Wolsztyn, zoveel jaren later...

Na meerdere jaren afwezigheid besliste uw webmaster om nog eens naar het Poolse stadje Wolsztyn af te zakken om daar stoomtreinen in de dagelijkse dienst te beleven. Het kriebelde al een tijdje om nog eens naar deze leuke regio af te zakken, doordat de winter begin 2010 aanhield tot tijdens de krokusvakantie kon uw webmaster de daad bij het woord voegen en werd dus koers gezet naar Wolsztyn. Samen met reisgenoot Frederik werd de achtervolging ingezet op de 4 dagelijkse reizigerstreinen met stoomtractie die nog steeds tussen Wolsztyn en Poznan pendelen.

Ondertussen heeft de tijd echter niet stilgestaan. Terwijl er 10 jaar geleden nog 3 stoomlocomotieven per dag dienst deden, is dit aantal nu gereduceerd tot 1 locomotief onder stoom. De stoomlocomotieven zijn helaas uit de goederendienst verdreven en op de as Zbaszynek - Wolsztyn - Leszno zijn er ook geen stoomlocomotieven meer te zien. Maar al bij al is uw webmaster nog steeds enthousiast over het "fenomeen Wolsztyn": wie had immers 10 jaar eerder durven denken dat er anno 2010 überhaupt nog dagelijkse reizigerstreinen door stoomlocomotieven gesleept zouden worden? Dat zowel de Poolse regio Wielkopolskie, het stadje Wolsztyn alsook PKP Cargo de waarde inzien van de stoomtreinen in de dagelijkse dienst en er dan ook financieel toe bijdragen om dit alles in stand te houden, verdient dan ook een dikke pluim!

In de ringloods te Wolsztyn werden ook een aantal zwart-wit-opnames gemaakt. Deze vindt u in een aparte reportage.

° 13/02/10
We starten onze lange reeks achtervolgingen met deze foto te Grodzisk, waarop de Ol49-7 te zien is met een reizigerstrein van Poznan naar Wolsztyn. Terwijl de machinist wacht op het op- en afstappen van de reizigers, draait de stoker de aanjager wat open zodat de trek op het vuur behouden blijft. Dit is zichtbaar door de verticale rookpluim boven de loc.
Na aankomst te Wolsztyn blijkt bij de obligate smering van het drijfwerk dat de Ol49-7 een warmloper heeft: een lager van de voorste drijfas is immers ongewoon heet. Het personeel maakt dan ook de verstandige keuze om de loc af te stellen in afwachting van reparatie (een reparatie die pas 3 weken later te Leszno zou plaatsvinden, wegens gebrek aan onderdelen). Helaas wachten ook de Ol49-59 en de Pt47-65 op reparatie, waardoor het tweede treinpaar vandaag uitzonderlijk met een diesellocomotief wordt gesleept...
We gebruiken de namiddag dan maar om rustig wat foto's te nemen in de werkplaats. Hier staat de Tr5-65 afgesteld in afwachting van de dingen die komen gaan. De loc is op het einde van haar keuring en het is maar de vraag of er voldoende geld is om de loc opnieuw te reviseren. Zelfs koud vormt ze echter een fantastisch fotomotief, hoewel dat natuurlijk ook wel komt door het fantastische lichtspel in de werkplaats.
Na heftige discussies tussen het lokale personeel (voor de kenners: het c-woord vloog weer in het rond) wordt besloten aan een sneltreinvaart het remwerk van de Pt47-65 te repareren, zodat deze loc 's anderendaags weer in dienst kan. Helaas willen enkele onderdelen van het remwerk écht niet lossen, zelfs niet als ze met de snijbrander worden opgewarmd. De bezorgde blikken van machinist Andrzej en de arbeiders die in allerijl op zaterdag zijn opgetrommeld spreken dan ook boekdelen...
Ze geven echter niet op: dit zijn mensen met eergevoel en het is dus een princiepskwestie de Pt47-65 weer rijvaardig te krijgen voor inzet de volgende dag. Gedurende een uur wordt er dan ook alles aan gedaan om een niet bewegende pen uit het frame van de locomotief te verwijderen en uiteindelijk lukt het dan toch. Fantastisch gedaan gasten! Terwijl de arbeiders het remwerk verder in orde brengen gaat uw webmaster op bezoek bij een garagist die hij jaren geleden heeft leren kennen. Het is altijd fijn oude vrienden terug te zien...
