Pruttelend langs de Viroin

De firma "Brossel" was een familiebedrijf dat werd opgericht door de broers Paul, Louis en Henri Brossel in onze bijna gelijknamige hoofdstad. Bij de start richtte dit bedrijf zich op herstellingen, maar na een dikke 10 jaar begonnen ze zelf ook voertuigen te produceren. Vanaf eind jaren dertig mochten ze ook motorwagens voor de NMBS bouwen. Deze motorwagens zouden worden gebruikt op nevenlijnen waar de inzet van gesleepte treinen met stoomtractie niet rendabel was. Zonder twijfel mag worden gesteld dat deze karakteristieke motorwagentjes de levensduur van een aantal zijlijntjes nog aanzienlijk hebben kunnen rekken. Zowel de types 551, 553 (later reeks 49) en type 554 (later reeks 46) werden bij Brossel gebouwd. Toch lijkt de benaming vooral in gebruik voor de tweeassige 551 en vierassige 553.

Jaren na een vorig bezoek aan de Chemin de Fer à Vapeur des 3 Vallées (zie Een voltreffer rond Mariembourg), bracht uw webmaster in de herfst van 2016 vlak na elkaar twee bezoeken aan deze vereniging. De aandacht ging hierbij niet naar de stoomlocomotieven, maar wel naar de pas gerestaureerde Brossel-motorwagen 551.34. Door de 551.34 op de baan te brengen, vult de CFV3V een leemte die al zo'n twintig jaren duurde. Dit nadat de 551.48 van de NMBS volledig rijvaardig aan de kant werd gezet en ondertussen als statisch object wordt tentoongesteld, als een opgezet dier dat ooit zoveel meer was... De CFV3V mag dus fier zijn op dit rijvaardige pronkstuk met een puur Belgisch verleden.

