De jacht op Bardotka's

Ruim tien jaar geleden hoorde uw webmaster voor de eerste keer een "Bardotka" rijden. Deze voormalig Tsjechoslovaakse diesellocs maakten meteen indruk op hem. Niet zozeer door het uitzicht, maar des te meer door het geluid dat als een mengeling van een Belgische 59 met een 73 klinkt. Toch duurde het een hele tijd vooraleer het nog eens lukte om deze locomotieven te fotograferen. Het was zo'n beetje het typische verhaal: deze locomotieven zouden toch nog een hele tijd in dienst blijven en er was nog zoveel te fotograferen. Tijdens de paasvakantie van 2014 lukt het echter toch...

Samen met zijn reisgenoten Hans Valkenaers en Frederik Neirynck werd beslist om 2 Slovaakse Bardotka-bastions te bezoeken: Prievidza en Plešivec. In de buurt van het eerste stadje trok vooral de dagelijkse goederentrein van Nováky naar Horná Štubna (en vice versa) onze aandacht, aangezien deze volgens omloop door 2 Bardotka's gesleept wordt en deze spoorlijn bovendien enkele zeer steile hellingen kent. Vanuit Plešivec worden dagelijks meer dan 10 Bardotka's ingezet. Dit gebeurt voornamelijk op de steile en deels dubbelsporige diesellijn naar Košice, maar ook worden er meerdere lokale bedieningstreinen gesleept door Bardotka's, waardoor dit plaatsje stilletjes aan een echt Bardotka-bedevaartsoord wordt.

Hoewel ons bezoek soms door slecht weer geplaagd werd, konden we iedere dag toch meerdere leuke opnames maken. Verder is het Slovaakse spoorwegpersoneel erg vriendelijk: van de machinisten tot het stationspersoneel toe probeerde iedereen ons van de juiste informatie te voorzien. Het is ook dankzij een vriendelijke stationschef dat we toevallig op de hoogte kwamen van een bijzondere trein die tijdens ons bezoek zou passeren. Om welke trein het hier gaat, zal u vanzelf wel merken bij het bekijken van de foto's.

° 07/04/14
We beginnen onze safari onder een stralende zon te Nováky. Tot zover het goede nieuws... Al snel wordt immers duidelijk dat er geen last is voor de dagelijkse bedieningtrein naar Horná Štubna. Dit was de trein waarvoor we naar hier gekomen waren... In de plaats van een zware trein gesleept door 2 Bardotka's zal er enkel een overbrenging zijn van de 742 020-1 met de 751 192-6 op sleeptouw. Hoewel we natuurlijk erg ontgoocheld zijn, maken we toch maar een fotootje van de voor vertrek gereedstaande locomotieven naast de 742 002-9 die als rangeerloc wordt ingezet. Om het geheel nog erger te maken: normaal rijdt er dagelijks een privélocomotief (770 613) in een oude kleurstelling van Nováky naar Handlova, maar ook die trein rijdt vandaag niet. Je zou voor minder vloeken...
We besluiten dan maar een ommetje te maken langs het depot van Prievidza. Hier vinden we verschillende motorstellen aan de draaischijf, wat toch voor enige troost zorgt. Links zien we een stel met botsschade wachtend op reparatie. Rechts staan de 913 004-8 + 813 004-8 gekoppeld met een ander rijvaardig stel.
Rond de middag besluiten we de omgeving van Handlova te verkennen voor de terugkerende bedieningstrein die hopelijk wel rijdt. Nabij Handlova ligt deze knappe brug die we graag als motief zouden gebruiken voor de verhoopte goederentrein. Hoewel we nog geen punt gevonden hebben waar we de brug in haar geheel op foto krijgen, besluiten we toch alvast de reizigerstrein van Horná Štubna naar Prievidza te fotograferen op deze plek. De boom in bloei is dan ook wel héél dankbaar om mee in beeld te nemen.