's Avonds gaan we terug naar onze slaapkamer in het depot (!), maar passeren we veiligheidshalve toch nog even bij de dyspozytor om te vragen of de Pt47-65 zeker dienst zal doen de dag erna. De eerste trein vertrekt immers iets na vijven 's morgens en het idee voor niets op te staan is toch niet zo verleidelijk. De loc blijkt inderdaad te zijn gerepareerd, maar nu is er weer ander slecht nieuws: door de grote hoeveelheden sneeuw is er te Poznan een diesellocomotief ontspoord, net op het aansluitspoor naar de draaischijf toe. De helft van de treinen zal nu dus tender voor rijden...
° 14/02/10
Nadat de Pt47-65 tijdens de heenrit van Wolsztyn naar Poznan in het donker schoorsteen voor reed, dreigt de loc nu tender voor terug te rijden (door de ontspoorde dieselloc op het spoor naar de draaischijf). Gelukkig verzint de machinist een creatieve oplossing: via een rolbrug binnenin de werkplaats te Poznan kan de locomotief toch de draaischijf bereiken. Meteen kan uw webmaster ook een motief fotograferen dat hij nog niet op foto had. Rolbruggen vind je zelfs in België nog wel, maar om er ook nog eens een stoomlocomotief op te fotograferen, da's een heel ander verhaal...
Dankzij de fantastische vondst van machinist Andrzej valt de rit van Poznan naar Wolsztyn niet in het water (of beter: de sneeuw) en kunnen we toch onze foto's maken. In het stationnetje van Strykowo kunnen we zo deze opname maken net nadat de trein zich in beweging heeft gezet. Rechts is nog de bedding zichtbaar van het vroegere kruisingsspoor, maar dat hoort alweer lang tot het verleden... De stationsomgeving mag er echter nog altijd zijn, waardoor stationsopnames hier nog altijd de moeite lonen.
Te Grodzisk bevindt zich een voormalig kruisingsstation, wat natuurlijk extra sporen met zich meebrengt. Ook het stadje zelf is wat groter (de plaatselijke voetbalploeg heeft zelfs een tijdje op Europees niveau gespeeld) en dit alles zie je meteen op deze foto, die toch een heel andere cadrage biedt dan de vorige opname. De Pt47-65 laat het niet aan haar stomende hart komen en trekt alle aandacht naar zich toe met een erg stoer vertrek.
Stellen dat het stationsgebouw van Wolsztyn lelijk is, is nog een zwaar understatement. Op de perrons echter is het een heel ander verhaal: hier is de tijd jaren blijven stilstaan. Als de Pt47-65 is binnengekomen met haar trein uit Poznan is het dan ook hoog tijd voor een sfeerbeeldje op het perron. Je waant je zo jaren terug in de tijd...
Machinist Janusz is zonder meer een van de vriendelijkste machinisten in het depot te Wolsztyn en met zijn karakteristieke snor is hij bovendien erg fotogeniek. Terwijl hij een van de smalspoorwagentjes in het depot vult met verse steenkool voor de tender is er gelukkig tijd genoeg om even te poseren.
Vele uren later is de Pt47-65 alweer voor de tweede keer naar Poznan gereden. Tegen de avond mag ze weer terug naar Wolsztyn. Tijdens deze rit moet ze te Szreniawa aan de kant waar een stop van 10 minuten voorzien is om te kruisen met een moderne reizigerstrein naar Poznan. We hebben extreem veel geluk: deze verlengde stop valt op dit moment van het jaar in het blauwe uur, het moment dat het donker wordt, waardoor de meest fantastische opnames gemaakt kunnen worden. De rosse gloed wordt veroorzaakt door de straatverlichting te Poznan, 15km verderop. Nee, deze foto is dus niet bewerkt!
Op het moment dat de trein te Steszew arriveert, is het volledig donker. Fotograferen is nu een hele opgave: de trein stopt niet waar we dat willen, het duurt meerdere seconden om een foto te nemen en er ontsnapt stoom langs alle kanten, waardoor de meeste foto's verknoeid worden. Gelukkig lukt het toch om één leuke opname te maken en die wordt hier natuurlijk met plezier vertoond. Let trouwens zeker op de fabelachtige hoeveelheid sneeuw tussen en rond de sporen...
