hij voor iedere trein een overschrijdingsbevel moet schrijven. Logisch? Welnee, NMBS...
Echt knap wordt het als de 5941 met haar K-rijtuigen ter hoogte van de installaties van chemiereus "Tessenderlo Chemie" mag passeren naast dit wilde bloementapijt. Echt historisch verantwoord is deze treinsamenstelling op deze plek natuurlijk niet, maar het ziet er toch bijzonder leuk uit.
Deze foto is daarentegen historisch wel grotendeels correct: de 6077 mocht vroeger immers ook op deze plek met ketelwagens rangeren. Het ziet er alleszins bijzonder fotogeniek uit, hoewel dat zeker niet alleen aan de trein ligt natuurlijk met zo een fabriek op de achtergrond.
Langzaamaan wordt het tijd om onze reis verder te zetten en dus wordt de 6077 voor de 5941 en de K-rijtuigen geplaatst voor de terugrit naar Diest. Alvorens in te stappen, moet natuurlijk nog snel deze foto gemaakt worden van deze heerlije dubbeltractie.
Tijd voor het echte werk... Net voorbij het emplacement van Tessenderlo vinden we dit heerlijke fotopunt waar de 6077 en de 5941 zich gewillig laten fotograferen onder dit afdakje van eikebladeren. Het lijkt allemaal zo vredig... Niets doet vermoeden dat op deze plek ruim 300 fotografen staan te drummen om een foto van hun geliefde foto-object.
Fotograferen is rondkijken... Zo kunnen we op het fotopunt van de vorige opname dan ook dit tweede beeld schieten waarbij nog een derde dieselveteraan in beeld wordt gebracht. De oude tractor met aanhangwagen smeekt immers om wat aandacht en daar helpen onze Cockerill-zusters natuurlijk met alle plezier aan mee :-)
Enkele kilometers verderop slaan de remmen van onze trein aan voor deze foto in weer zo'n typisch Kampisch landschap op den boerenbuiten. We bevinden ons in Deurne-Brabant, niet te verwarren met haar veel grotere Antwerpse naamsgenoot.
Vlak aan de legerbasis van Schaffen, bekend van de para-opleiding, houden we nog een laatste keer halt op lijn 17. Ditmaal stoppen we aan het bos dat Deurne van Schaffen scheidt voor deze pose van onze twee sterren. Wat een geluk dat de zon zo goed meewerkt: het zou nogal een saai beeld zijn als we deze combinatie voorgeschoteld kregen bij grauw weer...
Iets helemaal anders nu: na het bezoek aan lijn 17 wordt over de vermaarde lijn 24 naar Montzen doorgereden. Aangezien te Diest de beide loc's gekoppeld van front wisselden, hangt de 5941 nu uiteraard in eerste positie om ook haar deel van de fotografeeraandacht op te eisen. Kan u zich het heerlijke Cockerill-gebulder voorstellen bij vertrek van deze trein? Eindelijk is weer eens het karakteristieke Cockerill-geluid te horen in de Jeker-vallei op de taalgrens.
Natuurlijk mag ook deze klassieker niet ontbreken... In het midden van het dorp waarvan de burgemeester in 1987 voor de val van de regering zorgde door weer zo'n typisch Belgisch probleem vinden we deze schitterende boogbrug: het viaduct van St.Martens-Voeren. Vandaag verstoren gelukkig enkel de diesellocomotieven nog de rust in dit verder prachtige dorpje.
Te Montzen wordt duidelijk dat er nog een verrassing voorzien is: de ex-Deutsche Reichsbahn en in Rusland gebouwde 241 804-4 wordt aan de staart van de trein geplaatst om zo mee op de foto te mogen tussen Montzen en Gemmenich. Hoewel uw webmaster helemaal niet van carnavalstreinen houdt, erkent hij wel de moeite die de reisleiding heeft gehad met het regelen van deze treinsamenstelling en dus plaatst hij er toch maar een fotootje van op deze site.
Te Gemmenich is voorzien dat we doorrijden tot aan de grens, maar door ziekte van de NMBS-werknemer met wie alle afspraken werden gemaakt, valt dit plan in het water en moeten we ons tevreden stellen met deze foto van de 6077 aan de Belgische seinen die de kruisingswissels te Botzelaer en de eigenlijke landsgrens beveiligen. Met deze foto van de 6077 die los poseert met de befaamde Boudewijntoren van het drielandenpunt op de achtergrond nemen we ook meteen afscheid van het immer fotogenieke traject Montzen-Gemmenich dat binnen afzienbare tijd zal worden geëlektrificeerd.
Index