We hebben ondertussen zowat alle zandweggetjes aan de oostkant van de brug afgewandeld in de hoop dat we een punt zouden vinden waar we de volledige brug in beeld krijgen. Helaas... Wel zien we één optie, maar dat is een tuin waarvan de eigenaar niet te bespeuren is. We raken hierover aan de praat met een andere bewoner en zij zegt ons dat we vanop het dak van haar huis (!) een schitterend zicht op de brug hebben en we daar mogen postvatten. Na een kwartier wachten krijgen we er nog een glas limonade bij ook. Wat een gastvrijheid! Als de 742 020-1 met een ketelwagentrein van Horná Štubna naar Nováky passeert, zijn we natuurlijk erg tevreden van het resultaat, ook al is het dan niet de voorziene treinschakeling van 2 Bardotka's. Toch mogen we geen vreugdedansje maken, want het dak kraakt al bij de minste beweging...
Na de eigenares van het huis uitdrukkelijk bedankt te hebben met enkele foto's van stoomtreinen op exotische plekken, hebben we eigenlijk de hoop opgegeven om de trein nog in te halen. Tegen alle verwachtingen in lukt dit toch nog en wel op het punt waar uw webmaster hem eigenlijk nog wilde fotograferen. We zien de 742 020-1 hier met haar ketelwagentrein van Horná Štubna naar Nováky passeren te Chrenovec in een bocht met wel een heel hoog nostalgisch gehalte door de telegraafmasten en naderingsborden voor het voorsein.
Tussendoor vinden we in Prievidza nog deze exoot uit het communistische tijdperk: een Praga V3S. Het zou zonde zijn om deze prachtige vrachtwagen hier niet te tonen!
° 08/04/14
Een dag later bevinden we ons nabij Plešivec, het hoofddoel van onze reis. We vliegen er meteen goed in met de 751 059-7 en de 751 057-1 die samen een gemengde goederentrein van Plešivec naar Košice slepen. De trein vertrekt hier te Rožnava na met de reizigerstrein op de achtergrond te hebben gekruist. Hoewel de lijn vanaf Rožnava tot Lipovník dubbelsporig is, wordt ze niet altijd als dusdanig uitgebaat. Het is dan ook maar de vraag op welk spoor de treinen passeren... Tijdens ons bezoek reden ze gelukkig wel altijd net op dat spoor dat fotografisch het beste uitkwam :)
Om de paar dagen vertrekken er vanuit het depot van Plešivec 's morgens in alle vroegte 3 Bardotka's om wat verderop een kalksteentrein aan te haken. Op deze opname rijden de 751 199-1, 751 047-2 en 751 126-4 met de lege kalksteentrein van Slavec naar Turna nad Bodvou, waar de wagens beladen zullen worden. Ze passeren hier de erg landelijk gelegen halte van Jovice. Dat er drie locomotieven worden ingezet, is natuurlijk vooral voor de beladen tegentrein, maar ook op de heenweg leveren ze toch alle drie tractie omwille van de helling tussen Rožnava en Lipovník.
Omdat de zon net doorbreekt, wordt nog dit sfeerbeeld gemaakt van de stevig werkende 751 199-1, 751 047-2 en 751 126-4. Doe het gepruttel van een Belgische Cockerill-locomotief maal 3 en u kan zich ongeveer het geluidsspektakel voorstellen. En dat dan nog met een glintshot als resultaat... Genieten!
De trein rijdt niet overdreven snel door de grote helling, waardoor achtervolgen kinderspel lijkt. Helaas... Wij moeten over een bergpas waar ook veel vrachtwagenverkeer is en bovendien wordt het landschap verderop in een erg dichte mist gehuld. Te Hrhov ligt de spoorlijn hoog boven het dorp en maken we een gok door hier naar het spoor toe te rijden in de hoop dat we boven de mist uitkomen. Deze gok blijkt te werken, waardoor we de lege grindtrein nog eens in een prachtig ochtendlicht kunnen vereeuwigen. Ondertussen hebben de Bardotka's er het zwaarste werk al opzitten, want de trein rolt hier bergaf tot Turna nad Bodvou.
