Proefrit op de Bocqspoorweg

Na een lange restauratie was het op 10 april 2009 eindelijk zo ver: de 5183 mocht een proefrit maken op de Bocqspoorweg. Omdat de officiële voorstelling pas op 27 juni zou plaatsvinden werd aan deze proefrit geen ruchtbaarheid gegeven. Daags na deze proefrit werd er ook een kleine voorstelling gehouden voor vrienden, familie en TSP-vrijwilligers, die de restaurateurs al die tijd gesteund hebben. De presentatie voor het grote publiek vond wat later plaats: op 27 juni. De reportage daarvan vindt u hier: met een ertstrein door de Kempen.

° 08/04/09
De dagen voor de proefrit wordt in Schaarbeek nog bijna volcontinu aan de 5183 gewerkt om ook de laatste details in orde te krijgen. Met nog zo'n 20 uur te gaan voor haar eerste meters op eigen kracht poseert de 5183 fier in de oude rijtuigwerkplaats te Schaarbeek.
° 10/04/09
Twee dagen later bevinden we ons al op de Bocqspoorweg. In een zonovergoten Bocqvallei beleven de restaurateurs van de 5183 het moment waar ze zo lang naar uitkeken: met een bulderende motor trekt de stoere Cockerill haar goederentrein op gang te Purnode. Doordat er na werkzaamheden aan de Bocqspoorweg een aantal rongenwagens van Infrabel aanwezig zijn en we deze als extra belasting kunnen aankoppelen, krijgt deze trein een redelijke lengte.
Even later keert de trein terug om de vrijwilligers van de restauratie op te pikken. Snel wordt nog geposeerd op deze mooie boogbrug, alwaar de prachtloc zich maar al te graag laat fotograferen. De vrijwilligers van de Bocqspoorweg mogen fier zijn op hun werk, ze hebben een prachtspoorlijn in handen!
Ook de uitrit van de tunnel te Purnode levert leuke fotomotieven op. Uw webmaster krijgt de rillingen als de 5183 met haar karakteristieke gebulder door de tunnel dondert. Een woord van dank naar Bocqspoorweg-vrijwilliger Bernard is hier zeker op zijn plaats, aangezien hij zijn fototoestel afstaat aan uw webmaster, nadat zijn beide toestellen (!!) vlak na mekaar te kampen krijgen met een probleem eigen aan de Minolta 7D. Wellicht heeft het plotse warme voorjaarsweer ze geen goed gedaan...
Ietsje verder bevindt zich nog een prachtig fotopunt: de tunnel van Durnal. Letterlijk en figuurlijk wordt de 5183 vandaag in het zonnetje gezet. De livrei 1970 doet het toch bijzonder goed op een 51'er en hoewel uw webmaster aanvankelijk niet zo voor de afgeronde hoeken was, een variant die slechts op een beperkt aantal machines werd toegepast, heeft hij op dat gebied gaandeweg toch zijn mening herzien.
Hetzelfde viaduct kan je ook vanop een grotere afstand fotograferen. Na een fikse klim zien we de 5183 met haar goederentrein terwijl ze op de brug poseert. Hierna wordt ook een doorkomst voor video-opnames gemaakt, prachtig om te zien en te horen dat de bulderende 51'er totaal geen moeite heeft om vanuit stilstand haar trein op de toch aanzienlijke helling in beweging te trekken.
Tussen Spontin en Senenne bevindt zich deze prachtige bocht. Hemels om in het voorjaarszonnetje in de weide te liggen en te wachten tot de 5183 uit de bocht komt aanzetten. Tijd om even recht te staan en toch maar een fotootje te maken :-)
Nadien wordt koers gezet naar Dorinne-Durnal waar de 5183 omloopt om foto's in de andere richting te kunnen nemen. Nu ja, in werkelijkheid is er wel wat meer werk, want op de twee aanwezige sporen wordt de samenstelling van de trein helemaal veranderd zodat de platte wagens wederom achteraan in de trein hangen. Uiteindelijk levert dat toch leukere beelden op... We zien haar de trein hier bij het verlaten van Dorinne-Durnal in de richting van Purnode. De 5183 toont nu fier haar snoet met enkele koplampen.
Aan de uitrit van de tunnel van Durnal bevindt zich een heuvel van waarop je een prachtig zicht krijgt op de spoorlijn. De enkele koplampen en de originele derde koplamp geven de 5183 aan deze kant toch een uniek uiterlijk. Het is bijna niet meer voor te stellen dat er vele jaren geleden enkele 51'ers in deze livrei hebben rondgereden.
De klassieker op de lijn blijft vooralsnog dit uitzicht op de boogbrug en de drie tunnels te Purnode. De 5183 voelt zich hier al helemaal thuis, zo tussen de prachtige natuur… Terwijl de trein hier de tunnel van Purnode verlaat, zie je op de achtergrond ook nog de tunnel van Lèche en nog verder de tunnel van Durnal.
Om het af te leren wordt nog een tweede foto gemaakt op dezelfde plek. Het zicht op de neus met enkele koplampen blijft toch iets karakteristieks hebben. Let trouwens ook eventjes op de kleine bliksem tussen de voorruiten. Dit moest spoorlieden eraan doen denken dat er gevaar voor elektrocutie door de nabije bovenleiding kon zijn als ze bijvoorbeeld de ruitenwissers moesten vervangen. Alsof zo’n klein bliksempje nu het verschil zou maken...
Hierna wordt koers gezet naar Gemenne voor een nieuwe proefrit. Mederestaurateur Tommy is hier present met zijn prachtige Volkswagen Kever. De 5183 mag ondertussen goed haar best doen, want de helling is misschien wel kort, maar de hellingsgraad is behoorlijk.
Bij een tweede schijnvertrek wordt voor een alternatief motief gekozen: van aan het bekende zandweggetje bieden de 2 rijen eiken een leuk motief om de trein eens anders te fotograferen. Het moeten niet altijd standaard “30°-van-voren-plaatjes” zijn.
Te Senenne gaat de Bocqspoorweg onder de autostrade door. Vanop die autostrade heb je een prachtzicht op de spoorlijn en uiteraard wordt de 5183 met haar trein ook hier gefotografeerd. Volkomen "toevallig" passeert Tommy ook hier weer even met zijn Kever, hetgeen de nostalgie nog wat aanwakkert.
° 11/04/09
Tijd voor de mini-presentatie… Nadat de aanwezige vrienden, kennissen en familie met een reizigerstrein van Dorinne-Durnal naar Purnode zijn gebracht, volgt de 5183 op afstand. Uiteraard kan deze presentatie niet onopgemerkt voorbijgaan en dus worden een dertigtal (!) klappers op het spoor gelegd en worden enkele fakkels ontstoken. Dat dit voor een plaatselijk rookgordijn zorgde, mag blijken uit deze foto. Na een leuke avond met vrienden ’s avonds kan deze tweedaagse afgerond worden. Tijd om de presentatie voor het grote publiek op 27 juni voor te bereiden!
Index