Met de stoomtrein naar de kermis

In de jaren '90 deed de Werkgroep Openbaar Vervoer Kempen (kortom: WOVK) hard haar best om de reizigerstreinen van de verbinding Antwerpen - Neerpelt te laten doorrijden tot het Nederlandse stadje Weert. Om dit idee kracht bij te zetten organiseerde deze werkgroep ieder jaar met Trein-Tram-Bus-dag een pendeltrein tussen deze plaatsen over dit anders enkel voor goederenvervoer gebruikte deel van de IJzeren Rijn. Toen in 1999 voor de tiende keer deze pendeltrein zou rijden, hadden Fons Mertens (stationchef te Neerpelt), Henk Van der Meijden (machinist bij de NS) en uw webmaster het idee om er een feesteditie van te maken door met een heuse stoomtrein te pendelen i.p.v. de gebruikelijke dieseltrein.

Op dat moment stelt zich een simpele vraag: "waar halen we een stoomtrein?". Het TSP kwam met een haalbaar tarief over de brug voor de huur van de 26.101 maar doordat we met een grenstraject zaten, moesten alle andere kosten dubbel betaald worden. Zo kwamen we op een totaalfactuur die véél te hoog was om de plannen door te zetten. Gelukkig was er Henk nog die met zijn overredingskracht de nodige spoorwegbonzen tot op het hoogste niveau (en dat mag je letterlijk nemen!) kon overtuigen hun kosten te laten vallen als we een aantal vrijwilligere conducteurs en rangeerders vonden voor het Nederlandse gedeelte. Dit bleek geen probleem en kreeg een officieel tintje dankzij een ronduit schitterende brief waarin onder andere werd bepaald dat een stoomtrein geen elektriciteit van de bovenleiding verbruikt.

De goede wil van de Nederlandse Spoorwegen werd helaas niet gevolgd door de NMBS die de volle pot bleef aanrekenen. De factuur bleef hierdoor aan de dure kant maar dat mocht ons niet meer tegenhouden. Met een duizendtal betalende reizigers zouden onze pendelritten winstgevend worden en dit leek ons geen onhaalbare zaak. Uiteindelijk was dit de juiste beslissing want met onze 4 pendelritten tussen Neerpelt en Weert vervoerden we maar liefst 1500 reizigers! Van een succes gesproken...

Niet alleen qua reizigersaantal was de "Teutenexpress 10" een succes: ook fotografisch was het een topdag. Na veel aandringen bij de NMBS had uw webmaster het gedaan gekregen om L-rijtuigen in te zetten i.p.v. de gebruikelijke K-rijtuigen. Zeg nu zelf: derde klasse rijtuigen met houten banken herinneren toch veel meer aan de tijd van toen dan eerste klasse rijtuigen met pluche zetels. Dat dit niet vanzelfsprekend was, moge wel blijken uit het feit dat we nu voor de 26.101 én 2 types rijtuigen toelating moesten krijgen om in Nederland te rijden aangezien we een realistische trein hadden samengesteld met derde klasse-rijtuigen en een eerste klasse-rijtuig met bagage-afdeling. Uiteraard zagen de aanwezige fotografen dit helemaal zitten. Zo ook uw webmaster die zich gedurende deze dag vrij kon maken om de nodige foto's te nemen.

Hoewel we met een drietal enthousiastelingen de organisatie van dit evenement droegen, werd het slechts mogelijk dankzij de hulp van velen: spoorweglieden, gemeenten langs de spoorlijn, sponsors, enthousiastelingen ter plaatse, noem maar op. Graag zou uw webmaster dan ook van de gelegenheid gebruik maken om hen nog eens allemaal te bedanken voor hun hulp bij dit onvergetelijke evenement op die bewuste 25e september 1999. U als lezer wenst hij uiteraard veel kijkplezier bij deze reportage die voor hem net dat ietsje extra betekent.