Nog nagenietend van de zonet achtervolgde trippletractie, besluiten we het wat kalmer aan te doen en gaan we achter een dagelijks rijdende bedieningstrein aan. Deze trein rijdt in principe van Dobšiná via Rožnava naar Plešivec. Vandaag is hij echter ingekort tot Betliar (tussen Dobšiná via Rožnava) en hier vinden we dan ook de 751 125-6 met beladen bedieningstrein terug. Hoewel er niet echt een reden toe is, wordt het officiële vertrekuur afgewacht. Nu zijn we als spoorwegliefhebbers op goederenjacht het wachten wel gewoon, maar ideaal is dit toch niet want de zon draait steeds verder door, waardoor ons fotopunt onbruikbaar dreigt te worden. Nog net op tijd vertrekt de bedieningstrein en zo kunnen we toch deze geslaagde opname maken bij de uitrit van Betliar.
Met een baanvaksnelheid van 40km/u en de weg vlak naast de spoorlijn is achtervolgen niet zo'n zware opgave. Enkele kilometers verderop, in Nadabula, wachten we de trein opnieuw op aan enkele bomen die mooi in de bloei staan. Met zo'n trein in zo'n omgeving zouden we in België héél tevreden zijn. In Slovakije is dit nog de normale gang van zaken!
Net voor de aansluiting met de hoofdlijn van Svolen naar Košice fotograferen we de bedieningstrein van Betliar naar Plešivec nog een laatste keer. Zelfs hier weerklinkt het karakteristieke gepruttel van de Bardotka, terwijl de trein enkele honderden meters verder in het station van Rožnava aan de kant wordt gehaald voor enkele rangeringen.
We besluiten naar het station aan het hoogste punt van de lijn te rijden om te zien of er treinen onderweg zijn. De stationschef ontvangt ons met veel plezier en belt even met enkele stations verderop langs de lijn om te zien of er iets op komst is. Helaas duurt dit nog eventjes, maar ze heeft wel een ander leuk nieuwtje. Morgen zal er immers een speciale trein uit Hongarije passeren, waarvoor ze zich al heeft voorgenomen om zelf haar fototoestel mee te nemen. Dat belooft!
Mooi op het officiële vertrekuur vertrekt vanuit Turna nad Bodvou de ondertussen beladen kalktrein naar Slavec. We fotograferen de 751 126-4, 751 047-2 en 751 199-1 met hun beladen kalktrein vanop de seinbrug die de inrit van het station beveiligt. Hier in België zou dit vandaag de dag gegarandeerd voor gedonder zorgen, in Slovakije gaat er vanuit de stuurpost een duim omhoog voor het gekozen standpunt :)
Deze morgen fotografeerden we de lege kalktrein al op de helling ten noorden van het hoogste punt van de lijn. Nu bevinden we ons aan de zuidelijke helling tussen Turna nad Bodvou en de tunnel voorbij Jablonov nad Turnou, waar de 3 Bardotka's stevig mogen werken om hun trein op snelheid te houden. We zien de trein hier aan de inritseinen van Jablonov nad Turnou. Van hieruit is het nog een goede kilometer bergop, vooraleer de tractie wordt uitgeschakeld en de trein zich rustig naar beneden laat rollen.
Bij aankomst van de trein te Slavec ontstaat dit leuke doorkijkje aan het station. Het moeten niet altijd "30° van voren"-opnames zijn...
Nadat de 3 Bardotka's zijn afgekoppeld en los naar Plešivec zijn vertrokken, komt de privélocomotief 740 869-3 (van de firma Zosloko) voor de sleep wagens. Nu niet gaan denken dat deze locomotief de hele sleep ineens zal afvoeren: hij zal een tiental wagens uithalen en zo in meerdere keren de hele sleep naar de plaatselijke cementfabriek brengen.
In de cementfabriek (een Slovaakse vestiging van het Belgische bedrijf Carmeuse) vinden we ook nog dit rangeerlocomotiefje, de T212 1546, tegen een set cementwagens. In deze leuke wagens wordt uiteraard de zopas gefabriceerde cement afgevoerd.
De hoofdvogel van vandaag is duidelijk al afgeschoten, maar de dag is nog niet om. Omdat de zon het ondertussen laat afweten besluiten we onze kansen te wagen aan het depot van Plešivec. We wisten niet wat we hier mochten verwachten, maar dit depot blijkt duidelijk fotogeniek. Zo vinden we de 751 199-1 en de 751 125-6 aan de ringloods, wat samen met de draaischijf toch wel een erg fotogeniek geheel vormt.
