Diesels in Tsjechië

In februari 2009 nam uw webmaster in Tsjechoslovakije deel aan een stoomtreinrit tussen Horazdovice en Domazlice. In de aanloop naar deze stoomtreinrit werden een dag lang de mooiste fotopunten op dit traject opgezocht. Af en toe werd er ook een fotootje gemaakt van treinen die toch in de omgeving reden. Ook tijdens het weekend werden tussendoor enkele dieseltreinen gefotografeerd. Om de sfeer in de reportage over de stoomtreinrit niet te verstoren, worden de foto's van dieseltreinen in deze aparte korte reportage gebundeld.

° 13/02/09
Na enkele uren fotopunten te hebben gezocht, is het tijd voor een korte pauze. Te Pocinovice moeten we daar niet eens hard ons best voor doen, want na het vinden van dit fotopunt is het slechts enkele minuutjes geduldig afwachten tot de 810 382-2 met de 010 036-2 (bijwagen) van Domažlice naar Klatovy passeert. Naar analogie van onze "Brossels" in de jaren '50 en '60 zijn deze motorwagentjes voorlopig nog de laatste hoop voor veel nevenlijnen. Afwachten dus of deze foto's op deze plek dus nog lang gemaakt kunnen worden...
Te Janovice nad Úhlavou vinden we een splitsingsstation: naast de spoorlijn van Domažlice naar Klatovy start hier ook de spoorlijn naar Železná Ruda-Alžbetín. Op deze foto sleept een 754 een reizigerstrein van Plzen hlavní nádraží naar Železná Ruda-Alžbetín op de eerste kilometers van deze mooi gelegen spoorlijn. Dat de trein al redelijk wat vaart heeft, blijkt wel uit de sneeuw die achter de laatste wagen opstuift.
Nadat de trein van de eerste foto in deze minireportage te Klatovy is aangekomen, loopt de motorwagen om naar de andere kant van de bijwagen om ietsje later weer naar Domažlice te vertrekken. We zien het olijke duo bij de passage te Brnirov terwijl de zon haar best doet om door de opkomende wolken heen te breken.
's Avonds te Klatovy passeren we nog eventjes langs het station. Hier staat de schitterende 831 167-2 klaar als reizigerstrein naar Horažd'ovice Predmestí. De modernere 842 007-7 mag dadelijk de andere richting, Domažlice, uitrijden.
Is dit niet een van de meest typerende stationsscènes? Een vriend neemt langs het raam afscheid van zijn vriendin die zo dadelijk met de 831 167-2 naar Horažd'ovice Predmestí zal vertrekken. Een blik op het vertrekbord met de stationsklok leert ons dat de trein eigenlijk al de deuren had moeten sluiten. Rustig maar: we zitten in Tsjechië en de mensen zijn hier nog niet zo ongeduldig als in West-Europa...
° 14/02/09
Een dagje later zien we de 810 018-2 met bijwagen 010 073-5 het station van Janovice nad Úhlavou verlaten tijdens een rit van Klatovy naar Domažlice. Deze trein heeft hier de splitsing van de lijn naar Železná Ruda-Alžbetín bereikt en passeert daarbij twee prachtige mechanische inrijseinen. De charme van weleer is duidelijk nog wat blijven hangen in dit sympathieke stationnetje.
's Avonds wordt nog even koers gezet naar de werkplaats te Plzen. In deze mooie ringloods (een loods die zich rond een draaischijf bevindt) is het helaas niet zo eenvoudig fotograferen wegens een gebrek aan plaats. Gelukkig lukt het hier en daar toch zoals op deze foto, waarop de 754 057-8 zichtbaar is terwijl ze het weekendje vrijaf krijgt. Je zou je kunnen afvragen waarom deze loc's de bijnaam "duikbril" hebben gekregen :-)
° 15/02/09
Ook tijdens onze laatste dag in Tsjechië kan er nog wat dieselgeweld worden gefotografeerd. In de buurt van Rohozno worden we immers verrast als plots de 754 028-9 met een reizigerstrein opduikt. Achteraan de trein hangt ook nog motorwagen 842 007-7, een praktijk die in Tsjechië wel vaker gebeurt. Het bizarre is dat deze trein in geen enkele dienstregeling terug te vinden was. Wellicht ging het dus om een overbrengingsrit? In ieder geval werd zo nog een leuke foto genomen van een dieseltrein, terwijl we eigenlijk op stoomtreinjacht waren :-)
Index