Zeeland zoals het ooit had kunnen zijn

In oktober 2018 werd uw webmaster door Martin Huzen van de Stoomtrein Goes Borsele benaderd met een idee voor een fotorit: voor het evenement "Sporen naar het Verleden" zouden er enkele voertuigen richting Zeeland komen die vroeger ook in die contreien hebben gereden. Zo zou het tramrijtuig AB24 van de voormalige Stoomtram-Maatschappij Breskens-Maldeghem achter de "Ooievaar" (loc 8 van de Haagsche Tramweg-Maatschappij) worden ingezet. Deze pareltjes worden in een fantastische staat onderhouden door de Stoomtram Hoorn-Medemblik. Vanuit de Museum BuurtSpoorweg kwam dan weer een Cockerill met verticale ketel op bezoek: locomotief "'t Veulentje" die in een ver verleden nog in Sas van Gent werd ingezet. Om het programma te completeren, kon ook de fantastische replica van de "Ome Ceesje" (omC 909) worden ingezet. Uw webmaster heeft een diep respect voor de prestatie die de SGB hiermee heeft neergezet. Het was dus een groot plezier om ook dit typisch Zeeuwse voertuig aan het programma toe te kunnen voegen. De rit zou plaatsvinden op 25 mei 2019, een week voor het evenement "Sporen naar het Verleden".

Door omstandigheden kon uw webmaster pas in maart beslissen dat hij kon meehelpen met de organisatie van deze fotorit. Gelukkig was dat geen probleem voor Martin en dus gingen we met ons twee aan de slag om er iets moois van te maken. Er werden enkele krijtlijnen vastgelegd waar de rit aan moest voldoen: we wilden een kritisch publiek bereiken, de nadruk zou liggen op historisch verantwoorde fotostops en we zouden op een vroeg tijdstip starten om zo de liefhebbers de kans te bieden om ochtendstoom te kunnen beleven. Met name dit laatste facet was een klein beetje een gok: uw webmaster verwachtte wel interesse bij de deelnemers voor ochtendfoto's, maar er was natuurlijk wel de realiteit dat Goes niet bij de deur is voor veel Nederlandse spoorwegliefhebbers. Om die reden voorzagen we ook een instapmoment voor deelnemers die helaas niet zo vroeg in Goes konden geraken. Gelukkig was de SGB al snel bereid om deze gok te wagen en tot tevredenheid van uw webmaster waren er ook redelijk wat deelnemers geïnteresseerd om aan dat ochtendprogramma deel te nemen.

Nadat de krijtlijnen waren uitgezet, werd er op relatief korte tijd een dienstregeling uitgewerkt. Ook hierbij was er een aandachtspunt: niet te veel tijd verliezen met oeverloze rangeringen. Dat de deelnemers de omC zouden kunnen fotograferen op het moment dat de stoomlocs water gingen nemen, kwam hierbij héél handig van pas. Gedurende deze planningsfase bleek continu hoe vlot de samenwerking met de SGB in het algemeen en met Martin in het bijzonder zou gaan lopen. Wat een fijne ervaring! Nu moesten er enkel nog oldtimers en dergelijke worden gezocht. Het zoeken naar figuranten vormde geen enkel probleem, want bij de SGB hebben ze een groep enthousiastelingen die zich met veel plezier kleden "zoals in de tijd van toen". Anders liep het bij de zoektocht naar oldtimers: de mensen van het trekkermuseum (waar uw webmaster in 2018 mee samenwerkte voor een privé-fotosessie) zeiden dat ze net die dag een rondrit met een honderdtal (!!) trekkers organiseerden. De contactpersoon bij de Oldtimerclub Midden-Zeeland die vorig jaar ook meehielp bij het zoeken naar geschikte oldtimers liet weten dat ook deze club een rondrit gepland had op 25 mei. Oei ... Tot overmaat van ramp liep het ook mis bij de mensen die al eens eerder met paard en kar waren komen poseren op vraag van uw webmaster: één van deze heren zat met een hernia en kon dus onmogelijk langskomen. Terwijl verder alles bijzonder vlot verliep en er zich ondertussen ook voldoende deelnemers hadden aangemeld om de rit te laten doorgaan, zaten we nauwelijks 2 weken voor de ritdatum toch met een serieus probleem: we hadden écht meer oldtimers nodig en een paard met kar stond hoog op ons verlanglijstje. Gelukkig was de oldtimerclub bereid om toch een oproep te lanceren onder haar leden en leverde dit op enkele uren alsnog veel positieve reacties van oldtimer-eigenaars op. Door de inzet van Martin konden we toch ook nog een paard met ploeg scoren van de stichting "het Werkend Trekpaard". Stiletjes aan konden we ons met een gerust hart gaan opmaken voor de rit.

