Kaart van Europa

europemap


















  België, ooit een spoorwegparadijs...

Was het nu Saxby, Siemens of S8A?

Al van kindsbeen af heeft uw webmaster zich bijzonder geïnteresseerd voor mechanische beveiliging. De nabijheid van Budel en Neerpelt, twee stations die nog lang mechanisch beveiligd waren, heeft daar ongetwijfeld veel mee te maken. Toen hij eenmaal begon te fotograferen heeft hij zich dan ook meteen toegelegd op het in beeld brengen van de laatste mechanische seinen: plaatsen als Châtelet, Tertre, Quenast, Frasnes-lez-Anvaing, Bovigny, Leopoldsburg, Muizen en Neerpelt werden zeer snel bezocht. Ook de lijn St.-Ghislain-Quiévrain en de Athus-Meuse-lijn werden bezocht. En maar goed ook want al enkele jaren na zijn eerste foto's bleven er nog maar enkele mechanische seinen over... Naargelang de tijd het toelaat vinden de foto's van deze plaatsen met mechanische seinen een plaatsje in deze reportage.

Met de stoomtrein naar de kermis

Op 25 september 1999 organiseerden 2 lokale spoorlieden samen met uw webmaster voor de Werkgroep Openbaar Vervoer Kempen pendelritten met de stoomlocomotief 26.101 tussen Neerpelt en Weert. Terwijl het jaar voorafgaand aan deze dag werd beheerst door gelobby, het zoeken naar sponsors en andere plichtplegingen, kon uw webmaster zich op de dag van het evenement zelf vrijmaken voor het nemen van de nodige foto's. De tastbare herinneringen aan deze mooie dag vindt u nu terug in deze reportage.

Destination unknown

Na de buitendienststelling van de laatste 51'er op 14 juni 2003 stonden veel locomotieven van deze reeks te Antwerpen afgesteld. Doordat er veel geïnteresseerden waren om ze tweedehands te kopen, werden ze niet naar de sloper verwezen maar bleven ze rustig staan in afwachting van... Medio 2004 verhuisden de loc's van Antwerpen naar Montzen waar men toch plaats over had. Zou dit een tussenstap zijn naar de sloper of naar een betere toekomst? Een aantal locomotieven vonden de weg naar ItaliŽ en zelfs naar Algerije... Voor een aantal andere locomotieven volgde uiteindelijk toch nog een laatste rit naar de sloper.

Cockerill-gebulder in de Antwerpse haven

Jaren heeft uw webmaster erop moeten wachten: een groene 51'er met goederentrein in de Antwerpse haven. Op 25 juni 2005 was het dan eindelijk zover... Hoewel het weer niet altijd meewerkte werden er toch een aantal interessante foto's gemaakt. In deze reportage ziet u het resultaat van een dagenlange voorbereiding in moeilijke omstandigheden. In de haven van Antwerpen moet je immers rekening houden met de prioritaire normale havenactiviteiten. Als zo'n rit plaatsvindt op een moment dat de liberalisering van het spoor in volle gang is en er zelfs discussies gevoerd worden van wie een bepaalde wissel nu eigenlijk is, dan weet je het wel.

100 jaar Huy-St.Hilaire

Misschien zegt de naam "Huy-St.Hilaire" u niet zoveel. Het betreft hier een al lang gesloten stationnetje op de vroegere lijn Statte - Ciney. Toen in 2005 dit bijzonder sympathieke stationnetje een eeuw jong werd, was dit de aanleiding voor een feestje waarbij onder andere gebruik werd gemaakt van de 4605 die gedurende twee dagen tussen Statte en Marchin pendelde. Reden genoeg voor uw webmaster om dit verjaardagsfeestje te bezoeken.

Met de 5183 naar Henegouwen

Voordat de 5183 tijdelijk buiten dienst zou gaan voor haar restauratie, mocht ze nog een fotorit door Henegouwen maken. De stoere Cockerill zou het vast goed doen in deze bijzonder fotogenieke regio. Toen deze rit op 15 oktober 2005 ook nog eens plaatsvond in het best denkbare herfstweer was het feest helemaal compleet. U begrijpt nog altijd niet waarom uw webmaster zo enthousiast is over deze rit? Wel, u bent nog een muisklik verwijderd van het antwoord.

Afscheid van de locotractor "reeks 91"

In de stad van de stroppendragers valt er ook buiten de Gentse feesten nog het een en ander te beleven, zeker als er enkele 91'ers van stal worden gehaald. Met de beperking in actieradius van de twee 91'ers werd ervoor geopteerd niet teveel kilometers te maken en ons dus te beperken tot de meest fotogenieke havenlijnen en de lijn naar Moerbeke-Waas. Dit bleek, mede dankzij het verrassend goed meegevallen weer, zeker de juiste keuze.

