Afscheid van de locotractor "reeks 91"

Het TSP-seizoen 2006 werd geopend met een eerbetoon aan de locotractoren reeks 91 die langzaam maar zeker het veld ruimen. Omdat de snelheid van deze locotractoren op de volle baan tot 35km/u beperkt is, is hun actieradius nogal beperkt. Als je dan nog weet dat vooral in Merelbeke nog veel 91'ers gebruikt worden, is het een logische keuze om deze afscheidsrit in de Gentse regio te organiseren.



Omdat de 91'ers uiteraard enkel in de rangeer- en goederendienst werden ingezet, was het concept van deze rit gebaseerd op een speciaal daartoe meegenomen reeks goederenwagens. Met 2 fotogenieke 91'ers als tractie, een stam K-rijtuigen om onze reizigers te vervoeren en de reeks goederenwagens konden we dus op pad. Tenminste, dat was de bedoeling want een week voor de eigenlijke datum van de rit (1 april, dus het moest wel misgaan), kwam ineens de inzet van 91'ers op de helling te staan. Eén chef te Merelbeke achtte het immers onverantwoord de locotractoren mee te geven voor deze rit en gaf vijf werkdagen voor de rit aan de 91'ers niet mee te geven. Om een lang verhaal kort te maken: met de hulp van een aantal mensen die wel achter het concept van deze rit stonden werden alsnog de nodige toelatingen bekomen en kregen we op vrijdag 31 maart, uren voor de aanvang van de rit, de bevestiging dat alles kon doorgaan. Moet het gezegd dat dit soort situaties bijzonder frustrerend werken, zeker omdat ze met wat goodwill vermeden had kunnen worden?

Over naar de rit zelf dan maar: hoewel de weerberichten het anders lieten uitschijnen, werd bijna het volledige parcours onder een stralende zon afgelegd! Zo konden we de twee 91'ers fotograferen te Evergem-Sluis, Langerbrugge, Gent-Noord en op de lijn naar Moerbeke-Waas. Op slag werd heel de ellende van de week ervoor eventjes vergeten en kreeg de rit zo gelukkig toch nog een happy ending. Een overdovende dankjewel aan de mensen die ons door dik en dun steunden bij de organisatie van deze rit is dan ook echt wel op zijn plaats! Het had helemaal anders kunnen uitdraaien...
Na een bezoek aan de modelbouwclub AMSAC die haar vijftigjarig bestaan viert, kan het echte fotoprogramma beginnen. Terwijl de zon nog twijfelt of ze gaat doorbreken of niet, poseert de 9150 met een stam goederenwagens op industrielijn 217 langs de Ringvaart. Op de achtergrond is nog net de brug van de spoorlijn Gent-Eeklo over deze vaart zichtbaar.
Wat verderop bevinden we ons vlak aan het eindpunt van dit industrielijntje: de firma "Van Heyghen Staal". Doordat er in het weekend niet gewerkt wordt in dit bedrijf, is een parallel met de hier aanwezige "91" van het bedrijf onmogelijk. De kraan op de achtergrond bij het maken van deze foto is echter ook niet mis...
Een uurtje later worden de opklaringen breder en breder, net op tijd voor deze fantastische fotostop in Langerbrugge van de 9150 met haar goederentrein en de 9138 die "toevallig" op het losspoor staat. Het door een spoorwegliefhebber bewoonde stationsgebouw en de oude elektriciteitscentrale wekken de indruk dat we jaren teruggaan in de tijd en daar kan uw webmaster maar al te goed mee leven :-)
Terwijl de 9138 de buiten beeld gestalde K-rijtuigen weer gaat oppikken, mag de 9150 met haar goederentrein nog eens poseren naast het knappe station. Het antieke hectometerpaaltje links in beeld dateert duidelijk nog uit de tijd dat hier nog doorgaande treinen passeerden.
Aan de andere kant van het zeekanaal vinden we het station van Gent-Noord. Tijdens onze rit naar Moerbeke-Waas moeten we hier uiteraard even halthouden om een parallel van de 9150 met enkele locotractoren van Sidmar te verwezenlijken. Terwijl links een soortgenoot van de 9150 poseert, wordt hij langs rechts geflankeerd door een iets modernere variant, gekoppeld met een tractievoertuig zonder stuurpost. Terwijl bij de NMBS hiervoor de naam "koe en kalf" gebruikelijk is, hanteert men bij Sidmar eerder de benaming "loc en tender", duidelijk een knipoog naar het stoomtijdperk.
Als eerste trein sinds lange tijd wordt met de 91'ers ook Moerbeke-Waas nog bereikt. Inderdaad: doordat deze lijn normaliter al enkel in het bietenseizoen wordt gebruikt en er bij de oogst van 2005 voor het transport van die bieten gebruik werd gemaakt van vrachtwagens, was het toch weer ruim anderhalf jaar geleden dat er nog vervoer op dit restant van de vroegere maatschappijn "Mechelen-Terneuzen" plaatsvond. Nochtans voelt de 9150 zich ook hier direct thuis met haar ouderwets aandoende buurtgoederentreintje.
Net voor de terugrit naar Gent-Noord, is er nog even de tijd om deze foto te maken van de 9150 en haar goederenwagens aan de uitrit van het station Moerbeke-Waas. De verbaasde dorpsbewoners over dit onaangekondigde spektakel konden gelukkig netjes uit beeld worden gehouden.
Met een mooie bewolkte lucht als kers op de taart poseert de 9150 met haar kort goederentreintje op de terugweg naar Gent-Noord. We bevinden ons hier enkele honderden meters van het station van Moerbeke-Waas waarvan de inrit zich aankondigt met het overweghuisje dat nog net herkenbaar is op de achtergrond.
Omdat het zo mooi is, maken we nog een extra fotostop tussen Moerbeke-Waas en Gent-Noord. In een beboste omgeving misstaat de 9150 zeker niet... De relatief goed onderhouden spoorlijn geeft overigens niet meteen de indruk dat hier zo weinig treinen passeren.
Terwijl de meerderheid van de TSP-groep zich amuseert van de 9138 die poseert met de stam K-rijtuigen, opteert uw webmaster voor een wat gewaagdere foto met de 9150 en haar goederentreintje in de bossen te Wachtebeke, net voor het binnenrijden van Gent-Noord. De oprukkende lange schaduwen maken het er niet makkelijker op om van deze foto iets te maken, maar uw webmaster vindt het toch nog wel iets hebben.
De dag beëindigen doen we met dé klassieker bij uitstek tussen Moerbeke-Waas en Gent-Noord: het befaamde punt aan de R4 te Wachtebeke waar de 9150 met haar buurtgoederentreintje uit de bossen opduikt. Door de laagstaande avondzon kleuren de goederenwagens extra rood hetgeen de pracht van dit punt enkel nog verder in de verf zet. Wat een fantastisch einde voor deze heerlijk zonnige dag. Een dag die helemaal anders had kunnen aflopen en dan hebben we het niet alleen door het weer dat zich ondanks de voorspellingen van haar beste kant liet zien...
Index