van Blauwe Engel naar Rode Duivel

Eind september wordt er door de Stoomtrein Goes Borsele doorgaans een "dieselweekend" georganiseerd: een evenement waarbij gedurende twee dagen klassieke dieseltractie centraal staat. Omdat dit jaar de DE1 41 (een "Blauwe Engel") op bezoek zou komen, besliste uw webmaster om voor de tweede keer op enkele maanden tijd deze museumlijn te bezoeken (zie ook Tussen zoet en zout water).

Niet alleen de DE1 41 kwam op bezoek. Ook de DE3 114 (een "Rode Duivel") was van de partij. Naast deze knappe diesels uit het spoorwegmuseum stuurde de SGB ook haar eigen Sik 264 de lijn op met een goederentrein. Op het depotterrein te Goes waren er demonstratieritjes met de omBC 909. De SGB heeft deze motorwagen (met bijnaam "Ome Ceesje") nagebouwd op de bodemplaat van een Duitse Schienenbus, iets waar je enkel maar veel ontzag voor kan hebben.

Sowieso gaat uw webmaster in de toekomst nog vaker naar de SGB afzakken. Het vooruitzicht op de "Ome Ceesje" die binnenkort de lijn op mag, de toekomstige inzet van de 2424 en op een dag hopelijk zelfs een rijvaardige 2000... Redenen om opnieuw af te zakken naar dit bruisende museum!

10/08/99
We beginnen de dag in 's Heer Abtskerke, waar we dit leuke motief vinden om de DE1 41 te fotograferen tijdens haar eerste rit van Goes naar Baarland. Het zou zomaar vijftig jaren geleden geweest kunnen zijn...
In Baarland maken de machinist en de conducteur een babbeltje alvorens de terugrit naar Goes aan te vatten. Dat het ondertussen wat miezert deert hen duidelijk niet.
We begeven ons nu richting Kwadendamme, want ondertussen is er ook een zogenaamde Sik onderweg met een korte goederentrein. Op de heenweg van Goes naar Hoedekenskerke reed hij op blokafstand achter de Blauwe Engel aan, maar voor de terugrit is er wel tijd in onze planning. Een lokale boer is zo vriendelijk geweest om zijn Massey Ferguson 35 op een erg fotogenieke positie te parkeren, waarvoor uiteraard onze grote dank!
In het stationnetje van 's Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke wordt de goederentrein eventjes aan de kant gezet om zo enkele reizigerstreinen te laten passeren. Nadien rangeert Sik 264 haar trein weer naar het hoofdspoor, waarna ze (zoals op deze foto te zien is) weer kan vertrekken richting Goes. De machinist wordt precies wat moedeloos van de regen. Je zou voor minder, als je dienst doet op een locotractor die enkel vanop de treeplank bediend kan worden.
De vorige foto werd genomen met het fototoestel in de ene hand en de GSM in de andere (niet gelogen!). Enkele weken voor dit dieselweekend heeft uw webmaster immers contact opgenomen met twee broers die demonstraties geven over traditionele manieren om het veld te bewerken. Ze werden bereid gevonden om op een afgesproken fotolocatie te komen poseren met een paard en kar. Ondertussen weet de regen echter van geen ophouden en vreest uw webmaster dat dit plan letterlijk in het water dreigt te vallen. Uiteindelijk volgt dan toch het goede nieuws en wordt afgesproken dat een van de broers op tijd voor de volgende rit met de DE1 naar het stationnetje van Nisse zal komen. En zo geschiedde...
Tijdens een passage van de DE3 wordt al eens gekeken hoe het paard zich houdt, want het brave beest is natuurlijk niet gewend om zo dicht bij passerende treinen te staan. De knol houdt zich gelukkig kalm en zo kunnen we positie innemen voor de naderende DE1. Uw webmaster is bijzonder tevreden met deze opname: bij zijn vorige bezoek wilde hij al "iets" met het charmant gelegen stationnetje van Nisse doen. Dan met de gewaardeerde medewerking van twee toffe mensen een dergelijke opname kunnen maken, doet erg veel plezier. Bedankt heren!
Hoewel de vorige opname zonder twijfel het moment van de dag was, zetten we uiteraard toch de achtervolging in. We willen de DE1 immers nog eens fotograferen tussen Hoedekenskerke en Baarland op een punt dat we deze morgen ontdekt hebben. De bosrijke omgeving op deze foto zou anders kunnen doen vermoeden, maar we bevinden ons wel degelijk in Zeeland!
We zetten koers naar Kwadendamme, waar we de DE3 114 fotograferen terwijl dit motorstel naar Hoedekenskerke rijdt.
Daar is 'ie dan: Ome Ceesje :) De omC 909 is nog niet klaar om echte diensten op de museumlijn te doen, maar korte demonstratieritjes worden er wel al mee gereden. Het resultaat is nu al bij-zon-der fraai te noemen. De vrijwilligers die dit gerealiseerd hebben mogen bijzonder fier zijn op deze prestatie!
De dienst zit er bijna op. Toch moet er nog even stevig gerangeerd worden, om alles klaar te zetten voor morgen. De machinist van de DE1 kijkt even uit de deur van de stuurpost om te zien of de motorwagen op haar plek staat.
We ronden af met deze toevallige parallel van de Oersik 122 en de DE3 114. Een beetje sneu dat pas aan het einde van de dag de zon doorbreekt, maar al bij al hebben we toch een aantal leuke opnames kunnen maken. Een bijzonder woord van dank is hierbij zeker op zijn plaats aan het adres van de SGB en de vrijwilligers van het Spoorwegmuseum. Ook de mensen die met hun oldtimer of paard en kar poseerden, verdienen een welgemeende dankjewel. Graag tot een volgende keer!


    Video-opnames van de DE1 41

DE1 41 stopt vanwege parelhoenen op het spoor met vervolgens mooi geluid bij het optrekken tijdens een rit van Goes naar Baarland, 30 september 2017.

DE1 41 in bocht tijdens rit van Goes naar Baarland, 30 september 2017.

Index