De 6077 in Limburg, een thuiswedstrijd

Daar waar de vorige fotorit er eentje met weinig kilometers (voornamelijk in havengebied) was, gold dit zeker niet voor de tweede rit die naar de groene Kempen leidde en waarbij we ons concentreerden op enkele interessante diesellijnen in deze streek. Het feit dat de 6077 trekpaard van dienst was, maakte deze rit enkel des te interessanter aangezien deze locomotief hier vroeger dagelijks haar kunsten mocht bewijzen, toen echter voornamelijk bij het vervoer van kolen uit het Kemische Steenkoolbekken. Het was dus een blij weerzien voor deze locomotief met haar oude thuisbasis, een weerzien dat werd bezegeld met schitterend fotoweer.

5161 + 5117 = 5001?

Op 10 en 11 juli 2006 vond in het museum van ATF te Kinkempois de voorstelling plaats van de miniatuur-51'ers van Mehano / Rocky Rail. Om dit geheel luister bij te zetten werden de speciaal voor deze gelegenheid omgeschilderde "5001", de 5166 en de 5183 naar het Luikse gedirigeerd. Samen met de 6041 en de 6077 werd zo een leuke collectie historisch materieel bijeen gebracht aan deze sympathieke werkplaats. Voor de 5183 was het meteen haar laatste uitstap alvorens ze haar gele jasje zou verliezen, zodat we nog snel een extra fotostop moesten organiseren op een leuke fotostek in Kinkempois om waardig afscheid te nemen van haar mooie gele livrei.

Dieselend door het oosten van België

De laatste "echte" TSP-fotorit van 2006 leidde wederom naar het oosten van BelgiŽ. De reden hiervoor was te zoeken in het feit dat het traject Montzen-Gemmenich korte tijd nadien geŽlektrificeerd zou worden en het TSP op deze manier dus nog een laatste maal dit traject kon berijden vooralleer ook hier het landschap ontsierd zou worden door het steeds maar uitbreidende spinnenweb. Om een volledig dagprogramma aan te bieden werd op de heenrit naar Montzen ook de spoorlijn naar Tessenderlo bezocht. Op deze manier werd traditiegetrouw weer een gevarieerd programma aangeboden aan het veeleisende TSP-klienteel.

Bezoek aan de Luikse staalindustrie

Men zou het wel eens vergeten: niet enkel het TSP organiseert fotoritten in België... Op 21 oktober 2006 organiseerde de GTF een rondrit door het Luikse industriebekken, waarbij de nadruk natuurlijk op de staalfabriek van Cockerill lag. Dit had een prachtige dag kunnen worden, maar helaas liep het erg dikwijls mis in de details. Ondanks alle tegenslag konden toch enkele leuke opnames gemaakt worden en die vindt u terug in deze reportage.

Laatste 62'ers met goederen naar Clabecq

De hoogoven van Clabecq vormt wellicht het bekendste industriële motief in België om een trein bij te fotograferen. Toen op 11 december 2004 de laatste 62'ers van Monceau het veld moesten ruimen voor de veel minder mooie opvolgers, was het voor enkele machinisten uit de Carolo-stad de evidentie zelve dat dit afscheid in Clabecq zou plaatsvinden. Een van hen was zo vriendelijk uw webmaster hiervan op de hoogte te brengen en zodoende maakte op een grauwe zaterdag een ritje naar het al even grauwe Clabecq. Sja, de sombere stemming van deze site droeg eigenlijk alleen maar bij tot de afscheidsstemming van het geheel, zo zal u zelf merken bij het bekijken van deze reportage.

Spoorlijn met een suikerobsessie

Als je een Belgische hobbyist vraagt wat men met seizoensvervoer bedoelt, zal hij wellicht direct aan de bietentreinen van Poperinge naar Moerbeke-Waas denken. Toch waren er lange tijd nog andere raffinaderijen die gebruik maakten van een spooraansluiting en dan niet alleen om suikerbieten aan te voeren. In het geval van Genappe, een raffinaderij aan een restant van de vroegere lijn 141 Manage - Nivelles - Court-St.Etienne ging het om de afvoer van suiker naar de haven van Antwerpen alvorens van daaruit naar overzeese contreien verscheept te worden. Wie "Antwerpen" zegt denkt natuurlijk aan 51'ers en dan heb je meteen door waarom uw webmaster een serieuze boon had voor het sowieso al bijzondere vervoer op dit lijntje. Hoog tijd dus voor een reportage waarin uw webmaster terugblikt op de keren dat hij deze treinen achtervolgd heeft.

Spoorlijn 128 een eeuw jong

Daar lig je dan als spoorlijn... Al jaren heb je geen trein meer gezien, word je rustig overwoekerd en maakt het hout van je dwarsliggers plaats voor vers hout in de vorm van bomen die langs en tussen de rails groeien. Op een dag is het echter over met je rust als ineens het TSP arriveert met het voornemen om je om te vormen tot museumlijn. Maar kom, als je dan toch eindelijk je eeuwfeest viert bedankt het TSP je in aanwezigheid van een schare fans voor bewezen diensten met de wetenschap dat je nog lang niet bent uitgediend. Alleen die fotografen he, die je een paar keer per jaar komen lastigvallen... Een enkele keer met die onvermijdelijke stoomtreinen dan nog. Dat roept pas herinneringen op... Gelukig levert dat weer een hoop foto's voor het grote spoorwegalbum op.