° 15/02/10
Een dag later staan we op tijd op om de ochtendtrein naar Poznan te achtervolgen. Te Grodzisk blijft de trein wat langer staan: het is immers maandag en er moeten nu veel pendelaars op- en afstappen. Hierdoor is er wat extra tijd voor nachtopnames en zo kan dit beeld worden gemaakt van de Pt47-65 voor het mooie stationsgebouw met seinhuis.
Doordat de ontspoorde dieselloc in Poznan nog altijd de draaischijf blokkeert en het overdag onmogelijk is de loc te draaien via de omweg op de rolbrug, geschiedt de terugrit naar Wolsztyn met de loc tender voor. Fotografisch is dit minder interessant en dus focussen we ons maar op al het moois in de werkplaats te Wolsztyn. Het is een gewone werkdag en dus zijn de arbeiders present om reparatiewerkzaamheden uit te voeren. Als ze een vuurtje stoken om enkele onderdelen op te warmen, biedt dit een leuk fotomotief in combinatie met de Tr5-65.
In de smidse is een arbeider bezig enkele stukken aan elkaar te lassen. Het tegenlicht door de ramen maakt fotograferen érg lastig, maar is een zegen tegelijk. Na tientallen pogingen (de lichtstralen moesten net goed vallen) lukt het toch een leuke opname te maken die de scène goed in beeld brengt. Geduld is een mooie deugd :-)
Een halve dag na het maken van een nachtopname te Grodzisk wordt ongeveer op dezelfde plek de Pt47-65 met haar tweede trein naar Poznan gefotografeerd. In tegenstelling tot 's morgens is het nu een heel pak kalmer op het perron. De Pt47-65 laat zich hier niet door afleiden: die paar reizigers meer of minder zullen geen verschil maken: de machinist heeft zonet de regelaar geopend en de ruim zestig jaar oude dame moet laten zien wat ze nog in haar mars heeft.
Doordat de bazen ondertussen naar huis zijn, kan de Pt47-65 weer op "minder legale" wijze via de rolbrug in de werkplaats de immer nog door de dieselloc geblokkeerde draaischijf bereiken. Hierbij ontstaat deze leuke doorkijk, waarbij meteen opvalt hoe oud deze werkplaats wel is.
° 16/02/10
En weer gaat de wekker om kwart voor vijf af, zodat we de reizigerstrein van Wolsztyn naar Poznan kunnen achtervolgen. We besluiten de trein op te wachten in Rakoniewice. Hoewel de foto's van de trein zelf in dit station niet echt gelukt zijn, konden we toch twee leuke sfeerbeelden maken. Op deze foto zie je een eenzame reiziger op weg naar het station. Het is zo'n normale scène en toch ook weer niet...
Het station van Rakoniewice is uw webmasters' favoriete station langs de lijn. Het is eerst en vooral een prachtig gebouw, maar verder is het ook nog volledig in de originele toestand bewaard gebleven. De reizigers hebben er deze morgen minder oog voor: ze hebben het koud en willen vooral plaats kunnen nemen in de zo dadelijk aankomende trein naar Poznan.
Hoewel we al in 4 stations probeerden, lukt het pas bij de vijfde poging om de trein degelijk te fotograferen. Te Szreniawa blijft de trein immers wat langer staan, waardoor de luchtpomp stopt met pompen en er dus eindelijk wat minder stoom ontsnapt aan de voorzijde van de loc. Dat ook de rijtuigen met stoom verwarmd worden hoeft echter geen betoog. Het blauwe uur is trouwens net begonnen, getuige de donkerblauwe lucht boven deze hele scène.
Hoewel de ontspoorde diesellocomotief aan de draaischijf eindelijk is herspoord, is het spoor zelf nog niet hersteld en dus rijdt de Pt47-65 weer tender voor richting Wolsztyn. We beslissen dan maar van de nood een deugd te maken en richten ons op wat andere fotografie. Zonder deze perikelen hadden we wellicht ook niet de tijd genomen om de stationschef te Steszew te fotograferen als die de slagbomen opent, terwijl de Pt47-65 zich naar Wolsztyn spoedt.
Te Wolsztyn aangekomen, wordt de Pt47-65 losgekoppeld zodat ze naar het depot kan terugrijden. Dat de loc daarnet tender voor reed, is nu ineens een voordeel: deze foto kan normaal immers niet gemaakt worden omdat de loc omgekeerd staat. Elk nadeel brengt dus ook een voordeel met zich mee...
