Met stoom door de Vlaamse Ardennen

Net zoals het jaar voordien mocht uw webmaster ook in 2009 weer een rit voorbereiden voor een klein groepje hobbyisten, nagenoeg uitsluitend buitenlanders. Deze deelnemers betaalden een astronomisch hoog bedrag om hun foto’s te kunnen nemen. Het was dan ook hun wens om slechts met 50 deelnemers deze trein te fotograferen i.p.v. ook de gewone Belgische hobbyisten te laten deelnemen en zo de prijs te kunnen verlagen zoals uw webmaster had voorgesteld. Uw webmaster had hier de nodige vraagtekens bij, maar uiteindelijk viel dit buiten zijn aandeel in de rit dus legde hij zich hier maar bij neer en paste hij zijn handelen hieraan aan.



Dit alles gaf hem immers de mogelijkheid de 29.013 twee dagen op plekken te laten rondrijden waar hij dit zelf wilde, zolang de fotografen hun foto’s maar konden nemen. Gedurende 9 maanden werd met de NMBS Holding en de organisator onderhandeld over de mogelijkheden voor zo’n project. Uiteindelijk werden de Vlaamse Ardennen weerhouden omdat hier nog 2 niet-geëlektrificeerde spoorlijnen liggen en er bijzonder veel mooie fotomogelijkheden overgebleven zijn.

Zo kon uw webmaster in samenspraak met B-Holding en uiteraard Infrabel een intensieve dienstregeling opstellen waarbij de 29.013 twee dagen lang op lijn 122 Gent – Zottegem – Geraardsbergen en lijn 86 Gent – Oudenaarde – Ronse pendelde. Door de trein in ieder station te laten stoppen, ontstond het beeld van een typische omnibus uit de jaren ‘60 en konden de deelnemers de trein meermaals inhalen. Voor uw webmaster was dit zijn eerste samenwerking met B-Holding. Deze samenwerking verliep bijzonder vlot, het was werkelijk een revelatie om zo kalm naar een rit toe te leven i.p.v. de gebruikelijke stress door op het laatst veranderende afspraken zoals hij dit in het verleden vaak gewend was.

° 12/09/09
Veel vroeger dan bij de meeste andere ritten met de 29.013, konden we de trein laten vertrekken bij zonsopgang. We zien onze omnibus zo te Hemelveerdegem, net 2 minuten nadat de laaghangende zon tussen de wolken doorpiepte. Hierdoor ontstond deze glintshot, terwijl de eigenaar van deze oldtimer-tractor verbaasd kijkt naar de passerende stoomtrein.
Door een stop te St.Maria-Lierde kon de stoomtrein gemakkelijk worden ingehaald en zo konden we de 29.013 nog een tweede keer fotograferen tussen Geraardsbergen en Zottegem. Een mooie plek om onze fotojacht te vervolgen is dit weiland te Erwetegem van waaruit je een mooi uitzicht op de passerende treinen hebt. We zien haar hier een tweede keer met volle stoom tijdens haar eerste rit van Geraardsbergen naar Gent.
Te Zottegem is er even tijd om met de enthousiaste stoomploeg te keuvelen. Ze moeten nu immers toch eerst een normale reizigerstrein naar Gent voorlaten. Uiteraard worden er ook snel enkele sfeerbeeldjes gemaakt, zoals deze zonnestralen die door condenserende stoom zichtbaar worden.
Vanuit een weiland te Elene kunnen we de 29.013 met haar M2’s fotograferen, net op het moment dat de machinist de regulateur afsluit. De trein nadert immers het station van Balegem-Zuid, dat voor een keertje ook eens tijdens het weekend bediend wordt. De stoker smijt ondertussen al enkele scheppen kolen op het vuur om met voldoende druk de rit te kunnen vervolgen.
Vlakbij het dorpje Landskouter bevindt zich dit overbekende fotopunt. Keurig op tijd remt de 29.013 af om te stoppen aan de gelijknamige halte wat verderop. Let ook eventjes op de koersborden die door een Belgische deelnemer werden vervaardigd.
Ietsje voorbij Gontrode bevindt zich nog een laatste fotopunt. Net voordat de 29.013 onder de E40 doorrijdt passeert ze nog een aantal fotografen. Helaas is de zon weg, maar de rookpluim van de 29.013 is minstens even indrukwekkend als het wolkendek vele honderden meters hoger in de lucht.
Na watername te Gent-St. Pieters zet de trein koers naar Oudenaarde en Ronse over de grotendeels enkelsporige lijn 86. We zien haar hier net voorbij Eke-Nazareth, terwijl de loc weer snelheid maakt na een korte stop. Nadat de loc zes jaar geleden uit revisie kwam, begint onze schoonheid er eindelijk wat afgeleefd uit te zien, precies zoals het hoort bij een stoomloc.