De Bocqspoorweg in 1956

2 dagen met de 64.169 op de Bocqspoorweg rijden, dat was de vraag waar een Nederlandse stoomliefhebber uw webmaster mee benaderde in de zomer van 2007. Er waren immers een aantal stoomliefhebbers uit diverse landen die de nieuwe ster op het Belgische stoomtoneel wilden vereeuwigen en waar kon dit beter dan op de Bocqspoorweg? Met de nodige extra eisen (de loc moest voor de beide dagen in een tegengestelde richting staan, er moest met een historisch verantwoorde stam rijtuigen gereden worden, oldtimers waren meer dan welkom) ging uw webmaster samen met de klant aan de slag. Het resultaat is er eentje waar hijzelf toch wel fier op is: gedurende een gans weekend in april 2008 gingen we met de teletijdmachine terug naar 1956. Reist u mee?

51'ers voor Algerije

Nog altijd gaan in België stemmen op dat de NMBS haar vloot oude diesellocomotieven vëël te snel aan de kant heeft gezet ten voordele van groot uitgevallen rangeerlocomotieven. Dit wordt kracht bijgezet door enkele buitenlandse spoorwegondernemingen die deze uitgerangeerde diesels wel naar waarde smaken. Zo ook de Franse firma Seco-Rail die 2 51'ers heeft aangekocht om er in Algerije (!) werktreinen mee door de woestijn te rijden. Als je dit 10 jaar geleden voorspeld zou hebben, zou iedereen je voor gek verklaard hebben! Met wat geluk kon uw webmaster een aantal opvallende momenten voorafgaand aan het transport naar Algerije fotograferen. Die momenten werden in deze reportage gebundeld.

Een voltreffer rond Mariembourg

Zo af en toe wordt uw webmaster aangenaam verrast op spoorweggebied. Zo ook bij de dertigste editie van het stoomfestival bij de Chemin de Fer à Vapeur des 3 Vallèes (CFV3V) op 27 en 28 september 2008, waar naast de gebruikelijke fantasietreinen (industrieloc's die reizigerswagens slepen...) dit jaar ook enkele historisch correcte treinen reden. Een jarenlang gekoesterde droom van veel hobbyisten ging tijdens dit evenement in vervulling: na ruim veertijg jaar reed er eindelijk nog eens een P8 (de 64.169 van het TSP) met GCI-rijtuigen (CFV3V). Tel hier nog de 29.013 (NMBS) bij om het stoomgehalte te verhogen alsook de 202.020 (TSP) en de 5166 (NMBS) als vertegenwoordigers van onze historische dieseltractie en je hebt de ingrediŽnten voor een topevenement.

5183 on the rocks

Wat doe je als je met de 5183 te Jemelle 6u moet wachten op de volgende dienst? Wel, we vragen aan het stationspersoneel of we op enkele uitwijksporen wat foto's mogen nemen, hetgeen uiteraard geen enkel probleem is. Plots krijgt de dag echter een verrassende wending als enkele arbeiders van de plaatselijke kalkgroeve met hun locotractor naast de 5183 komen poseren en ze ons vervolgens uitnodigen om in de groeve ook wat foto's te komen nemen. We zouden wel gek geweest zijn als we daar niet op in gingen.

Proefrit op de Bocqspoorweg

Na een lange en intensieve restauratie kan je met een locomotief natuurlijk niet gewoon terug de baan op. Dit gold ook na de restauratie van de 5183 en daarom werd er op 10 april 2009 een proef- en fotorit voor de restaurateurs georganiseerd op de Bocqspoorweg. Doordat er toevallig een aantal gehuurde rongenwagens op de Bocqspoorweg stonden konden we (samen met de goederenwagens van de Bocqspoorweg zelf) een leuke goederentrein samenstellen. In prachtig voorjaarsweer konden zo dan ook een reeks leuke opnames gerealiseerd worden. Om de reportage te vervolledigen wordt ook een foto getoond van de mini-presentatie van de 5183 voor vrienden, familie en TSP-vrijwilligers.

Met een ertstrein door de Kempen

Iedere hobbyist heeft wel dromen van dingen die hij ooit nog eens wil fotograferen. Voor uw webmaster was een van deze dromen een historisch verantwoorde goederentrein met 2 groene 51'ers te fotograferen. Op 27 juni 2009 was het eindelijk zo ver: als eerste officiŽle rit na haar restauratie mocht de 5183 same met de 5166 op pad met een set lage ertswagens. Om het programma te vervolledigen, was ook de 5941 van de partij. Op die manier kregen we in de Kempen eventjes het gevoel terug in de jaren '70 beland te zijn, gaat u even mee terug in de tijd?