Buiten de continue hulp van Martin werd Hans Valkenaers in de tussentijd ook bereid gevonden om mee naar Goes te rijden om de fotolocaties na te kijken. Tijdens de rit zelf zou Hans ook gouden diensten bewijzen door de tijd in de gaten te houden en door de oldtimers mee naar de juiste plek te dirigeren. Ook tijdens de fotorit bleek dat Jervaes Kok zich ook zou ontpoppen als een bijzonder flexibele treindienstleider, waarvoor ook een groot woord van dank. Daarbovenop was er nog de inzet van al die andere SGB'ers, SHM'ers, MBS'ers, figuranten, eigenaars van oldtimers én de mensen van het Werkend Trekpaard. U begrijpt dat uw webmaster bijzonder dankbaar is om zoveel inzet te hebben mogen ervaren van al die vrijwilligers. Jullie waren stuk voor stuk fantastisch!

Na het hele relaas over de voorbereiding van deze rit rest ons nog meer één "klein" detail: de foto's ... Om de juiste sfeer op te roepen heeft uw webmaster beslist om de volledige reportage in zwart-wit te tonen. Nog meer dan bij andere reportages wenst hij u veel plezier bij het bekijken van de buit van een dagje "Zeeland zoals het ooit had kunnen zijn" ...

Om toch van een beetje nachtrust te kunnen genieten, besluiten Hans en uw webmaster om in de buurt van Goes te overnachten. Dit was geen foute keuze, want zo kunnen we toch min of meer uitgerust aan de fotorit beginnen. Bij aankomst op het tractieterrein in Goes zijn de voorbereidingen natuurlijk al in volle gang: vrijwilligers zijn al enkele uren bezig met het opstoken van de "Ooievaar" en "'t Veulentje" (wat een beestenboel trouwens ;) ). Zo zien we Cockerill 3098 ('t Veulentje) klaar staan voor het vertrek, op het tractieterrein in Goes.
De Cockerill moet echter nog even wachten, want de HTM 8 "Ooievaar" mag als eerste in actie komen. We zien het personeel tijdens rangeringen op het tractieterrein.
Tijd voor de echte actie! Met ruim 20 deelnemers van het ochtendprogramma verhuizen we naar de omgeving van 's-Gravenpolder waar de HTM 8 met rijtuig AB24 wordt opgewacht. Nog heel eventjes heeft de tramconducteur in het rijtuig het rijk voor zichzelf, maar daar zal spoedig verandering in komen. Op de achtergrond zie je trouwens de Protestantse Johannes de Doperkerk van het dorpje 's-Heer Abtskerke.
Meteen na de passage van de stoomtram springen we de auto in en rijden we naar het station van 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke. Daar zij ondertussen enkele figuranten, euhm, passagiers gearriveerd en die willen natuurlijk opstappen om de stoomtram richting Maldeghem (of was het Hoedekenskerke?) te nemen.
Met de deelnemers aan het ochtendprogramma rijden we vervolgens verder naar een grote overweg in de buurt van Hoedekenskerke. Daar wachten we met ruim 20 deelnemers gezellig bijeengepakt op de passage van de HTM 8 met haar tramrijtuig. De fietsers die passeerden en nog geen trein/tram zagen, trokken toch maar een raar gezicht. Nu ja, je kan het ze moeilijk kwalijk nemen want het leek natuurlijk alsof we met zijn allen een boom stonden te fotograferen :) De doorkomst zelf was er alleszins eentje van formaat. Met dank aan het sympathieke personeel op de HTM 8!
Terwijl dat de HTM 8 omloopt en water neemt in Hoedekenskerke, concentreren wij ons op de Cockerill 3098 die met een goederentrein van Goes naar Hoedekenskerke rijdt. We wachten deze trein een eerste keer op in de buurt van 's-Gravenpolder. Voor uw webmaster is het de eerste keer in heel lange tijd dat hij nog eens een locomotief van dit type in actie hoort. Opnieuw was hij onder de indruk van hun stoere geluid!