Nadat de Pt47-65 is bevoorraad en gesmeerd, wordt ze de werkplaats binnengereden voor enkele kleine herstellingen. Zo is de afsluiting van een smeerpunt losgekomen. Daar weet deze lasser wel weg mee... Op de achtergrond kijkt een arbeider goedkeurend toe: de loc is bijna klaar voor de namiddagslag naar Poznan!
De namiddagtrein vertrekt keurig op tijd en wordt opgewacht tussen Rostarzewo en Rakoniewice aan dit fotogenieke huisje. Hoewel de spoorlijn van Wolsztyn naar Poznan in een relatief vlak landschap ligt, biedt ze toch een redelijk groot aantal fotomogelijkheden. Dat op veel plaatsen de tijd nog lijkt te hebben stilgestaan, helpt hier ook wel bij natuurlijk.
Voor deze namiddagtrein krijgen we het weer geregeld dat men de Pt47-65 draait via de "omweg" over de rolbrug. Doordat de wolken plots optrekken komt het blauwe uur te Szreniawa vandaag pas volledig tot zijn recht. Terwijl enkele reizigers wachten op de trein naar Poznan, wacht de Pt46-65 rustig totdat het uitrijsein geopend wordt. Met dank aan de machinist om even enkele meters verder te rijden, zodat de locomotief perfect staat voor deze foto. Voor Frederik is dit ook meteen zijn laatste foto: hij heeft 2 dagen later les en reist zo dadelijk naar Poznan om daar de EN "Jan Kiepura" naar Keulen te nemen.
Uw webmaster vervolgt zijn weg richting Wolsztyn en besluit om nog enkele sfeerbeelden te maken in de ringloods. Als de Pt47-65 eenmaal binnen staat, hangt de loods binnen de kortste keren vol rook, waardoor hier en daar leuke lichteffecten ontstaan. Zo kan nog een extra sfeerbeeld gemaakt worden van de Tr5-65, die helaas niet in dienst is, maar toch voor het nodige fotografeerplezier zorgt.
° 17/02/10
Doordat er 's nachts grote opklaringen boven Wielkopolski hingen, is het 's morgens serieus afgekoeld. Hierdoor zijn veel bomen bedekt met een mooie laag rijm. Te Wiry geeft dit wel een erg leuk zicht op de lokale "spoorwegdreef".
Na enkele uren slaap te hebben ingehaald in de auto, wandelt uw webmaster naar een fotopunt dat hij jaren geleden al eens wilde benutten. Stipt op tijd duikt de Pt47-65 op met de ochtendtrein van Poznan naar Wolsztyn onder een mooi winterzonnetje. Ondanks de lichte last mag de loc hier goed haar best doen: de trein is zonet vanuit stilstand vertrokken en het gaat hier goed bergop. Ondertussen is in Poznan na 4 dagen (!) het normale spoor naar de draaischijf eindelijk weer in dienst en wordt de loc dus stelselmatig weer gedraaid.
Een bekend fotopunt langs de lijn van Poznan naar Wolsztyn is het kerkhof te Ptaszkowo. Het wat mistige weer leunt perfect aan bij de troosteloze sfeer van een kerkhof op het moment dat de Pt47-65 passeert. De stoere rookpluim maakt duidelijk dat onze pensioengerechtigde dame nog springlevend is in tegenstelling tot de minder fortuinlijke Poolse burgers die hier begraven liggen.
Te Augustowo doet de zon nog een poging om door de wolken te breken. Helaas steekt een dik pak wolken hier een stokje voor. Toch gaat het fotograferen door: uw webmaster had immers een dag eerder een leuke bomenrij gezien en besluit deze extra groot mee in beeld te nemen. Een blikje in de eerste wagon leert ons overigens dat er niet veel volk op de trein zit, in tegenstelling tot de vroege ochtendtrein naar Poznan.
Tegen de tijd dat de tweede slag naar Poznan vertrekt, is alle hoop op zonnig weer voor vandaag de grond in geboord. Nu ja, er ligt nog altijd een dik pak sneeuw en dus kunnen er ook zonder zon leuke opnames gemaakt worden. Uw webmaster besluit deze trein op te wachten in de "wereldstad" Tloki. Zoals de foto al verraadt ligt het station hier in the middle of nowhere, maar toch stappen er een paar reizigers op. Als de Pt47-65 met luide cilinderslagen vertrekt, wordt de stilte rond dit stationnetje dan ook érg abrupt verstoord.