Met stoom door de Vlaamse Ardennen

Ten zuiden van Gent vinden we nog twee prachtige niet-geëlektrificeerde spoorlijnen: de lijnen 86 Gent - Ronse en 122 Gent - Geraardsbergen. Helaas worden ze in de dagelijse dienst enkel bereden door plastic namaaktreinen... Een aantal (voornamelijk buitenlandse) hobbyisten wilden stoomlocomotief 29.013 van B-Holding eens in actie fotograferen met een leuke fototrein en met dit plan werd uw webmaster benaderd. Gedurende een jaar werden de nodige onderhandelingen gevoerd om uiteindeljk op 12 en 13 september 2009 eindelijk nog eens met een fotografisch verantwoorde trein over deze prachtige spoorlijnen te rijden.

Objectif 92

Het depot van Monceau is zo mogelijk nog bekender na haar sluiting dan toen het nog in gebruik was. Dit komt natuurlijk doordat de leegstaande lood (en de sporen voor dit gebouw) na enkele jaren een herbestemming vonden als locomotiefkerkhof. Doordat de natuur en vandalen hier vrij spel hebben, kunnen er nu een hele andere soort opnames gemaakt worden. Voor spoorwegfotografen die ook van de "andere foto" houden biedt dit depot ongeziene mogelijkheden. Het is een bezoek dus meer dan waard!

Halloweenspecial

Hoewel uw webmaster niet zo wild is van commercieel getinte evenementen, maakt hij voor ťťn keer graag een uitzondering met deze reportage over een nachtelijk bezoek aan het locomotievenkerkhof te Monceau. Deze plek is 's nachts nog desolater dan overdag, maar het is er tegelijk ook erg leuk fotograferen, net door het troosteloze karakter van de omgeving. Doordat het hele terrein goed verlicht is door de verlichtingsmasten van het rangeerstation er vlak naast, hoef je trouwens geen professionele apparatuur te bezitten om geslaagde nachtopnames te maken, waardoor je je volledig kan toeleggen op de motieven zelf. En motieven zijn er genoeg :-)

Stoom rond Statte

Ten behoeve van filmopnames voor een promotiefilm voor B-holding reed de 29.013 in het najaar van 2010 meerdere dagen over de mooiere spoorlijnen van het Belgische spoorwegnet. Op een van deze dagen werden de niet geŽlektrificeerde spoorlijnen Statte - Moha en Statte - Marchin bezocht. Uw webmaster kwam dit net op tijd te weten en kon zo een aantal leuke opnames maken van deze trein. Ook de 201.010 was bij deze rit aanwezig om een hoop rangeerwerk te voorkomen. Van beide locomotieven ontstonden deze dag enkele historisch correcte opnames.

Verzoek den geleider niet te verstrooien

In en rond het dorpje Thuin in Henegouwen heeft de ASVi een trammuseum met meerdere tramlijnen opgeknapt. Ieder jaar sluit deze vereniging het seizoen af met een ritdag die tot de late uurtjes duurt. Zo bestaat de mogelijkheid om in erg originele omstandigheden de prachtig opgeknapte trams te fotograferen, een kans die uw webmaster niet kon laten liggen. En zo is de eerste tramreportage op deze website een feit :-)

Het depot van St.Ghislain

De Borinage, niet bepaald 's lands meest aantrekkelijke regio... Na het sluiten van de steenkoolmijnen en een periode van verloedering doet deze regio nu haar uiterste best om terug op de (industriŽle) kaart te staan. Ook op spoorweggebied kreeg deze regio rake klappen. Een voor een werden alle depots gesloten, zo ook het depot van St.Ghislain. Begin jaren '90 was er nog niets aan de hand, buiten het feit dat de tijd leek stil te staan door het grote aantal 62'ers in de oude groengele kleurstelling. Reist u mee terug in de tijd?

Sneeuwpret op lijn 42

Lijn 42 was jarenlang een van de stamlijnen van de reeks 55. In de laatste jaren van de dieseltractie op deze lijn, is uw webmaster hier meermaals naartoe getrokken om deze loebassen aan deze erg knappe spoorlijn te fotograferen. Jaren later is uw webmaster al bij al toch tevreden dat hij een aantal keren naar deze regio is afgezakt, zelfs al zijn de 55'ers nooit zijn favoriete diesels geweest. Het moderniseringsmonster heeft immers ook hier toegeslagen en de rationalisering heeft nagenoeg al het goederenvervoer weggesaneerd. Hier was gelukkig nog niets van te merken in het ondergesneeuwde Vielsalm en Trois-Ponts op 3 februari 1999.

Driedaagse op den Athus-Meuse

Uw webmaster heeft lang een zwak gehad voor de Athus-Meuse-lijn. Al sinds 1990 ging hij hier foto's maken, in 1999 werd een waar slotoffensief ingezet om ten volle van de laatste maanden zonder bovenleidingsmasten en mechanische beveiliging te kunnen profiteren. Toen er op 11 augustus 1999 een zonsverduistering zou plaatsvinden, was het dan ook al snel duidelijk waar uw webmaster deze zou bewonderen. Toen hij het bericht opving dat de NMBS een pak extra treinen zou inzetten voor de verwachtte volksverhuis, was dit de trigger om ineens een driedaagse langs deze (toen nog...) schitterende spoorlijn te organiseren. Hoewel deze reportage daardoor een wat atypisch beeld van deze spoorlijn toont, is uw webmaster toch overtuigd dat de foto's bij veel lezers weemoedig zullen doen terugdenken aan wat ooit geweest is en wat helaas niet meer terugkomt.