We verhuizen met de deelnemers naar de grens van 's-Gravenpolder en Kwadendamme. Daar werd een eerste ontmoeting met een oldtimer geregeld: de eigenaar van deze Austin K2 werd bereid gevonden om vroeg op te staan om zo al rond kwart voor acht 's morgens aan deze fotosessie deel te nemen. Met een stoere rookpluim passeert "'t Veulentje" de truck en op nauwelijks enkele seconden tijd keert de rust weer op deze plek. Of toch voor enkele uren ...
Gedurende de dag zullen meerdere figuranten van de groep "Ontspoord" scènes aankleden. Deze mensen figureren doorgaans tijdens normale rijdagen van de SGB maar ze toonden zich ook enthousiast om aan onze fotorit mee te werken. In Hoedekenskerke waren ze met zijn zessen en dat vormde natuurlijk het perfecte motief voor een "schijnaankomst" van de stoomtram. Uw webmaster had dit moment al aangevinkt als een van de meest sfeervolle momenten van de dag en was natuurlijk extreem in zijn nopjes toen dat plan ook daadwerkelijk lukte.
De tram mag als eerste aan de terugrit naar 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke beginnen. Met de deelnemers van het ochtendprogramma vatten we post aan deze poel ten oosten van Langeweegje. Een wat alternatief fotopunt, maar wel erg sfeervol. We hebben de figuranten speciaal gevraagd om rechts in de rijrichting plaats te nemen, zodat de tram een realistische indruk geeft.
Ok, in de jaren '20 waren er nog geen drones. Toch leende deze locatie zich perfect voor een drone-opname en dus wordt de moderne technologie toch maar even aangewend om dit vogelperspectief te maken van hetzelfde motief. Uw webmaster kon niet kiezen welk perspectief het beste is, dus wordt na de vorige foto op de begane grond ook deze foto van in hogere sferen getoond.
We laten de HTM 8 haar rit naar 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke vervolgen en concentreren ons op de Cockerill 3098 die met haar goederentrein op blokafstand volgt en die hetzelfde parcours zal afleggen. Nabij Langeweegje hebben we afgesproken met de eigenaar van deze prachtige Ford Eight. De regen was niet gepland, maar draagt (achteraf gezien ...) wel bij tot de sfeer op deze opname. Dat we er met de deelnemers kletsnatte kleren aan over hebben gehouden, is achteraf niet meer van tel.
Dezelfde oldtimer-eigenaar rijdt zoals afgesproken ook nog mee naar het station van 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke om daar te poseren tijdens een tweede fotosessie. Hij blijkt uit eigen beweging nog wat leuke attributen mee te hebben genomen, zoals deze antieke verrekijker. Het hoeven niet altijd treinen te zijn en dus kon uw webmaster tussen alle geregel voor de volgende fotostop door nog snel deze leuke scène fotograferen.
Ook de eigenaar van de Austin K2 is volgens afspraak in 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke en met hem hebben we afgesproken dat er zakken meel zullen worden overgeladen van zijn truck in een ondertussen gereedstaande "18-luiker" van de SGB. Ondertussen is het gelukkig ook al geminderd met regenen, nog even en het zal helemaal droog blijven voor de rest van de dag.
Als verrassing voor de deelnemers maakte ook Oersik 122 van de SGB een klein gastoptreden. We zien deze sik met de "dagelijkse goederentrein over de ringlijn" naast de Cockerill van een bedrijf langs de lijn. Door de regen heeft het laadproces vertraging opgelopen: in normale situaties zou de 18-luiker natuurlijk al lang geladen zijn geweest voordat de goederentrein arriveerde. De baas van de maalderij is dan ook al met zijn Ford Eight gearriveerd om de situatie te ontmijnen: hij heeft geen zin in een boete van de lokale NS-directie voor het niet tijdig aanleveren van de goederenwagen.
'Tijdens de vorige scène in s-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke arriveerden ook de deelnemers die niet aan het ochtendprogramma deelnamen. We stappen nu met alle deelnemers op in de tram en rijden van de ene fotolocatie naar de andere. Tussendoor is er tijd om sfeeropnames te maken van de normale reizigers op de tram, zoals van deze fiere dame die zich graag laat fotograferen.
