Stoom rond Statte

Hoewel er rond "175 jaar spoorwegen in België" bijna niets interessants werd georganiseerd in 2010, reden er wel enkele erg fotogenieke treinen dit jaar. Een van de hoogtepunten voor uw webmaster waren de filmopnames voor B-Holding met de 29.013 met een sleep pas gerenoveerde L-rijtuigen. De bedoeling was een film voor B-Holding samen te stellen om het afhuren van het historisch materieel te promoten en waar kan je zo'n opnames beter maken dan op de mooiste niet-geëlektrificeerde spoorlijnen van ons landje? Zo werden achtereenvolgens de spoorlijn naar Quenast, de lijntjes rond Statte en het traject Oudenaarde - Ronse bezocht. Bij de ritten rond Statte op 18 september 2010 kon uw webmaster erbij zijn en kon hij enkele erg sfeervolle opnames maken van deze prachtsamenstelling in een prachtomgeving.



Ook de 201.010 was van de partij en dit was meteen haar maiden trip na de erg geslaagde restauratie eerder dit jaar. Voor de schijnvertrekken tijdens de opnames werd ze echter afgekoppeld, waardoor de trein erg realistisch oogde. De filmploeg zelf was ook erg sympathiek: zolang uw webmaster niet in de weg liep, mocht hij rustig zijn ding doen. Hier is hij hen dan ook erg dankbaar voor want zo konden enkele unieke opnames worden gerealiseerd. Samen met het mooie weer (zeker in de voormiddag) beleefde uw webmaster zo nog eens een erg leuke fotografeerdag op eigen bodem. Dat was weer even geleden.
Om nog wat fotopunten te controleren op de lijn van Statte naar Moha, wordt 's morgens al eventjes langs deze pittoreske spoorlijn gereden. Aan een van de bekendste fotopunten van de lijn (maar dan in de andere richting gezien) breken de zonnestralen door de bomen. Hoog tijd voor een sfeerfoto alvorens op de speciale trein te gaan jagen.
Maar liefst een uur hebben we met twee spoorwegliefhebbers naar een degelijk fotopunt op lijn 36A Voroux - Kinkempois gezocht. Op veel plekken stond de zon niet goed, dan weer stond er een vervelende kraan in beeld... Terwijl we de 29.013 in de verte al hoorden fluiten, zagen we eindelijk een leuk fotopunt aan een al zeldzaam ouderwets stopsein in deze buitenbocht in Grâce-Hollogne, een dorpje dat helaas vooral bekend is van een lugubere bladzijde in onze Belgische geschiedenis. Dat wordt eventjes vergeten als de 29.013 met haar prachtige L-rijtuigen (en onzichtbaar de 201.010 achteraan de trein) van Schaarbeek naar Kinkempois rijdt.
Wat doet een spoorwegliefhebber tijdens het wachten op een speciale trein? Wel, vlinders fotograferen bijvoorbeeld :-)
Enkele minuten later schrikt de vlinder van de vorige foto zich de vleugels van het lijf als plots het typische Cockeril-geluid van de 201.010 aanzwelt. Prachtig gerestaureerd maakt de loc vandaag haar eerste rit. We zien haar hier bij het verlaten van de tunnel te Ampsin, aan de oevers van de Maas.
Een halfuurtje later bevinden we ons te Antheit op het laatste restant van spoorlijn 127. Deze lijn verbond ooit Statte met Landen, maar is nu slechts in dienst tot Moha voor vrij onregelmatig kalkvervoer. De 29.013 pauzeert eventjes aan een van de weinige overwegen op de spoorlijn om wat afspraken te kunnen maken met de filmploeg. Tijd voor een eerste sfeeropname!
Volledig in stijl zoals het vroeger geweest zou kunnen zijn maakt de 29.013 nu enkele schijnvertrekken. De sympathieke filmploeg heeft gelukkig niets tegen de aanwezigheid van een tweetal fotografen en zo kunnen we toch deze opname maken van de 29.013 met haar pas gereviseerde L-rijtuigen in een schitterend landschap.
Hoewel de zon recht op het front van de trein staat, kan uw webmaster het toch niet nalaten deze foto te plaatsen. We zien de 29.013 te midden van de prachtige natuur die deze spoorlijn kent. Heerlijk toch, dat er zo heel af en toe in België nog foto's van stoomtreinen gemaakt kunnen worden die tot het laatste detail historisch verantwoord zijn.
We ronden onze fotosessie rond Antheit af met deze foto van de aanstormende (nu ja...) 29.013 met reizigerstrein naar Statte. Het weer is deze voormiddag ronduit perfect voor stoomfotografie: zonnig najaarsweer zonder al teveel wind, maar met een temperatuur die net laag genoeg is voor een prachtige witte rookpluim.
Wat later wordt er teruggereden naar Statte om daar water te nemen. Bij gebrek aan een waterkolom wordt er op een iets moderner alternatief gewacht: de brandweer. In de tussentijd bakt machinist Eric een forelletje "op stoomse wijze": op de kolenschop boven het vuur. Smakelijk!
Peter, uw webmasters' buurman doet vandaag ook weer dienst op de 29.013. We zien hem hier aan het werk tijdens het smeren van het drijfwerk, een cruciaal werkje bij de inzet van stoomlocomotieven. Je zou zo zeggen dat hij er plezier aan beleeft :-) En terecht!
Terwijl de filmploeg met veel coördinatie erin slaagt om vanuit de bewegende "funniculaire" (zichtbaar op de achtergrond) een opname te maken van de 29.013 die van Statte naar Marchin rijdt, kiest uw webmaster voor een ietsje bravere opname van aan de andere kant van de brug. Zo kan hij immers de beroemde Citadel van Huy mee fotograferen.
Hét motief van het lijntje naar Marchin (ex-spoorlijn 126 Statte - Ciney) is natuurlijk dit boogviaduct aan de stadsgrenzen van Huy. Jammer genoeg laat de zon het net even afweten, maar goed, we mogen allerminst klagen vandaag... Overigens wordt het erg moeilijk om dit viaduct nog te fotograferen: slechts door onze plooiladder ietwat creatief op een muurtje te zetten, kan uw webmaster nog hoog genoeg boven de begroeiing geraken om een redelijke foto te maken.
We ronden deze fantastische fotografeerdag af aan de tweede tunnel van de spoorlijn. Hoewel die tunnel niet echt zichtbaar is, is het motief alles behalve saai dankzij de oude huisjes links. Hierna wordt nog koers gezet naar het beroemde hellend vlak tussen Luik en Ans. Door de nog wat uitgelopen vertraging is het bij een ondergaande zon onmogelijk om nog een leuke foto te nemen, maar het gebulder van de omhoograzende trein onder leiding van de 201.010 en de 29.013 mag zonder meer memorabel genoemd worden.
Index