Omdat het zo'n knap zicht is... Hoewel we in België vroeger leuke rechthoekige depots hadden die veel sfeer uitstraalden, verkiest uw webmaster toch de sfeer van een ringloods met een draaischijf ervoor. Maar goed, da's ieder zijn ding zeker?
Dit heeft uw webmaster nog nooit gezien: een locomotief die buiten gelicht wordt! De (on)gelukkige is de 751 071-2 die letterlijk geen kant op kan op deze manier...
We ronden de dag af in Turna nad Bodvou, waar de 740 049-2 het vertreksein afwacht vooraleer hij met deze sleep gevulde cementwagens richting Velká Ida mag vertrekken. Rarara, waar zouden deze wagens vandaan komen? Het vertrek zou maar 5 minuutjes op zich laten wachten, maar uiteindelijk ziet de machinist toch samen met ons de zon ondergaan voor hij zijn rit mag vervolgen. Ach, het levert alleszins deze sfeervolle foto op.
° 09/04/14
De volgende morgen wordt al meteen duidelijk dat we vandaag met veel minder goed weer tevreden zullen moeten zijn. Toch besluiten we er het beste van te maken en gaan we naar Rožnava om daar de 750 365-9 met reizigerstrein "Polana" van Bratislava Hlavná Stanica naar Prešov te fotograferen. Deze trein arriveert hier tegen het einde van het blauwe uur, wat toch voor wat extra sfeer zorgt tijdens een bijzonder miezerige morgen.
In de voormiddag blijft het weer erg troosteloos. Uw webmaster ziet het eerlijk gezegd ook even niet meer zitten... Terwijl we (bijna tegen beter weten in) een bedieningstrein tegemoet rijden, komen we deze Škoda Liaz 706 RT van de plaatselijke brandweer tegen. Dat schreeuwt uiteraard om een alternatieve fotostop :)
Plots gebeurt toch het onverwachte: het stopt met regenen en er zijn zelfs enkele "pogingen tot opklaring". Dit gebeurt net op het moment dat de 751 118-1 met een bedieningstrein vanuit Lubeník naar Plešivec vertrekt. We zien deze trein bij passage van het station van Jelšava. Tot voor enkele jaren reden hier reizigerstreinen, maar nu blijft enkel dit goederenverkeer over. Laat ons hopen dat deze trafiek standhoudt, zodat het niet het typische verhaal wordt waarbij eerst het reizigersverkeer verdwijnt en de spoorlijn vervolgens doodbloedt.
In Gemerský Milhost vinden we een typisch staaltje zijlijnromantiek. Uw webmaster vindt deze voormalige halte dan ook een erg leuk motief om dezelfde buurtgoederentrein nog eens te fotograferen, ook al levert het nu niet bepaald een standaardfoto op.
Met een baanvaksnelheid van 40 km/u en een weg die het spoor grotendeels volgt, is achtervolgen natuurlijk kinderspel... Enkele kilometers verderop hebben we de trein dus alweer te pakken als de trein door een brede vallei rijdt.
In het volgende dorpje langs de lijn (Hucín) is de bedieningstrein even gestopt om enkele extra wagens aan te pikken. Terwijl de locomotief aan het rangeren is, hebben wij rustig de tijd om het stationnetje te fotograferen. De oudere stationschef heeft echt wel geluk dat hij hier tot zijn pensioen dienst zal mogen doen!
Een kwartiertje later hangen er twee extra ketelwagens in de bedieningstrein. Tegen onze verwachting in, rijdt de trein niet meteen verder, maar pauzeert hij nog een kwartiertje. Wellicht moeten de papieren nog in orde worden gebracht? Op de zon wachten hoeft alvast niet, want die blijft goed verstopt achter de wolken...
We veranderen het geweer van schouder en rijden weer naar de hoofdlijn tussen Svolen en Košice. We bevinden ons nu meer bepaald te Lipovník, waar we de 751 171-0 en de 751 123-1 met een gemengde goederentrein van Košice naar Plešivec fotograferen. Deze trein heeft hier net de tunnel verlaten waarin zich het hoogste punt van de lijn bevindt.