Deze boer uit Axel heeft de tram genomen om zijn familie in Breskens te gaan bezoeken. Volledig in de typische Axelse klederdracht getooid, laat ook hij zich fotograferen op de stoomtram.
Op de eerste fotolocatie die we met de hele groep bezochten, hadden we wat tegenslag: een boomgaard die er tot voor kort nog stond was ondertussen gerooid. Een week eerder lagen de kruinen er nog waardoor de scène nog meeviel, maar ondertussen was het een grote kale plek geworden. Pech natuurlijk ... Nu ja, dan zullen we ons tevreden moeten stellen met deze foto van een figurant op de tram. Blijkbaar is het 8 mei 1937, want op de voorpagina van "De Tijd" staat een foto van de hindenburgramp die een dag eerder heeft plaatsgevonden.
Uw webmaster had een duidelijke wens voor de figuranten: er moest natuurlijk een Zeeuws geklede dame opdagen met de zogenoemde "oorijzers" naast het gelaat. Dit bleek gelukkig geen probleem. Meteen leerde uw webmaster ook bij dat er nog grote verschillen zaten in deze oorijzers, naargelang de streek van waar de bewuste dame afkomstig was. Deze dame demonstreert ons de variant uit Zuid-Beveland. Zeg nu zelf: schitterend toch?
Na de nodige fotografische aandacht aan de figuranten te hebben geschonken, is het weer tijd om de stoomtram nog eens in beeld te brengen. Op deze opname zien we de HTM 8 met het rijtuig AB24 nabij de N666 in 's-Gravenpolder. De veelvuldige maretak in de boom rechts geeft deze locatie nog net dat ietsje extra.
Voor de volgende fotostop rijden we naar de demonstratieweide van stichting "het Werkend Trekpaard". Na een behoorlijk spannende aanloop van de fotorit of een samenwerking deze keer mogelijk zou zijn, kwam Martin anderhalve week voor de ritdatum met het verlossende nieuws: er werd iemand bereid gevonden om met een zogenaamde "wiedmachine" het onkruid tussen de gewassen te wieden. Bij aankomst met de deelnemers werd het stoere werkpaard net voor de wiedmachine gespannen. Wat een sfeervol moment ...
We hadden op deze locatie een halfuur voor schijnvertrekken met de Cockerill en de goederenwagens voorzien, omdat het paard met de wiedmachine in beweging moest zijn en zich net op de juiste plek moest bevinden terwijl de trein passeerde. Verrassing: al bij de eerste poging blijkt alles te lukken en dus zitten we met de luxesituatie dat we enkele schijnvertrekken kunnen organiseren, waarbij de deelnemers vanuit meerdere hoeken deze scène kunnen fotograferen. Na drie schijnvertrekken met de Cockerill hebben we ook nog de tram op deze locatie geplaatst waarbij het paard met de wiedmachine rustig de tram passeerde, maar die foto's vindt uw webmaster toch iets minder overtuigend dan deze opname met de Cockerill in volle actie.
Na al het geweld met paard en kar laten we de stoomtram enkele honderden meters opduwen tot een van de twee dijken die door de museumspoorlijn wordt doorsneden. Uiteraard worden hier weer enkele schijnvertrekken voorzien. Tegen alle verwachtingen in is het deze 25e mei zelfs rond de middag nog koud genoeg voor een fraaie rookpluim. Daar klagen we absoluut niet over natuurlijk!
We rijden van de ene dijk naar de andere en bevinden ons nu in Langeweegje, in de buurt van de bekende dijkcoupure. Hier stappen we uit de tram, die vervolgens aan de coupure zal worden geplaatst voor een volgend fotomotief. Voor we zo ver zijn, is er nog even tijd voor een foto van dit koersbord met daarachter het logo van de SBM: de Stoomtram-Maatschappij Breskens-Maldeghem.
Een van de figuranten laat zich gewillig fotograferen naast tramlocomotief "Ooievaar". De Ooievaar is overigens een op en top Nederlands product: ze is in 1904 bij Backer & Rueb. Breda (Machinefabriek Breda) gebouwd onder constructeursnummer nr. 227. De "Backertjes" (bijnaam voor dit type locomotief) waren erg populair bij de trammaatschappijen in Nederland. Tussen Breskens en Maldeghem hebben ze destijds niet gereden, maar dat mag vandaag de pret niet drukken.