Pruttelend langs de Viroin

In 2016 verscheen bij de CFV3V de "Brossel" 551.34 terug op de baan na een geslaagde restauratie. Af en toe mag deze Brossel haar kunstjes tonen in de reguliere omloop van deze museumlijn. Voor uw webmaster vormt deze inzet de uitgelezen kans om dit prachtstuk in dienst te beleven en dus reisde hij in de herfst van 2016 twee keer naar Mariembourg om deze mooie motorwagen in actie te fotograferen. Het moet gezegd: de CFV3V heeft met deze restauratie een prachtprestatie neergezet waar ze heel fier op mag zijn. Dit verdient dus zeker wat aandacht op deze website...

Herfst in het ZoniŽnwoud anno 1962

Terwijl het op spoorweggebied in BelgiŽ steeds moeilijker wordt om authentieke scŤnes te fotograferen, is dat op tramgebied wel even anders. Op meerdere plaatsen zijn trammusea actief die erg hard hun best doen om je als bezoeker het gevoel te geven dat je jaren teruggaat in de tijd. Het trammuseum van St.Pieters-Woluwe heeft haar uitvalsbasis vlak langs de mooie tramlijn naar Tervuren. Hoewel ze gebruik mogen maken van het hele Brusselse tramnet, moeten ze het dus niet ver gaan zoeken. In deze reportage vindt u beelden van enkele speciale ritten op 12 november 2016. Of maken we toch een tijdreis naar de herfst van 1962?

Depotbezoek bij de NMVB

Tussen 2012 en 2016 werd door de technische school Don Bosco Haacht tram SE9104 gerestaureerd, zodat deze in een later stadium aan de stelplaats van Grimbergen als monument kon worden opgesteld. Uw webmaster was werfleider van dit project, voor het gedeelte van de restauratie dat door de school zou worden gedragen. Voordat deze tram naar Grimbergen zou verhuizen, moest er nog een omweg langs Knokke worden gemaakt, zodat de (niet meer nuttige) tractiemotoren gedemonteerd konden worden voor toekomstig gebruik bij toeristische trams. Tijdens dit verblijf aan de kust kon een fotosessie worden georganiseerd met uiteraard de SE9104 temidden van enkele (bijna) soortgenoten. Het werd een bijzonder geslaagde dag, dankzij de erg sympathieke medewerking van de vrijwilligers van TTO-Noordzee.

Tijdens de winter van 1948...

Samen met een klein groepje collega-spoorwegliefhebbers kon uw webmaster op 14 januari 2017 genieten van een winterse fotorit bij de CFV3V. Helaas was het beloofde sneeuwtapijt de grote afwezige, maar verder werd het een bijzoder geslaagde dag, die even goed in de winter van 1948 had kunnen plaatsvinden. Hoofdrolspelers waren de 551.34 en de 608.05, twee typische Belgische motorwagens die met de gewaardeerde hulp van de CFV3V uitgebreid in beeld konden worden gebracht.

Winters dieselplezier

Menig hart begint sneller te slaan als men sneeuw voorspelt. Sommige mensen ergeren zich aan het fileleed dat hen te wachten staat, de gemiddelde fotograaf kijkt al uit naar de mooie sneeuwfoto's die hij kan maken. Op spoorwegvlak was sneeuwval voor uw webmaster jarenlang synoniem voor een dieselsafari in eigen land. Vandaag de dag kijt hij wat weemoedig terug naar de vele treinen met een stoere diesel als trekkracht die hij zo heeft kunnen fotograferen. Zo ook op 1 februari 2003, toen een groot deel van BelgiŽ onder een sneeuwtapijt bedekt werd. Er werd koers gezet naar het niet-geŽlektrificeerde deel van lijn 24 (Montzen - Gemmenich) om daar met name op de stoere 51'ers jacht te maken. Omdat er op deze dag slechts 1 exemplaar van deze bulderende diesels actief was, werd in de late namiddag koers gezet naar de Werkplaats DieselTractie van Hasselt, waar maar liefst 5 van de nog 15 rijvaardige 51'ers konden worden gefotografeerd.


  Een kijkje over de grens te Nederland

Opgroeien in spoorwegnostalgie te Budel

Met de grens op een boogscheut van zijn deur was het vanzelfsprekend dat uw webmaster op jeugdige leeftijd regelmatig bij zijn Noorderburen ging rondneuzen. Zo fietste hij zeer regelmatig naar het oude seinhuisje te Budel, waar toen nog klassieke beveiliging in dienst was. Een seinhuisje als dit was een droom voor iedere beginnende hobbyist: uw webmaster werd er kind aan huis en met locomotiefreeksen uit maar liefst drie verschillende landen viel hier ook de nodige variatie te rapen. Gelukkig kreeg uw webmaster al snel het idee deze variatie aan treinen op foto vast te leggen en ook al zijn de beelden uit die tijd kwalitatief dikwijls alles behalve, dan nog bevinden er zich in zijn fotocollectie een aantal interessante souvenirs uit die voltooid verleden tijd.