We beginnen deze fantastische dag met een "tender voor"-rit naar Weert. De 26.101 voelt voor het eerst Nederlandse bodem onder de wielen en moet al direct weer stoppen om het personeel een plaatselijke overweg te laten bedienen. Ondertussen maakt uw webmaster snel deze foto van de pauzerende 26.101 met zijn schitterende sleep L-rijtuigen.
In Weert aangekomen, blijkt het perron afgeladen vol nieuwsgierigen te staan. Via een grote publiciteitscampagne voorafgaand aan dit evenement moest je dan ook echt wel op Pluto hebben gezeten om niet te weten dat dit evenement zou plaatsvinden. Tussen alle tumult door heeft uw webmaster gelukkig nog snel de tijd gevonden om deze foto te maken van 26.101 met zijn trein, net voordat de stomer gaat omlopen. Op de achtergrond torent fier het jaarlijks terugkerende reuzenrad boven Weert uit, maar ook het karakteristieke torentje van het station is nog net zichtbaar.
Een uurtje later bevinden we ons terug in Neerpelt, waar het ook weer een drukte van jewelste is. Terwijl de 6246 met zijn reizigerstrein naar Antwerpen uitzonderlijk op spoor 2 het vertrek afwacht, gaat terecht alle aandacht naar de schitterende 26.101. Ondertussen is ook de brandweer al gearriveerd om de dorst van de 26.101 te lessen.
Wat later is het weer zo ver en mag de 26.101 nogmaals van front wisselen. Hij passeert hier het schitterende Saxby-seinhuis kant Mol waar ondanks de late tijd op het jaar de bloemen nog in volle bloei staan. De seingever bekijkt vol belangstelling de bijzondere gast die hij naar het uitwijkspoor leidt.
Opnieuw wordt de Ijzeren Rijn bereden door het ijzeren paard (kwestie van in thema te blijven). Net na Budel vind je dit leuke punt met een kleine hoeve links en een typisch Nederlands landelijk overwegje, waar de 26.101 zich graag laat fotograferen met zijn trein naar Weert. Jammergenoeg speelt de zon het spel niet helemaal mee.
Ruim een kilometer verder beginnen de Weerterbergen, een ondertussen grotendeels afgegraven verzanding, die echter weer een heel ander kader bieden voor de 26.101 die alweer voor de tweede keer onderweg is naar Neerpelt. Let overigens ook eens op het maar bij weinig evenementen gebruikte enkele frontsein.
Na de tweede slag is er een uur pauze te Neerpelt voorzien om de 26.101 van voldoende water te voorzien. Doordat dit uur ruime berekend is, kan er ook nog eens extra aan de fotografen worden gedacht. Zo ontstaat dan ook deze voor Neerpelt onuitgegeven parallel van de 26.101 en de 202.020 naast seinhuis II, die met de hulp van het altijd weer vriendelijke stationspersoneel te Neerpelt kon worden gerealiseerd. Wat een sfeerbeeld...
Uw webmaster heeft thuis enkele seinarmen liggen en daar moest voor dit evenement vanzelfsprekend iets mee gebeuren. Met toestemming van de plaatselijke dienst ES mocht voor dit evenement terug een seinarm aan het oude sein MII worden bevestigd. Met de nodige lengte touw werd de seinarm ook beweegbaar gemaakt zodat de 202.020 hier het op de traditionele manier terug het station Neerpelt kan binnen rijden na een korte fotostop. Zeg nu zelf: het is enkel doordat je het nu weet dat je merkt dat het eigenlijk nep is...
Goed verborgen in de Weerterbergen bevindt zich dit schitterende fotopunt. Het was natuurlijk weer te mooi geweest om de trein ook in de zon te fotograferen, maar het blijft een machtig zicht om de 26.101 met een sleep L-rijtuigen naar Neerpelt door de duinen te zien rijden.
In Neerpelt breekt de zon weer door de wolken heen zodat deze interessante parallel gemaakt kan worden van een onbekend gebleven 62 en de 202.020, beiden oerdegelijke GM-locomotieven die in de loop der jaren hun strepen wel verdiend hebben op het Belgische spoorwegnet. Jammergenoeg zijn beide reeksen ondertussen uit de reguliere dienst verdwenen...
Tijd voor de laatste slag naar Weert en met wat geluk komt de zon nog door die zo de 26.101 fel doet blinken. Het is jammer dat er zoveel organisatie bij komt kijken, anders had dit soort evenementen in deze streek vast opnieuw plaatsgevonden...
Blij toont dit kind haar ticketje voor een reis naar het verleden. Hier doe je het toch allemaal voor? Het was een hele organisatie, maar het is ons gelukt!
"Een beeld zegt meer dan duizend woorden" zegt men wel eens. Aangezien dit evenement echter ook van de nodige media-aandacht kon genieten worden ook de interessantste krantenartikels hier getoond. In "De Grenskoerier", een lokale weekkrant, werd vooraf aandacht besteed aan dit evenement. Ook in "Het Belang Van Limburg" kwamen de stoomtreinritten ruim aan bod. Voorafgaand aan het evenement werd het evenement bekendgemaakt. Achteraf werd het evenement ook besproken maar valt het artikel helaas toch vooral op door enkele historische blunders met betrekking tot de Betuweroute waarover rond de tijd van dit evenement het gerucht de ronde deed dat het hele project zou worden afgeblazen.
Index