Dit was het eigenlijke motief waarvoor we met de stoomtram naar Langeweegje zijn gereden: het openen van de dijkcoupure voor de passage van de stoomtram. Dit fotopunt ligt op zo'n 1,8m boven het NAP (Normaal Amsterdams Peil), waardoor dijken natuurlijk geen overdreven luxe zijn. Buiten het rijseizoen van de SGB wordt deze coupure daarom ook nog standaard gesloten.
Na het openen van die dijkcoupure kan de tram natuurlijk koers zetten naar Hoedekenskerke. Uiteraard gebeurt dat op gepaste wijze, namelijk met een mooi rookpluimpje.
Fijne gewaarwording: door de vlotte medewerking van de vrijwilligers van de SGB, de SHM en de MBS en de fijne groep deelnemers waar we mee op stap zijn, is er tijd voor een extraatje! Na het vertrek van de stoomtram, zou de omC haar opwachting maken. We zouden die omC sowieso ook aan de dijkcoupure nabij Langeweegje fotograferen, maar omdat we lichtjes voor op schema zitten, hebben we tijd voor een extra motief bij een fraai in de bloesems staande struik. Uw webmaster heeft een diep respect voor de prestatie die de SGB heeft neergezet met de reconstructie van deze motorwagen. Dat we deze vandaag dus ook een aantal keren in beeld nemen, was voor hem een wens bij de opzet van deze fotorit. De SGB mag écht héél fier zijn op deze realisatie!
Na het extraatje van de vorige foto, is het tijd voor de voorziene fotostop aan de coupure. We hadden hier gepland om een traditioneel geklede figurante te laten wuiven naar de machinist van de omC, maar dit kwam toch niet helemaal uit de verf. Haar man (échte man, niet alleen in de rol van figurant!) wist er wel raad mee en besliste pardoes om haar voor een tweede keer een aanzoek te doen. Een geweldig sfeermomentje was het resultaat :)
Onze figurante wil ook nog wel even poseren voor een close-up. Hoe meer Zeeuws wil je het nog hebben ... Een welgemeende dankjewel is hier zeker op zijn plaats!
Na de fotosessie aan de coupure in Langeweegje rijden we in de omC terug naar het station van 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke. Twee figuranten hebben zich op het bankje naast de machinist gezet. Geweldig hoe ze geoon zichzelf zijn terwijl we hen langs alle kanten fotograferen. Hun geluk straalt ervan af! Ondertussen moet de machinist zich natuurlijk concentreren op wat er voor hem op de spoorlijn gebeurt.
Wederom kon uw webmaster niet kiezen: zou hij de vorige foto tonen of toch maar deze opname. Nu ja, dan maar allebei ... Zo'n fantastische scènes krijg je immers niet alle dagen in beeld ...
Dit fotopunt kende uw webmaster hoegenaamd niet en werd aangeraden door Martin. Het blijkt een schot in de roos! We zijn met zo'n vijfendertig fotografen en er is niet overdreven veel plaats, maar de sfeer is erg gemoedelijk en op enkele minuten tijd kan iedereen de stilstaande omC hier dus mooi in beeld brengen. Altijd leuk om nieuwe fotopunten te ontdekken!
In 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke aangekomen, bootsen we een scène na waarbij de omC richting Hoedekenskerke vertrekt op het moment dat de Cockerill met enkele goederenwagens richting Goes passeert. De "reizigers" die zopas zijn uitgestapt, zwaaien hartelijk naar enkele kennissen die achterin de omC verder rijden naar Hoedekenskerke.
Natuurlijk vertrekt de trein niet echt. Na het spektakel van de passerende Cockerill die met veel geweld passeerde, hebben we in 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke rustig de tijd voor een tweede perronscène met afstappende reizigers. Sfeer ten top!
We gebruiken de tijd die de Cockerill nodig heeft om te worden bevoorraad nuttig om nog een fotostop met de omC te maken in de "suburbs" van Goes. Dit komt ideaal uit, want zo heeft de HTM 8 tijd om in 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke om te lopen en haar tramrijtuig een klein stukje richting Goes op te duwen.