Zo'n 60 kilometer verderop zien we dezelfde trein terug bij het verlaten van Steczew. Links van de trein ligt een meertje, maar door de strenge winter is daar momenteel niet veel van te zien. Zoals in een aantal stationnetjes in deze regio vinden we ook hier een watertoren terug, hoewel een paar stoere eiken hun best doen om die watertoren goed te verbergen.
Te Rakoniewice hangen enkele stevige ijspegels aan de dakgoot bij de wachtzaal. Samen met de stationsklok vormt dit een leuk fotomotief als de Pt47-65 even halt houdt op weg naar Wolsztyn. De treinbegeleider kijkt ongeduldig waarom de machinist de regelaar nog niet geopend heeft: de trein had hier eigenlijk om 18u52 moeten vertrekken en zoals de stationsklok verraadt, is het ondertussen toch al wat later...
"Stilleven op een beroemd stationnetje in Wielkopolski". Net voordat de Pt467-65 los optrekt om naar het depot te rijden kan nog snel deze perronfoto gemaakt worden, de zoveelste al deze reis. Uw webmaster herinnert zich nog dat hij zichzelf rond zijn twaalfde eens voorgenomen had pas perronfoto's te gaan maken als hij oud en versleten was. Zou dit dan het begin van het einde zijn?
° 18/02/10
Veel spoorwegliefhebbers laten het dorpje Wiry links liggen bij treinachtervolgingen doordat het wat tijd kost om er naartoe te rijden en je zo dus iets minder foto's kan maken. Uw webmaster is het hier volledig mee oneens: enkel rond Wiry kent de lijn een interessant profiel en de fotomogelijkheden zijn legio. Aan het overwegje dat gisterenmorgen al werd gefotografeerd wordt de ochtendtrein naar Wolsztyn opgewacht. De machinist van de Pt47-65 heeft er duidelijk zin in en passeert uw webmaster met een heerlijke stoompluim.
Te Granowo Nowotomyskie ("Granowo bij Nowo Tomysl") vinden we een van de 4 kruisingsstationnetjes langs de lijn. Samen met Wolsztyn en Grodzisk hebben we zo dus 6 stations met mechanische beveiliging op een spoorlijn van 81km. Dit maakt deze spoorlijn tot een van de langste spoorlijnen van Europa (zoniet de langste?) die nog volledig mechanisch beveiligd is. In dat prachtige kader vertrekt de Pt47-65 met haar reizigerstrein naar Wolsztyn.
Jaren geleden fotografeerde uw webmaster op dit punt eens de Ty42-148 met een lange houttrein van Grodzisk naar Wolsztyn. Vandaag is hij echter ook tevreden als de Pt47-65 over een prachtig sneeuwtapijt met een reizigerstrein van Poznan naar Wolsztyn snelt.
Vijf minuten na aankomst van de ochtendtrein te Wolsztyn breekt de zon plots volledig door de wolken. De frustratie door deze slechte timing maakt snel plaats voor hoop: enkele uren later rijdt de Pt47-65 immers alweer naar Poznan. Ondertussen kunnen er in het depot al enkele sfeerbeelden in de zon gemaakt worden, zoals deze foto van de wegdromende stoker die wacht op de kolenbevoorrading van de tender.
En jawel: als de namiddagtrein te Adamowo aan het bekende overwegje nabij de fly-over over de spoorlijnen naar Nowa Sol en Leszno passeert, lukt het eindelijk onze stoere Mikado (stoomlocomotief met asindeling 1-D-1) onder een blauwe hemel te fotograferen. Een spoorwegliefhebber wordt van minder goedgezind :-)
Tussen Grodzisk en Kakolewo ligt de spoorlijn bijna kaarsrecht in een wat kaal landschap. Het is dan ook goed rondkijken naar motiefjes voor een leuke foto. Het waarschuwingssein van Granowo Nowotomyskie en de verdwaalde bomen rechts leveren zo een motiefje, de optrekkende Pt47-65 met bijbehorende rookpluim maakt het beeld compleet.
Aan het meertje te Steszew staat de zon pal achter de trein. helaas staat ze nog te hoog om eens goed gek te doen, dus wordt op veilig gegokt en kiest uw webmaster dit fotopunt aan de voet van het bevroren meertje. De aanmeersteigers van de vissersbootjes liggen er maar werkloos bij als de Pt47-65 zich met haar dubbeldekkers naar Poznan snelt.
