Een toevalstreffertje

Tijdens de zomer van 2008 maakte uw webmaster met twee Belgische collega-hobbyisten een reis naar Roemenië. Onderweg overnachtten we echter in Hongarije. Vooraleer de weg verder te zetten naar onze eindbestemming, besloten we een kort (depot)bezoekje te brengen aan Székesfehérvár. Toen we een spoorwegbeambte om toestemming vroegen om onze foto's te maken aan de ringloods, gebaarde hij ons heel enthousiast naar het station te gaan. Eventjes dachten we dat hij ons liever zag gaan dan komen, tot we in het station een rookpluim zagen opstijgen. Waar rook is, is vuur en dus kon het bijna niet anders of er moest een stoomtrein in het station staan.



We zijn dan snel naar het station gestapt en effectief: er stond een stoomlocomotief (loc 204 uit 1900) met een stam historische rijtuigen en de historische dieselloc A25 016 aan de staart van de trein. Op het perron was een cameraploeg allerlei materiaal in de rijtuigen aan het laden en toen wisten we natuurlijk meteen hoe laat het was. Bij navraag reageerde de cameraploeg een beetje geheimzinnig. Ze hadden wellicht schrik dat we hun opnames gingen verpesten. Na hen te overtuigen dat we zeker niet in hun beeld zouden opduiken, zeiden ze ons uiteindelijk toch dat ze van Székesfehérvár naar Lovasberény zouden rijden en onderweg schijnvertrekken zouden houden. We hebben deze trein natuurlijk achtervolgd, zodat we onderweg toch enkele leuke opnames konden maken.

° 12/07/08
Na een nogal onverwachte "ontmoeting" met een wolf vorig jaar in Roemenië, is het dit jaar de beurt aan een beer! Geen wilde beer gelukkig, wel het sterrenbeeld "Grote Beer" dat hier samen met een overwegkruis te Mór wordt vereeuwigd. Het is eens iets anders :-)
° 13/07/08
Net buiten Székesfehérvár, te Kisfalud, bevindt zich een redelijk fotopunt. We wachten hier dan ook de trein naar Lovasberény op, met de stomer aan de staart van de trein. Al in het verleden raakte uw webaster onder de indruk van het Hongaarse museummaterieel en dit wordt vandaag enkel bevestigd. In België kunnen we helaas enkel maar dromen van een rijvaardige stomer met sleeptender uit de 19e eeuw...
Nabij Pátka liggen er een aantal meren in de buurt van de spoorlijn naar Lovasberény. Vanop een heuvel kan uw webmaster dankbaar gebruik maken van dit motief met een typisch zacht aandoend Hongaars landschap.
Nabij Lovasberény maakt de 204 een aantal schijnvertrekken t.b.v. de filmopnames. De drie aanwezige spoorwegliefhebbers maken hier natuurlijk dankbaar gebruik van om de trein vast te leggen te midden van de hier aanwezige graanvelden. De stoker heeft alleszins goed zijn best gedaan om de scène compleet te maken. Wie zei er ook weer dat je stoomtreinen in de winter moet fotograferen?
Blijkbaar heeft de 204 zo hard moeten werken dat ze er dorst van krijgt. Na enkele schijnvertrekken moet ze dan ook naar het station van Lovasberény rijden om haar dorst te lessen. We zien de trein hier rangeren in dit kleine stationnetje dat enkel nog in gebruik is voor goederentreinen.
Al snel blijkt dat het waternemen een werk van lange adem wordt. Dit gebeurt immers met een... tuinslang! Het personeel maakt ons duidelijk dat dit 2 à 3 uur zal gaan duren... We besluiten dus onze achtervolging af te ronden, zodat we toch nog op een redelijk uur in Roemenië zullen aankomen.
Index