Enkele weken voor de fotorit in Goes was uw webmaster op zoek naar een oldtimer om naast de 29.013, die op dat moment tussen Maldegem en Eeklo actief was, te poseren. Bij die zoektocht kreeg hij het aanbod van een oldtimereigenaar om met zijn Peugeot Type 49 te komen poseren. Voor een fotosessie met de 29.013 was deze bijzonder fraaie oldtimer te oud, maar voor de rit in Goes waren er wel mogelijkheden. De enige vereiste was droog weer, gelukkig is dat geen probleem meer na de "drash national" van de voormiddag en dus is de eigenaar van deze oldtimer bereid om vanuit België over te komen met deze prachtauto uit 1902.
Doordat de samenwerking met de SGB zo vlot verloopt en de eigenaar van de Peugeot het ziet zitten, hebben we nog tijd voor een tweede en ongeplande fotosessie met de tram en deze oldtimer. Daarvoor rijden we richting 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke. Zo'n honderd meter voor de inrit van dat station ligt dit fotopunt, waar we deze bonus kunnen fotograferen. Fantastisch dat de oldtimer-eigenaar en zijn vrouw ook volledig in stijl gekleed zijn! Alleen de zon wil even niet meewerken ...
We gaan opnieuw verder met de voorziene fotostops en rijden naar Langeweegje, waar de volgende oldtimer op ons wacht: een Ford A Phaeton uit 1929. Deze fraaie oldtimer zullen we in twee fotostops laten figureren. De eerste is dit dwarsaanzicht van de omC die de overweg aan de Slabbekoornseweg oversteekt tijdens een rit naar Hoedekenskerke.
Iets later arriveert de Cockerill met de goederentrein die voor deze rit bestaat uit 3 ketelwagens en de 18-luiker. We voeren enkele schijnvertrekken uit waarbij de "eigenaar van de oldtimer" (eigenlijk een figurant van de SGB) rustig staat te babbelen met een "lokale boer" die verdacht veel op Martin Huzen lijkt.
Zo'n 20 minuten later bevinden we ons in Hoedekenskerke, waar de Cockerill op het zijspoor van het goederenstation staat en de omC voorbijrijdt. Met dank aan enkele bereidwillige oldtimer-liefhebbers wordt de scène compleet gemaakt. Toevallig gaat het om 3 Ford A's die echter telkens van een hele andere uitvoering zijn.
Terwijl de deelnemers met de omC van Hoedekenskerke naar Baarland rijden, rijdt uw webmaster met de eigenaar van een Ford A mee. In afwachting van de omC wordt snel deze opname gemaakt in de buurt van het stationsgebouw van Baarland. Als we dan toch een paar minuten moeten wachten, kunnen we die tijd immers beter nuttig gebruiken ;)
In Baarland hebben we een scène voorzien waarbij de bestuurder van een Ford a Pick-up zijn "broer en schoonzus" komt afzetten aan het station op het moment dat de omC daar staat. Ondertussen stapt er ook een "reiziger" uit uit de omC, terwijl de machinist het geheel gadeslaat.
We schuiven weer op richting Hoedekenskerke, waar de Cockerill ondertussen haar dorst heeft gelest aan de waterkolom. Met haar luide cilinderslagen maakt ze een erg gesmaakte passage aan de overweg ten zuidwesten van het station. Blijkbaar heeft de machinist een examen, want de instructeur, te herkennen aan zijn stropdas, rijdt mee op de loc.
Bij de voorbereiding van deze fotorit gaf Martin aan dat een avondscène met figuranten in het station van 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke het DNA van de Stoomtrein Goes-Borsele zou tonen: het creëren van typische zijlijnsfeer uit de jaren '30 van de vorige eeuw. U mag zelf uitmaken of dat met deze scène is gelukt ... Terwijl dat de omC aan het perron wacht op enkele reizigers, lost de chauffeur van een Ford A pick-up zware kisten op de goederenkoer. Ook op die goederenkoer staat een gesloten Ford A, waarvan de eigenaar en zijn vrouw net zijn uitgestapt om een kleine wandeling te maken met hun nichtje dat in de kinderwagen ligt.