Tussen Oudenaarde (of is het eventjes terug Oudenaerde?) en Ronse vinden we enkele prachtige fotopunten. Het eerste punt vinden we iets voorbij Leupegem, te Maarkedal. De lijn kent hier een redelijke stijging doordat het nabijgelegen Oudenaarde in het Scheldedal ligt. Onnodig te zeggen dat de 29.013 goed van katoen geeft tijdens deze passage.
Op lijn 86 is er in het weekend slechts een twee-uursdienst. Hierdoor kan de 29.013 met de welwillende medewerking van het personeel enkele keren halt houden op vooraf afgesproken plaatsen. Een van die plaatsen ligt vlak voor de tunnel van Louise-Marie. De doorkomst aan het bekende fotopunt vlak voor de tunnel is dan ook fenomenaal, nog nooit heeft uw webmaster de 29.013 zo hard horen zwoegen!
Na aankomst te Ronse wordt de 29.013 direct gekeerd en mag ze tender voor en zonder tussenstops weer naar Gent rijden. Net voor het vertrek besluit de stoker dat het stationsgebouw toch echt te licht van kleur is en gooit hij er een zware lading kolen op. Het vertrek dat volgt laat zich raden: dikke zwarte wolken uitbrakend laat de 29.013 Ronse achter zich.
Met een uur vertraging wordt de volgende slag naar Ronse aangevat. Deze vertraging is te wijten aan een te lage waterdruk, waardoor alles trager dan voorzien verloopt. Door de immer creatieve contactpersoon bij B-Holding wordt een lichtjes gewijzigde dienstregeling voorgesteld, waardoor toch nog alle voorziene ritten uitgevoerd kunnen worden voor het donker is. Positief effect aan deze vertraging is dat de zon ondertussen terug is doorgebroken, waardoor we de passage aan het prachtige stationnetje van Gavere-Asper in volle zon kunnen fotograferen.
Ook tussen Zingem en Heurne is de zon aanwezig als de 29.013 met haar omnibus passeert. Toch is het hier wat nipter: op de achtergrond is duidelijk te zien hoe een wolk de kerktoren van Zingem in schaduw hult.
De klepper van de eerste dag is zonder twijfel deze passage te Etikhove, waar we de eigenaar van een Volvo Amazone gevraagd hadden om te komen poseren. Volledig buiten ons medeweten om heeft hij zelf nog een eigenaar van een oude Mercedes aangesproken en zo krijgen we niet 1 maar 2 prachtige oldtimers in beeld als de 29.013 doorgeraasd komt. Van een verrassing gesproken!
Na binnenkomst te Ronse moet de 29.013 weer van front wisselen. We zien haar hier bij de oude lichtseinen en de karakteristieke voetgangersbrug. Er lijkt maar weinig veranderd sinds de stoomtractie ruim veertig jaar geleden verdween.
Volgens sommigen zijn tender-voor foto’s uit den boze. Onzin natuurlijk! Met een zijaanzicht kan je bijvoorbeeld nog erg leuke foto’s maken, zoals deze passage te Maarkedal bij een rit van Ronse naar Oudenaarde. Echt typisch voor deze streek is de prachtige witte hoeve rechts. Het mag geen wonder heten dat we dit weekend zoveel toeristen tegenkomen.
In een prachtig avondlicht zien we de 29.013 nog bij een laatste rit van Oudenaarde naar Ronse. We zien haar 500m voorbij de tunnel van Louise-Marie op een van de vele leuke fotopunten langs de lijn. Met een grote dankjewel aan de machinist die nog evengoed optrok voor de aanwezige fotografen!
Nog eenmaal loopt de 29.013 om alvorens Ronse achter zich te laten. Terwijl de omgeving door de laagstaande zon helemaal rood kleurt, passeert de loc een van de weinige nog overblijvende goederenloodsen in ons landje.
Bij stoomtreinen in actie horen glintshots… Zo ook te Ronse als de 29.013 tender-voor met haar M2-rijtuigen naar Gent-Zeehaven vertrekt. Net zoals de 29.013 nemen ook wij afscheid van Ronse, morgen zal lijn 122 immers getrakteerd worden op een stevige dosis stoomgeweld.
Alvorens te gaan genieten van een welverdiende maar korte nachtrust zetten we nog even koers naar Gent-Zeehaven, waar de 29.013 bevoorraad wordt en zal overnachten. Terwijl het daarnet in de avondschemering erop leek dat de omgeving te lelijk was om een deftige foto te maken, wordt dit een heel ander verhaal nu het effectief donker is. De storende moderne elementen rond de loc zijn nu gewoon niet meer zichtbaar, maar in de plaats daarvan krijgen we een prachtige sterrenhemel.
