Sneeuwpret op lijn 42

Hoewel de elektrificatiewerken op lijn 42 Rivage - Gouvy al in volle gang waren, kon uw webmaster op 12 februari 1999 toch nog profiteren van een mooi sneeuwtapijt en een stralende winterzon om een aantal dieselopnames te maken langs deze echte Ardennenklassieker. Hoewel er in februari van dat jaar nog zones vrij van bovenleidingspalen waren, zou ruim een half jaar later (op 26 september 1999) de elektrische tractie de fakkel al overnemen tussen Trois-Ponts en Gouvy. Zo werd de winterprik van begin 1999 de allerlaatste kans om een aantal dieselopnames in de sneeuw langs deze mooie spoorlijn te maken.

Uw webmaster koos er tijdens deze fotosafari bewust voor om enkel foto's te maken op punten waar nog geen bovenleidingspalen geplaatst werden. Uiteraard was hij zo wat beperkt in het aantal fotopunten. Dit mocht echter de pret niet drukken. Jaren later kunnen we nog zoveel meer van deze foto's genieten, aangezien zowat alles op de gemaakte foto's voltooid verleden tijd is. Reis gerust mee terug naar de tijd van de blauwe 55'ers met hun Eurofima-rijtuigen, de dagelijkse intervormingstrein tussen Kinkempois en Bettembourg en de spoorse verrassingen die deze spoorlijn vaak bood.

We beginnen onze safari in Trois-Ponts, net voorbij het punt waar de Vennbahn naar rechts aftakt. De 5531 passeert netjes op tijd uw webmaster op weg van Liers en Luik-Guillemins naar Luxemburg. Zouden er zich vandaag veel fietsen voor toeristen in de pakwagen bevinden? Uw webmaster betwijfelt het...
We reizen door naar Vielsalm, waar ook tijdens deze winterprik de moderniseringswerken door moeten gaan. Zoals al uit de inleiding bleek, is er immers haast geboden. De Luxemburgers hebben de NMBS betaald om deze spoorlijn te elektrificeren, aangezien ze zo een betere verbinding op het TGV-netwerk wilden krijgen. Hiervoor moeten er echter wel deadlines gehaald worden. Zo mag de .6293 dan ook op wintersport vandaag.
Aan de andere kant van dezelfde werktrein worden we op een leuke verrassing getrakteerd: de groene 6289 is immers ook van de partij! Het tegenlicht mag de pret dan ook niet bederven en dus wordt nog een tweede foto van deze werktrein getoond in deze reportage. Let overigens eens even op de correctie met lichtgele verf van de sierband op de neus van de loc. Blijkbaar was de juiste verf op?
In het stationsgebouw van Vielsalm bevond zich Blok 14. De beveiliging gebeurde elektromechanisch op het Siemens-gestel dat in de loop der jaren wel zijn handels verloren was. Zo kan het natuurlijk ook :) Op het optisch controlebord is overigens te zien dat de spoorlijn richting Trois-Ponts al op enkel spoor werd gebracht.
We schuiven terug op in de richting van Trois-Ponts, waar de 5519 met haar reizigerstrein van Luxemburg naar Liers passeert. De trein is zonet het riviertje de Salm overgestoken en passeert hier op tegenspoor uw webmaster. De treinsamenstelling is volledig volgens omloop met een blauwe 55, 3 I10'en en een pakwagen.
Wat later verwachten we de dagelijkse intervormingstrein van Bettembourg naar Kinkempois. Deze trein is in Gouvy van tractie verwisseld, waarbij een Luxemburgse 3000 haar plaats heeft afgestaan aan de 5521 en de 5508. Tot jolijt van uw webmaster wordt er ook nog een 62'er mee in opzending gestuurd. De NMBS in de goede oude tijd...
We schuiven nu snel op naar de andere kant van Trois-Pont, waar we de volgende reizigerstrein van Liers via Luik-Guillemins naar Luxemburg verwachten. Doordat het traject Aywaille - Trois-Ponts in 1989 op enkelspoor werd gebracht, moet de intervormingstrein van de vorige foto noodgedwongen op de kruising met de reizigerstrein wachten. Zo zien we dan ook nog net laatste houtwagen van die goederentrein, als de 5523 met haar internationale dieseltrein het emplacement van Trois-Ponts oprijdt.
We wisselen opnieuw van kant en beklimmen het oostelijke tunnelportaal om hier de volgende reizigerstrein van Luxemburg naar Liers op te wachten. Nog altijd blijft de zon haar best doen als de 5531 met haar trein uw webmaster passeert. In 1999 dagdagelijkse dienst op lijn 42, vandaag ronduit historisch te noemen: de blauwe 55'ers op lijn 42...
Nadat we de 5519 eerder vandaag al fotografeerden met een trein naar Liers, zien we haar nu weer op weg naar Luxemburg. Veel reserve was er niet in de omloop van deze locomotieven, die tot de elektrificatie van de lijn echt wel goed benut werden. We zien de trein hier bij het naderen van Trois-Ponts, net voorbij het punt waar de lijn even dubbelsporig wordt.
Glintshot! Het was natuurlijk leuker geweest als er op dit moment een trein van de andere kant kwam, maar deze opname laat uw webmaster toch ook niet liggen. Op de achtergrond zie je trouwens een van de oude seinhuizen van Trois-Ponts. In dit seinhuis bevond zich een mooi Siemens-gestel dat ooit nog wel eens in een andere reportage aan bod komt.
De zon gaat onder voor de dieseltractie op lijn 42... Zo kan nog net een foto worden gemaakt van de 5518 die met een P-trein van Luik naar Gouvy rijdt. Zouden de pendelaars de knusse stoomverwarming niet gemist hebben, toen de elektrische treinen hier hun intrede deden? Ach ja, weer een stukje spoorwegnostalgie zeker?
Index