"Gewoon omdat het kan!" Op deze locatie ten noorden van het station van 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke stond de dag van de fotorit de zon perfect dwars achter de trein om 18u30. Rara hoe laat het is als dit schijnvertrek plaatsvindt? Uw webmaster wist niet goed wat ervan te verwachten, omdat de zon wellicht nog te hoog zou staan voor een echte silhouetopname. Maar goed, omdat we toch moesten wachten tot de zon lichtjes was doorgedraaid voor de volgende fotostop, leek het hem wel een leuk idee om deze kans te benutten. Met wat zonnestralen die door de wolken breken is hij alleszins niet ontevreden over deze wat onconventionele opname. Het moeten immers niet altijd "3/4-van voren"-opnames zijn.
Terwijl we rustig wachten totdat de zon wat is doorgedraaid, is de niet geheel toevallig aanwezige visser al in slaap aan het vallen ... Al bij al verschilt vissen soms niet eens zo hard van treinenfotografie: altijd maar wachten en hopen op de volgende grote vangst ... Maar goed, fotoritten zijn daar net een uitzondering op natuurlijk. De zon is ondertussen wat doorgedraaid en dus kunnen we ons opmaken voor het volgende schijnvertrek.
Onze visser is weer helemaal bij de zaak als de Cockerill met haar goederentrein richting Goes passeert. Hij wilde precies niet bepaald ver lopen, want zijn auto, een Oldsmobile Six uit 1928, staat vlakbij geparkeerd. Ondertussen is het personeel op de Cockerill moe maar voldaan: hun werkdag zit er bijna op ... Ze mogen terug naar Goes, waar de locomotief natuurlijk nog moet worden afgewerkt.
Na de passage van de Cockerill is er even tijd om de Oldsmobile Six te fotograferen. De visser houdt het ondertussen voor bekeken en wil naar huis. Hij start de auto, maar hoort meteen een vreemd geluid. Er zit dus niks anders op dan de auto langs de kant van de weg weer stil te leggen en een garagist te laten komen ...
Wat later daagt de garagist uit het dorp op met zijn Ford A takelwagen uit 1931. Onze visser kan er duidelijk niet mee lachen en is op zijn auto aan het foeteren terwijl op de achtergrond de omC 909 van Baarland richting Goes rijdt.
Oh ja, het is een fotorit natuurlijk ... Dan kunnen we de omC ook wel even laten wachten totdat de garagist de Oldsmobile Six effectief begint te takelen ... Ondertussen wordt het licht écht fraai. We hebben lang op zon moeten wachten, maar de laatste fotostops van de dag vinden in ronduit sublieme lichtomstandigheden plaats.
Op aanraden van deelnemer André maken we na afloop van de normale fotostops op deze locatie nog even tijd voor een tegenlichtopname van de omC. Doordat uw webmaster pas op een full frame camera is overgestapt en nog geen groothoeklens heeft gekocht, krijgt hij er niet de gehele motorwagen op vanuit dit standpunt. Het zicht op de machinist en een van figuranten in de motorwagen terwijl de zon langzaamaan achter die omC verdwijnt is echter ook al niet mis.
Het voorziene fotoprogramma loopt op zijn eind. Iets later bevinden we ons dan ook al op het tractieterrein in Goes voor een laatste fotostop met de omC 909. Ooit lag de aansluiting van de museumlijn van de SGB gewoon in het NS-station, maar tegenwoordig gebeurt dit via een verbindingsspoor van het tractieterrein naar de museumlijn. Op die manier moet men uiteraard niet meer het Prorail-netwerk op. Op dit verbindingsspoor is er alles aan gedaan om de sfeer van vroeger op te roepen. Als de eigenaar van een Mercedes 170v Cabrio B dan ook nog eens komt pauzeren op het moment dat de omC naar het depot rijdt, is het motief uiteraard méér dan compleet.
Acht uur 's avonds ... De meeste deelnemers zijn al naar huis, maar de vrijwilligers moeten de Cockerill nog netjes afstellen. Dat deze fotorit een succes is geworden, is te danken aan de ongelofelijke inzet van zoveel vrijwilligers. Uw webmaster is méér dan dankbaar voor deze enorm fijne samenwerking met iedereen die zijn/haar steentje heeft bijgedragen. Deze opname van achter de schermen laat zien dat de onzichtbare taken vaak minstens even belangrijk zijn dan de zaken die erg zichtbaar zijn voor de deelnemers ... Op het einde van deze reportage is een fantastische "dankjewel" aan àlle betrokkenen dan ook meer dan op zijn plaats!
Index