Een opvallende dagelijkse trein is de ketelwagentrein van Hansika naar Stozok, die in de regel door twee Duikbrillen gesleept wordt. Vandaag zijn de 756 008-9 en de 756 004-8 van dienst en we zien ze hier bij hun passage te Slavec. Al bij al vormen deze loc's toch een opvallende verschijning tussen het goederengeweld met Bardotka's. Uw webmaster is er na al die jaren nog altijd niet uit of hij deze locomotieven nu mooi of lelijk vindt...
Een halfuurtje later arriveert de 751 199-1 met de bedieningstrein van Velka Ida naar Plešivec. Deze bedieningstrein bedient facultatief de stations langs de hoofdlijn. Zo heeft hij vandaag enkele wagens uitgewisseld in Lipovník. In Slavec moet er niet worden gerangeerd, maar toch moet hij hier aan de kant totdat er in Plešivec plaats is om hem binnen te nemen. Dit komt ons goed uit, want zo kunnen we onverwacht de trein in de zon fotograferen met dreigende wolken op de achtergrond. Zo'n opnames staan altijd garant voor een schitterend contrast :)
Bij navraag in het station van Slavec blijkt dat we voorlopig geen goederentrein van Plešivec naar Košice mogen verwachten. Wel stormen er 2 locomotieven van Plešivec naar Turna nad Bodvou, waarbij het schijnbaar niet snel genoeg kan gaan. We verstaan het verhaal van de vriendelijke stationschef niet helemaal, maar het lijkt te gaan om 2 locomotieven die problemen hebben. We besluiten dan ook wijselijk de locomotieven achterna te rijden en de trein op de helling van Turna nad Bodvou in de richting van Jablonov nad Turnou op te wachten. Net voorbij Hrhov vinden we een geschikte plek en na nauwelijks 5 minuutjes wachten duikt de trein al op. Blijkbaar wordt hij toch gewoon gesleept door de 2 locomotieven die we zagen oprijden (namelijk de 751 126-4 en de 751 047-2)?
Tegen dat de laatste wagens van de trein op de vorige foto passeren, wordt het mysterie ontrafeld... Achteraan de trein duwen de 752 051-3 en de 752 043-0 mee op. Dat geeft samen met de 751 126-4 en de 751 047-2 vooraan de trein toch al een behoorlijk aantal pk's. Dit mag ook wel, want het gaat om een bijzonder zware staaltrein!
We besluiten wijselijk de trein te achtervolgen en kunnen hem nog net een tweede keer fotograferen, vlak voordat hij de tunnel tussen Jablonov nad Turnou en Lipovník in duikt. De blauwe Bardotka's achteraan de trein zijn ondanks het weidse zicht niet zichtbaar op deze foto Ze zullen overigens meerijden tot Rožnava, alwaar ze worden losgekoppeld om los terug richting Košice te rijden. Jammer genoeg blijft het tijdens deze reis bij één optreden van de blauwe exemplaren...
We vatten dan maar post aan de andere kant van Rožnava, namelijk in Brzotín. Relatief snel horen we de mooie oude gong van de overweg achter ons en zien we de 751 199-1 met een bedieningstrein van Plešivec naar Rožnava passeren.
Hoog tijd om de aangekondigde speciale trein te gaan fotograferen! De zon staat eigenlijk niet goed voor de trein die we willen fotograferen, maar uiteindelijk vinden we een punt waar we een glintshot kunnen maken aan de halte te Gemerská Panica. Mooi volgens dienstregeling passeert de bijzonder knap uitziende M61 001 aan bijzonder hoge snelheid met een speciale trein van Budapest naar Košice. Deze locomotieven zullen ze in Slovakije toch écht niet gewoon zijn :)
Doordat er in Plešivec een korte dienststop gepland was (we vermoeden om een loods mee te nemen) wordt de reis naar Košice voortgezet. Wij maken dankbaar van die dienststop gebruik om de trein in te halen. De trein is ondertussen alweer goed op snelheid. We probeen hem nog in te halen, maar op een stuk waar we parallel met het spoor rijden, zien we dat de Bolle Neus hier minstens 100km/u rijdt! Dat kunnen we nooit bijhouden aangezien wij verderop over een bergpas moeten. Ach, het wordt toch al donker en zijn al tevreden met twee foto's van deze leuke toevalstreffer!