° 19/02/10
Ook de 19e februari wordt weer postgevat te Wiry om daar de achtervolging van de ochtendtrein naar Wolsztyn aan te vatten. We zien de Pt47-65 net na het vertrek vanaf de plaatselijke halte, die net achter deze fotogenieke bomen verstopt ligt.
Uw webmaster heeft geluk vandaag: doordat de stomer te Szreniawa moet wachten op een kruisende reizigerstrein heeft hij hem vrij snel weer ingehaald. Te Trzebaw bevindt zich dit leuke fotopunt met uitzicht op een half afgebroken bruggetje en dus besluit hij de trein hier op te wachten. Onze Pt47 moet hier nog goed optrekken, aangezien hij net de halte van het gelijknamige dorpje achter zich heeft gelaten.
Te Kotowo, tussen Granowo en Grodzisk, kruist de spoorlijn een grote bomenrij. Op de loc hebben ze wellicht niet zoveel tijd om van het landschap te genieten, maar uw webmaster doet dat des te meer. Er zijn nu eenmaal slechtere dingen in het leven dan bij vriestemperaturen in de sneeuw een stoomtrein te fotograferen op ruim 900 km van huis :-)
Een van de clichépunten langs de lijn is het voorsein te Grodzisk, kant Wolsztyn. Enige creativiteit is dus zeker welkom en dan wil een stevige eik al eens helpen. Terwijl de eik gelaten de komst van de lente afwacht, rijdt de reizigerstrein vlotjes naar Wolsztyn, zich niets aantrekkende van de kou.
Te Augustowo bevindt zich nog een handbediende overweg en die kan behoorlijk vroeg dicht gaan, wat het achtervolgen van treinen hier toch bemoeilijkt. Vandaag staat uw webmaster redelijk vooraan in de rij wachtende auto's en dus stapt hij snel uit om deze opname te maken. Enkele Polen hebben ondertussen ook door dat de stoomtrein onderweg is en volgen zijn voorbeeld. Na zoveel jaren beginnen de Polen zich nu toch ook écht te realiseren welk een uniek stuk historie ze hier nog in handen hebben!
Nog een erg bekend fotopunt is de zuidelijke uitrit van Rakoniewice, waar dit inrijsein een interessant fotomotief vormt. De stationschef van Rakoniewice is alleszins bij de pinken, want hij heeft het uitrijsein op de achtergrond alweer in de stand onveilig gezet.
Meestal moet je al in de bergen staan om vanop één standpunt 2 verschillende foto's te kunnen maken, maar aan de uitrit van Rakoniewice lukt dat voor één keer ook in een vlak landschap. Geef toe: had uw webmaster het niet gezegd, zou u nooit hebben doorgehad dat deze opname gewoon enkele seconden na de vorige opname is gemaakt.
De uitrit van Tloki richting Wolsztyn biedt ook erg leuke fotomogelijkheden, maar slechts bij de derde poging lukt het uw webmaster om hier een toonbare foto te maken. Bij de eerste 2 pogingen was de hele loc immers achter uit de luchtpomp ontsnappende stoom verborgen... Vandaag wordt dat royaal goedgemaakt, als de Pt47 deze knappe halte achter zich laat onze een spaarzaam zonnetje.
Voor de 13e keer op een week tijd (!) achtervolgt uw webmaster een trein tussen Wolsztyn en Poznan. Ditmaal is het toch écht de allerlaatste keer (voor deze reis tenminste). Doordat de zon toch weer verdwenen is, kan uw webmaster te Rakoniewice dit standpunt innemen dat normaal direct tegen de zon in ligt. Geflankeerd door mechanische seinen, trekdraden en telegraafmasten verlaat de Pt47-65 dit stationnetje op weg naar Poznan. Jaja, het gaat hier écht om een doodnormale situatie anno 2010!
Afronden doen we op een wat alternatieve wijze te Kotowo. Zeg nu zelf: het verkeersbord op deze foto is toch helemaal van toepassing in deze situatie... Uw webmaster is erg tevreden over dit bezoek aan Wolsztyn. Hoewel de hoeveelheid ritten met stoomlocomotieven er zwaar op achteruit is gegaan, blijft het een unieke ervaring gewone reizigerstreinen met stoomtractie te achtervolgen. En nu maar hopen dat het allemaal nog even mag blijven duren...
Index