Budel in de sneeuw

Tijdens de krokusvakantie van 1991 had het goed gesneeuwd in onze contreien. Hiervan profiteerde uw webmaster om de 2400'en van de NS nog een laatste keer in de sneeuw te fotograferen, deze locomotieven zouden enkele maanden later immers buiten dienst worden gesteld. Ondertussen werden ook de dagelijkse Huckepack-trein en de zinkertstreinen gefotografeerd temidden van de armseinen van het prachtige stationnetje te Budel.

Langs een Nederlands zijlijntje

We maken een tijdreis naar 1957. Een jonge Vlaamse spoorwegliefhebber mag op reis bij een ver Nederlands familielid dat op de Veluwe woont. De jonge spoorwegliefhebber hoopte stiekem al om wat Nederlandse treinen te zien, maar wat hij nu zou meemaken overtrof zijn stoutste dromen. Hoe dit avontuur langs de "koningslijn" verder verloopt, leest u in deze reportage met een kwinkslag naar hoe het zomaar had kunnen gebeuren.


  La douce France

Rijden als een Cockerill in Frankrijk

Uw webmaster heeft toch wel eventjes moeten nadenken bij welk land deze reportage thuishoorde. Immers: de 60'ers die vanuit het Franse Anor dienst deden reden door tot in het Belgische plaatsje Momignies om daar grindtreinen te laten beladen. Ach, Frankrijk of België? Da's eigenlijk maar bijzaak. Het belangrijkste is uiteindelijk dat de 6019 en de 6086 nog jaren uitstel van executie kregen als trekpaarden op een meer dan fotogeniek zijlijntje met grotendeels nog de flair van vroeger. Tijdens de vier bezoeken aan deze Cockerill-lijndiesels konden gelukkig enkele leuke foto's gemaakt worden, die na hun buitendienststelling in 2007 werden verzameld in dit overzicht.


  Nebenbahnen und Flügelsignalen in Deutschland

Plandampf im Werratal

Met de nadruk op Chinese stoom op deze website zou uw webmaster haast vergeten af en toe ook eens wat aandacht te schenken aan evenementen met verantwoorde treinsamenstellingen met stoomtractie in West-Europa. Het Plandampf-evenement op 4 en 5 februari 2006 was een evenement dat zeker de nodige aandacht verdient op deze site. Met 3 stoomlocomotieven voor het evenement zelf, nog eens 3 andere toevallig ook in de buurt aanwezige stomers, een goed uitgekiend programma en als kers op de taart een portie sneeuw waren alle elementen aanwezig om er een geslaagd weekend van te maken.

Groot van daad, klein van formaat

In Duitsland liggen enkele smalspoorlijntjes die in dagelijkse dienst nog deels met stoomtractie worden uitgebaat. De bekendste van die smalspoorlijnen zijn wellicht de Harzer SchmalspurBahnen (HSB), op zo'n 5 uur rijden van Brussel. De hoofdattractie van dit smalspoornet is zonder twijfel de Brockenbahn, maar ook de andere twee lijnen zijn een bezoek meer dan waard. Rond feestdagen rijden er doorgaans speciale treinen, waaronder de zogenaamde "Traditionszug", een trein zoals in de tijd van toen. Zo'n weekend is dus de uitgelezen gelegenheid om naar de HSB te trekken en zo geschiedde dan ook tijdens het Hemelvaartweekend van 2007.

Herbst im Werratal

Na eerder in 2006 al eens te hebben deelgenomen aan een Plandampf-evenement in Duitsland, vond uw webmaster in 2008 nog eens een gaatje in zijn agenda om aan een dergelijk evenement deel te nemen. Ook nu was de plaats van het gebeuren weer de Werrabahn in ThŽringen. 3 52'ers en een 41 voor een aantal goederentreinen met daar bovenop een onvervalste 03 voor enkele reizigerstreinen: dat moest wel een aantal kansen voor leuke opnames bieden. Eind oktober leek het logisch de nodige herfstfoto's te kunnen maken, maar dat draaide wel eventjes anders uit. Overtuig uzelf maar...

Op wintersport

Doordat de winter van 2015 in Duitsland nog tot ver in februari aanhield, had uw webmaster de gelegenheid om met zijn vriendin enkele dagen naar de voormalige DDR te trekken en hier stoomtreinen in actie te beleven in mooie besneeuwde landschappen. Eerst werden twee dagen in ThŁringen doorgebracht, waar we de 41 1144-9 met enkele speciale reizigerstreinen fotografeerden. Hierna zakten we af naar Sachsen-Anhalt en meer bepaald naar het actieterrein van de Harzer Schmalspur Bahnen om daar de bekende smalspoorstomers in actie te beleven. Het was een relatief korte, maar erg geslaagde stoomsafari, zoals blijkt uit deze reportage.