° 13/09/09
Hoewel we zaterdagnacht konden genieten van een prachtige sterrenhemel, begint zondag erg betrokken. Ach, elk nadeel is tegelijkertijd een voordeel want zo kunnen we enkele mooie sfeerbeelden maken bij de eerste rit van Gent naar Geraardsbergen. We starten in Moortsele waar we op een vertrek getrakteerd worden met een prachtige witte rookpluim. Erg indrukwekkend is trouwens dat we zonet eerst de trein in Gontrode en vervolgens in Landskouter hoorden vertrekken. Er bestaan nog rustige regio’s in België, zeker op zondagmorgen.
Tussen Scheldewindeke en Balegem schrikt de 29.013 enkele koeien op als ze met volle stoom passeert. Iedereen die wel eens met een stoomtrein is meegereden weet welke spectaculaire gevolgen dit heeft :-)
Ook het vertrek in Balegem-dorp is weer erg indrukwekkend. Het lijkt wel of de stoomploeg vandaag extra in vorm is. Wellicht is heel de buurt vandaag ietsje vroeger wakker dan op een normale zondag. Nu ja, met het onverwachte gebulder van een optrekkende stoomtrein zullen ze dat vast niet zo heel erg gevonden hebben.
Enkele kilometers voorbij Zottegem, te Erwetegem, wordt een eigenaar van een oldtimer-tractor bereid gevonden even te poseren op dit leuke punt. Hoewel de lucht nu wel erg betrokken is, kan toch een leuk sfeerbeeldje gemaakt worden van de passerende 29.013. Buurman/machinist Peter is blijkbaar wel erg in vorm :-)
Net voor Geraardsbergen, te Deftinge, wordt de 29.013 nog ingehaald om deze foto te kunnen maken. De koe kijkt stomverbaasd naar het stoomtreingeweld dat haar zondagse rust zo komt verstoren. Blijkbaar is ze wel wat meer gewend dan haar familie in Scheldewindeke want i.p.v. te gaan lopen, bekijkt ze liever rustig het onverwachte schouwspel.
Omdat het bij de terugrit met tender voor naar Gent toch erg betrokken was, besloten we die rit niet te fotograferen en rustig een mattentaart te gaan opsmikkelen in Geraardsbergen. Zo waren onze batterijen weer helemaal opgeladen voor de tweede rit van Gent naar Geraardsbergen. De zon bleef nog steeds opvallende afwezige maar ja, ook dat is historisch verantwoord in ons natte belgenlandje… We zien hier het vertrek vanuit Balegem-Dorp, een van de bekendere fotopunten langs deze mooie lijn.
Te Deftinge bevindt zich dit mooie koolzaadveld, hetgeen toch een beetje kleur biedt in het landschap op deze bewolkte dag. De 29.013 laat het zich allemaal niet aan haar hart (of was het ketel?) komen. Ze is in een topconditie en legt vlot de laatste kilometers naar Geraardsbergen af.
Te Landskouter krijg je vanuit een weide een mooi zicht op de spoorlijn in het landschap. Dit is dan ook een leuke plek om de terugrit van Geraardsbergen naar Gent te fotograferen. Dat er niet meer fotoritten in deze bijzondere regio worden georganiseerd is toch opmerkelijk… Het landschap is er immers prachtig en de fotomogelijkheden zijn schier eindeloos.
Nog steeds te Landskouter wordt ook deze opname gemaakt van de vertrekkende 29.013 naast maar liefst 3 oldtimers! Deze parade kon worden gevormd dankzij een toevallige ontmoeting met een van de eigenaars dezelfde dag. Na het vraagje of hij het zou zien zitten even te komen poseren, stelde hij prompt voor om met enkele vrienden te komen poseren. Als toemaatje kwam er net op dit moment heel eventjes een streepje zon door… Prachtig gewoon!
Nauwelijks 10 minuten later, bij het vertrek vanuit Scheldewindeke, is er van zon helemaal geen sprake meer… Gelukkig maakt de 29.013 weer een spectaculair vertrek, dat verzacht de pijn toch nog een beetje.
Te Balegem-Dorp wordt de lucht zo mogelijk nog dreigender. Toch vindt uw webmaster deze opname nog wel iets hebben, daarom dat hij ze toch maar met u deelt. Het kan immers niet altijd goed weer zijn...
Onderweg naar Geraardsbergen realiseren we ons plots dat een van de eigenaars van de oldtimers te Landskouter ook die richting uit moet. Snel wordt hij terug gecontacteerd en hij ziet het wel zitten om nogmaals te komen poseren, ditmaal op het prachtige bruggetje te Deftinge. Helaas staan er echter 30 buurtbewoners op het brugje te wachten op het spektakel. Met veel geduld en een vriendelijk verzoek zijn ze echter bereid om allemaal wat verderop te gaan staan. Zo kan toch nog deze leuke opname gemaakt worden op dit leuke punt langs de prachtige lijn 122. Wat een afsluiter van dit spectaculaire weekend!
Index