° 10/04/14
Onze laatste dag van deze fotosafari starten we in Krásnohorská Dlhá Lúka. Het is vannacht zwaar afgekoeld en het vriest zelfs een beetje. Brrrrrr... Toch zorgt dit voor extra sfeer als een onbekend gebleven duikbril van de reeks 750 met reizigerstrein "Gemeran" van Košice naar Bratislava Hlavná Stanica passeert. Op de achtergrond zie je trouwens de burcht Krásna Hôrka, die net buiten Rožnava ligt. Dit fotopunt is het enige deftige punt waar je een trein en de burcht op één foto kan krijgen.
Een uurtje later is het weer "business as usual" als het ochtendrijm verdwenen is en de zon doorbreekt. Hopelijk hebben de bloesems aan de bomen de plotse nachtvorst overleefd... Oh ja, er staat ook een Bardotka op de foto, namelijk de 751 173-6 die met een bedieningstrein van Plešivec naar Dobšiná rijdt. De locomotief heeft ondertussen al een halfuurtje te Rožnava gerangeerd, waarbij de treinlengte gevoelig ingekort is. Toch blijft het nog altijd een stevige bedieningstrein, wat hoop geeft dat de zijlijn naar Dobšiná nog enige toekomst heeft.
Tijd om de grote kanonnen boven te halen! Na vele dubbeltracties, een trippletractie, een trein met 2 slepers en 2 opdruklocomotieven is het nu de beurt aan een quadrotractie! We zien de 751 047-2, 751 126-4, 751 059-7 en 751 057-1 gezamenlijk een goederentrein van Plešivec naar Košice slepen. Geloof het of niet: alle 4 de Bardotka's leverden tractie! Dat ze niet met 2 slepers en 2 opdruklocomotieven werkten, verbaast uw webmaster wel, want voor de koppelingen kan dit toch niet gezond zijn. Wellicht leveren de 2 machinisten (in de eerste en de derde locomotief) heel behoedzaam tractie bij het optrekken?
Vanzelfsprekend besluiten we deze trein te achtervolgen. Door het zware gewicht geraakt de trein niet zo snel op snelheid en dus hebben we hem alweer te stekken bij de buitenwijken (...) van Slavec. Overigens had een machinist ons een dag eerder een tabel getoond met het aantal benodigde locomotieven per treingewicht. Hier lijken ze zich netjes aan te houden in het depot van Plešivec . Alleen durfden we dus niet te verwachten dat we effectief een quadrotractie zouden mogen fotograferen :)
Al 3 dagen was het door allerlei omstandigheden onmogelijk om een ochtendtrein te fotograferen aan hét clichépunt (nu ja) van de lijn. Voor de quadrotractie lukt het toch en zo zien we de 751 047-2, 751 126-4, 751 059-7 en 751 057-1 voorbijrollen in Hrhov. Al bij al was het ook nu redelijk nipt: de zon komt maar net op tijd door de wolken piepen om de trein te belichten. Bovendien staat ze ook al redelijk ver op kop... Maar gezien het arsenaal aan Bardotka's kan uw webmaster hier best mee leven.
Tijd om een aantal versnellingen lager te schakelen. Ook vandaag rijdt de bedieningstrein naar en van Lubeník. Hoewel de trein bij onze aankomst al klaarstaat, wacht hij toch mooi zijn vertrekuur af om naar Plešivec terug te rijden. Let trouwens eens op de zuivere staat van het emplacement en dat terwijl hier enkel nog goederentreinen rijden!
Net voorbij Hucín vinden we dit schitterende fotopunt, waar we de 751 118-1 met haar bedieningstrein opwachten. Net achter ons bevindt zich een overweg met oude gong. Kan u zich de geluidssensatie voorstellen als deze Bardotka met vol vermogen naar boven komt gestormd? Surf anders gerust al verder naar onderaan deze reportage zodat u het bijbehorende videofragment kan aanschouwen.
Te Gemerská Hôrka (niet zo ver van ons hotel) zien we deze bedieningstrein nog een laatste keer voorbijkomen. De spoorlijn ligt hier trouwens erg bochtig: de laatste wagen van de trein bevindt zich nog net in een bocht van 90° naar links. Links van de Bardotka is de bedding trouwens nog net zichtbaar.