° 24/09/16
We beginnen onze dag in Olloy-sur-Viroin waar de ochtendnevel duidelijk nog niet is opgetrokken. Hoog tijd voor een sfeeropname dus, met de nadruk op het geëmailleerde stationsbord (compleet met spinnenweb) en het knap gerestaureerde stationsgebouw op de achtergrond.
Een klassiek stationsgebouw zonder luifel is als een café zonder bier. In Olloy-sur-Viroin hebben ze dat goed begrepen want de antieke luifel werd hier zopas in haar oude glorie hersteld. De dame op het perron is er vooral in geïnteresseerd wanneer de eerste trein nu eindelijk opdaagt. Sja, al bij al wel wat sneu dat het festival zo laat op gang komt. Bij het vertrek van de eerste trein (om 10u) is het mooie ochtendlicht al lang weg natuurlijk...
Goed, als we dan toch nog wat moeten wachten, kunnen we beter van de nood een deugd maken. We verkennen de omgeving dus nog een beetje en pauzeren aan het schitterende kerkhof van Vierves-sur-Viroin. De ijzeren toegangspoort biedt sowieso al leuke mogelijkheden, maar met een dosis tegenlicht ziet ze er nog zoveel knapper uit.
Als je dan toch "moet komen te gaan", is dit toch wel een erg rustgevende plek om begraven te worden. Het gefluit van de passerende stoomtreinen wat verderop moet je er dan maar bij nemen.
Ondertussen zijn ze bij de CFV3V ook wakker geworden en is de 551.34 van Mariembourg naar Treignes vertrokken. In de bocht voor Nismes staat een koolzaadveld in volle bloei en dat geeft natuurlijk een mooi kleurenspel met de knap gerestaureerde Brossel.
Uw webmaster had de Brossel alweer ingehaald in Olloy-sur-Viroin, maar door de al wat lagere zonnestand op deze herfstdag, bleven de perronsporen grotendeels in de schaduw gehuld. De foto is hierdoor niet zo'n succes geworden, de video kan u onderaan deze pagina bekijken. Bij de aankomst in Treignes had uw webmaster de Brossel opnieuw te pakken. Hij was van tevoren niet overtuigd van het fotografisch potentieel van deze plek, maar al bij al viel het goed mee.
Voordat de Brossel de terugrit aanvat, moet eerst een van de stuurposten op de foto. Voor zij die niet met een Brossel vertrouwd zijn: ja, deze motorwagens zijn handgeschakeld :) De fabrikant van deze sympathieke motorwagens was immers tot de bouw van deze motorwagens gespecialiseerd in wegvoertuigen :)
Voor de terugrit van Treignes naar Mariembourg is de zonnestand niet optimaal. Uw webmaster rijdt dan ook bewust terug naar Nismes om nog een tweede opname te maken in het koolzaadveld. Het moeten niet altijd standaardopnames zijn...
Na het eerste ritje met de Brossel is er voldoende tijd om rustig de braderie in Treignes en daarna het maasdal aan Franse zijde te bezoeken. De tweede rit met de Brossel vindt immers toch pas in de late namiddag plaats. Aangekomen in Mariembourg staat het uitritsein alweer veilig en dat vraagt om een opname. Zonder trein weliswaar, want het sein staat vlak tegen een erg moderne omheining opgesteld, zodat het onmogelijk is om hier een standaardopname met trein te maken. Jammer...
We zien de Brossel bij haar tweede terugrit voor vandaag van Treignes naar Mariembourg. We wachten de trein op in de bekende bocht bij het buiten rijden van Treignes, wellicht het bekendste fotopunt van de lijn en dit uiteraard met reden. Letterlijk vlak voordat de zon achter een heuvel verdwijnt, komt de 551.34 opdagen in een schitterend avondlicht. Meteen na de opname kijken of alles naar wens is. Yes!!
In Olloy zit de zon al ver achter de bomen, dus dan maar omschakelen naar zwartwit om zo de sfeer in dit knap gerestaureerde stationnetje te benadrukken.
Doordat de Brossel geruime tijd blijft staan, heeft uw webmaster alle tijd om van standpunt te veranderen. Hij hoeft zich niet eens te haasten, een beetje zoals het vroeger op een zijlijntje geweest moet zijn. Op het moment dat de machinist de Brossel in eerste versnelling zet en gas geeft, kan nog een leuke opname worden gemaakt met het stationsgebouw op de achtergrond. Let ook zeker op de grote betonnen bakens op de achtergrond. Spoorwegnostalgie puur!
We nemen voor enkele weken afscheid van de knappe Brossel die haar weg naar Mariembourg vervolgt. Sneller dan verwacht zou uw webmaster opnieuw de CFV3V bezoeken, door de melding dat ook op Allerheiligen de Brossel weer actief zou zijn.
° 01/11/16
Met Allerheiligen wordt het rijseizoen van de CFV3V afgesloten. Op deze rijdag zou ook de Brossel nog worden ingezet en dus is de beslissing snel gemaakt om terug naar Mariembourg af te zakken. Niet alleen de Brossel is echter in dienst: ook de motorwagen X3998 (een zogenaamde "Picasso") mag haar kunstjes tonen. We zien deze knappe motorwagen hier net voorbij Mariembourg tijdens een rit naar Treignes. Voor zover uw webmaster weet, hebben de Picasso's nooit op lijn 132 gereden toen Treignes nog een grensstation met Frankrijk was. Toch is deze foto min of meer historisch verantwoord te noemen, want een beetje verderop deden deze sympathieke motorwagens dienst tussen Dinant en Givet.
In Treignes wacht de Brossel 551.34 tot het haar beurt is om in actie te komen. Als gewezen Hamontenaar is uw webmaster overigens blij voor de CFV3V dat het mooie stationsgebouw van Treignes (ook een voormalig grensstation) wel aan de slopershamer is ontsnapt.
Met medewerking van de machinist van de Brossel kan deze leuke foto gemaakt worden van de Brossel "die vanuit Frankrijk aankomt". Het siert de CFV3V dat ze meer en meer oog hebben voor details zoals mechanische seinen, want echt functioneel kan je deze uitritseinen richting Frankrijk niet noemen. De spoorlijn houdt enkele tientallen meters verder immers op. Rechts in beeld bevindt zich overigens een relatief zeldzame driewegwissel.
En we zijn weg! Een van de klassiekers op de museumlijn van de CFV3V is de "Eglise Saints-Valère et Ruffin" die wordt gepasseerd bij het verlaten van Treignes. Tijdens het vorige bezoek stond uw webmaster in de buitenbocht, maar ook langs de binnenbocht ziet deze plek er alles behalve slecht uit.
Doordat de zomer erg lang geduurd heeft, komt de herfst ook maar traag op gang. Zelfs op 1 november hebben daardoor nog niet alle boomkruinen hun mooie bruine kleur. Toch krijgen we al een erg mooi kleurenpalet voorgeschoteld als de 551.34 de heuvels van Vierves-sur-Viroin achter zich laat.
Nieuw voor uw webmaster is dit erg leuke fotopunt tussen Vierves-sur-Viroin en Olloy-sur-Viroin met het "Château des barons de Hamal" op de achtergrond. Dit fotopunt heeft echt nog de typische zijlijnromantiek die in België helaas zo zeldzaam is geworden...
Ook bij museumritten horen de treinen op tijd te rijden. Daarom kijkt de "chef garde" van de Brossel onder de prachtig gerestaureerde luifel van het station van Olloy-sur-Viroin plichtsgetrouw op zijn zakhorloge of het tijd is om het vertreksein te geven. Even later weerklinkt het karakteristieke fluitsignaal en kan de Brossel zijn weg naar Mariembourg vervolgen.
Tegen de verwachtingen in, staat het koolzaad er nog steeds in Nismes en dus wordt de Brossel hier vanuit een ander standpunt gefotografeerd dan bij het vorige bezoek. Ondertussen nadert de Brossel Mariembourg en kunnen de reizigers nagenieten van hun reis in de tijd.
Later op de dag wordt nog een rit gereden. We zien de Brossel hiermee nogmaals aan de kerk van Treignes, deze keer met een ander standpunt, waardoor de herfstkleuren wat meer tot hun recht komen.
We ronden deze succesvolle dag af in Treignes, vlak nadat de "Picasso" X3998 een rit van Treignes naar Mariembourg heeft aangevat. De charmante motorwagen zal hier zo dadelijk onder de brug van de Rue Basse-aux-Raines passeren. Terugblikkend op deze twee erg succesvolle pogingen om de Brossel van de CFV3V in actie te fotograferen, kan de rit naar huis worden aangevat.


    Video-opnames van de 551.34

Vertrek van de 551.34 vanuit Olloy-sur-Viroin naar Treignes, 24 september 2016.

Passage van de 551.34 te Nismes op weg van Treignes naar Mariembourg, 24 september 2016.

Index