  Mediterranese geneugten in Italië

Belgen op rust in Italië

Gelukkig eindigt niet al het afgedankte materieel van onze spoorwegen bij de schroothandelaar. Redelijk wat materieel wordt nog doorverkocht en het merendeel van dit materieel komt in één bepaald land terecht: Italië. In de ogen van uw webmaster is vooral de firma Ventura een ware held: dagelijks gebruiken zij meerdere 60-ers, 75-ers en sinds 2004 ook de stoere 51-ers om met werktreinen het Italiaanse spoorwegnet in goede staat te houden. Deze diesellocomotieven komen daarbij op plekken waarvan we hier in België enkel van kunnen dromen. Een eerste bezoek aan de werven van de firma Ventura kon dan ook niet uitblijven en vond plaats in juli 2004. In deze reportage ziet u de hoogtepunten van deze reis.


  Heerlijk onthaasten in Hongarije

Gulasz en Taigatrommels

Toen uw webmaster in 2007 Hongarije bezocht was dat natuurlijk vooral om oudere treinen te fotograferen, met name de "Taigatrommels": van oorsprong Russische diesels. Toch moet hij bekennen dat niet alleen de treinen van dit land indruk op hem gemaakt hebben. Als er nu een land in Europa is waar uw webmaster een continu rustgevend vakantiegevoel krijgt, dan is het wel Hongarije. In dit land vind je uitgestrekte glooiende landschappen en supersympathieke mensen die een taal spreken waar je op noch staart aan kan knopen. Een glimlach is echter universeel taalgebruik en gelachen wordt er in dit zachte land.

Een toevalstreffertje

Een mens mag al eens geluk hebben... Bij een kort depotbezoek te SzŽkesfehŽrvŽr op 13 juli 2008 bleek dat er enkele honderden meters verderop een stoomtrein klaar stond om filmopnames te gaan maken op een niet-geëlektrificeerde spoorlijn in de buurt. Hier maakte uw webmaster uiteraard dankbaar gebruik van om enkele onverwachte stoomopnames te maken. De mogelijkheid om een loc uit 1900 met bijpassende rijtuigen te fotograferen dient zich nu eenmaal niet alle dagen aan...


  Prachtige heuvellandschappen in Tsjechië

Winterse stoom in TsjechiŽ in Tsjechië

"Eventjes op en af naar TsjechiŽ". Zo kan je deze reportage samenvatten, want midden in het schooljaar trok uw webmaster (leraar in het dagelijkse leven) voor een verlengd weekend naar dit voormalig osstblokland om daar een fotorit in de sneeuw mee te maken. Eigenlijk een beetje waanzin, maar toch heeft hij er geen spijt van gehad. De 556.0506 mocht immers met twee sets goederenwagens van Horazdovice naar Domaělice en terug rijden, een bijzonder leuk programma met veel fotomogelijkheden. Voor uw webmaster was dit de eerste ennismaking met stoom in dit land. Hopelijk kan er op een dag nog een vervolg aan worden gebreid.

Diesels in Tsjechië

Tijdens hetzelfde weekend als de reportage hierboven werden ook enkele dieseltreinen gefotografeerd. De foto's hiervan horen niet echt in de reportage van de stoomtrein thuis en dus werden ze in een aparte reportage gebundeld. U zal snel merken dat ook het gewone reizigersverkeer een nostalgisch tintje behouden heeft: zowel de kleine motorwagentjes als de gesleepte treinen hebben nog altijd een zekere flair en misstaan dus zeker niet op deze website.


  Door de bomen het bos niet meer zien in Slovakije

Diesels in de bergen

Na een bezoek aan Hongarije is een tweedaagse te Slovakije wel iets helemaal anders: de leefstandaard ligt hier duidelijk lager en de mensen zijn er toch wat norser. Dit doet echter niets af van de natuurpracht die je in dit land terugvindt. Zo ligt de spoorlijn Banska Bystrica - Diviaky bijna volledig in een immens woud. Slingerend tussen de heuvels en door tunnels vinden de treinen hun weg in een omgeving die gewoon smeekt gefotografeerd te worden. Genoeg stof dus om een kort bezoekje aan deze spoorlijn in te lassen.


De jacht op Bardotka's

In april 2014 had uw webmaster nog eens de kans om enkele dagen in Slovakije rond te trekken. Hoofddoel waren de "Bardotka's": diesellocomotieven met een erg typisch motorgeluid en een leuk uitzicht. Uw webmaster had al in 2003 met deze locomotieven kennis gemaakt, maar jarenlang slaagde hij er maar niet in om er terug jacht op te maken. Deze locomotieven beginnen stilletjes aan echter op leeftijd te komen en dus was het moment rijp om ze optimaal in beeld te brengen. Hiervoor werd naar Prievidza en Pleöivec gereisd, 2 waardige Bardotka-bastions die steeds populairder worden in het hobbymilieu.