Deze laatste dag is echt een schot in de roos, want in de namiddag mogen we ons ook nog aan de beladen kalksteentrein van Turna nad Bodvou naar Slavec verwachten. We fotograferen deze trein tussen Hrhov en Jablonov nad Turnou, op het semi-dubbelsporig uitgebate traject. Zoals iedere keer tijdens deze Bardota-jacht passeert ook nu de trein op het meest fotogenieke spoor. Opvallend is trouwens dat de 3 Bardotka's dezelfde locomotieven zijn en dat ze zelfs in de volgorde staan als enkele dagen geleden. Het kan toeval zijn, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat de beste exemplaren voor deze erg zware trein voorzien worden.
Hoewel we de trippletractie met de kalktrein net misten op dit brugje te Jovice is ons leed al snel vergeten, want terwijl we aan het inladen zijn, zien we plots de 740 947-7 met een cementtrein van Slavec naar Turna nad Bodvou afkomen. Doordat de trein net een plensbui over zich heen heeft gehad, maakt de locomotief ineens een iets properdere indruk. Overigens zal de locomotief enkele keren over en weer rijden om de trein zo in stukken naar Turna nad Bodvou te brengen. Dit vanwege het beperkte vermogen van deze (privé)locomotief en de zware helling op een deel van dit traject.
Blijkbaar is de beladen kalktrein in Rožnava aan de kant gehaald, waardoor we hem onverwacht nog een laatste keer kunnen fotograferen. We zien de 751 126-4, 751 047-2 en 751 199-1 met hun trein te Brzotín. We kunnen onze foto nog net op tijd maken, want enkele honderden meters verderop is het al goed aan het regenen.
We schuiven steeds meer op richting Plešivec en bevinden ons nu te Vidová. Tijdens het wachten op de 3 losse loc's van Slavec naar Plešivec fotograferen we de 750 032-5 met haar reizigerstrein "Domica" van Košice naar Bratislava Hlavná Stanica. De lichtomstandigheden verbeteren er niet echt op, maar we besluiten toch nog eventjes door te zetten.
Op blokafstand van de reizigerstrein volgen ook de 3 Bardotka's die hun kalktrein in Slavec hebben achtergelaten. Nog enkele honderden meters en ze mogen uitblazen in het depot...
Terwijl we terug richting de auto wandelen, slaat plots weer de gong van de overweg. Tot onze grote verbazing zien we ineens de antieke 721 602-1 met een werktrein naderen. Snel stormen we naar een min of meer bruikbaar fotopunt. Enkele struiken bederven de pret enigszins, maar we zijn al lang blij dat we nog een dergelijke veteraan in dienst treffen.
Uiteraard volgen we de werktrein naar Plešivec, in de hoop hem ook hier nog te kunnen fotograferen. Dit vormt geen enkel probleem, aangezien de werktrein hier wordt afgesteld op de goederenkoer. Het personeel schijnt deze locomotief ook te koesteren, want ze hebben hem zelfs een bijnaam ("Megina") gegeven.
We ronden deze reportage een beetje atypisch af met de rangerende 742 286-8 in Plešivec. Meteen is dit ook een kwinkslag naar de eerste foto van deze reportage, waarbij we rond Prievidza op Bardotka's hoopten, maar we tevreden moesten zijn met een ander exemplaar van deze locomotiefreeks. Al bij al zijn we echter goed verwend tijdens onze vierdaagse Bardotka-jacht. Zoals bij zoveel plekken, hoopt uw webmaster ook hier ooit nog eens terug te keren. Wie weet?


    Video-opnames van Bardotka's in actie

Motorgeluid van 751 199-1 tijdens rangeringen waarbij de motor wisselend belast wordt, 9 april 2014.

751 059-7 en 751 057-1 met goederentrein van Plešivec naar Košice bij vertrek vanuit Rožnava, 8 april 2014.

Vertrek van 751 118-1 met buurtgoederentrein vanuit Lubenik naar Plešivec, 10 april 2014.

751 118-1 met buurtgoederentrein van Lubenik naar Plešivec aan overweg in Hucín, 10 april 2014.
Index