  Ontluikend spoorwegtoerisme in Polen

Met stoom langs de voet van de Tatra

Uiteraard is Polen bekend van het depot te Wolsztyn, van waaruit er nog dagelijks treinen in dagelijkse dienst met stoomtractie rijden. Wat veel mensen niet weten, is dat er in Polen nog enkele andere depots zijn waar met de regelmaat van de klok stoomloc's worden opgestookt om met historische treinen op pad te gaan. Het depot met de mooiste collectie stomers is voor uw webmaster dan ook niet Wolsztyn, maar Chabowka. Dit depot aan de voet van het Tatra-gebergte huisvest een grote variŽteit aan stomers maar het is ook het vertrekpunt van de niet-geŽlektrificeerde spoorlijn naar Nowy Sacz. Deze spoorlijn voert door een schitterend landschap en kent nog de typische sfeer van vroeger met mechanische beveiliging en telegraafmasten. Dat er tijdens de zomer gedurende meerdere dagen met stoom op deze lijn gereden wordt, was voor uw webmaster meer dan reden genoeg om deze lijn in 2007 twee weekends na mekaar te bezoeken.

105 jaar smalspoor te Sroda

Na enkele jaren pauze bracht uw webmaster in 2007 weer een bezoekje aan het smalspoorlijntje van Sroda naar Zaniemysl. Terwijl tijdens de vorige bezoeken de stoomlocjes van de reeks Px48 nog in dagelijkse dienst over deze spoorlijn reden, ging het hem bij dit bezoek om een stoomfestival met een reizigers- en een goederentrein, gesleept door twee van deze sympathieke stomertjes. Voor het dagelijks verkeer is dit smalspoorlijntje ondertussen helaas gesloten, maar dankzij lovenswaardige toeristische initiatieven van de plaatselijke overheid kunnen de stomertjes ten gepaste tijde dus toch nog steeds trouw over het lijntje puffen.

Wolsztyn, zoveel jaren later...

Rond de overgang naar het derde millenium bracht uw webmaster al een aantal bezoeken aan Wolsztyn. Wie had toen gedacht dat zelfs 10 jaar later er nog steeds stoomlocomotieven actief zouden blijven in de reizigersdienst naar Poznan... Uw webmaster profiteerde van de aanhoudende winter aanvang 2010 om na al die jaren nog eens op stoomtreinjacht te gaan rond Wolsztyn. Hoewel bijna alle treinen door dezelfde stomer gesleept werden, beleefde hij er toch een aangename vakantie en kwam hij met een heel aantal leuke sneeuwopnames naar huis.

Wolsztyn in zwart-wit

Een verdieping hoger werd al aangehaald dat uw webmaster in 2010 nog eens door de Poolse sneeuw rondtrok om jacht te maken op stoomtreinen in de dagelijkse dienst. Tijdens dezelfde vakantie werden een aantal sfeerbeelden in zwart-wit gemaakt in de ringloods te Wolsztyn. Om deze beelden beter tot hun recht te laten komen, werden ze in deze aparte mini-reportage gebundeld.

Fotorit tussen Chabówka en Nowy Sącz

De bovenste reportage uit Polen toonde al enkele toeristische ritten zoals ze iedere zomer vanuit het spoorwegmuseum in Chabówka worden georganiseerd. Na enkele jaren geduld kon uw webmaster deze regio opnieuw bezoeken voor een tweedaagse fotorit op de spoorlijn naar Nowy Sącz. Deze spoorlijn kent een heuvelachtig karakter en straalt nog echt de sfeer uit van de tijd van toen. Om het programma nog wat te kruiden, zouden er 2 stoomlocomotieven aan het spektakel deelnemen: de Ty42-107 en de Tkt48-191. Het grootste deel van de rit gebeurde met een reizigerstrein die 20 jaar geleden dagelijks over deze spoorlijn reed. Een klein deel van het programma bestond uit een knappe buurtgoederentrein. Dit leverde een mooie fotografische score op, zoals u in deze reportage kan zien.


  Het Romaanse buitenbeentje: Roemenië

Ronkende Roemenen

Neenee, het gaat hem in deze reportage niet om snurkende Oost-Europeanen maar wel om de vele diesellocomotieven die in dit bijzonder fotogenieke land rondrijden. Met name de reeksen 60 en 62 zijn in hun oude kleurstelling echte pareltjes. Tijdens enkele dagen fotografeergeweld langs de spoorlijnen Oradea - Cluj Napoca en Salva - Sighetu Marmatiei werd genoeg dieselplezier gefotografeerd om deze reportage samen te stellen. Uw webmaster bekent ook maar meteen dat hij graag in de toekomst eens een ganse week op diesels zou willen gaan jagen in RoemeniŽ. De diesels zijn er gewoon tť mooi om ze niet te fotograferen :-)

Smalspoor in het woud

Een buitenbeentje op veel gebieden is het smalspoornet rond Viseu de Sus. Eerst en vooral is dit de laatst overgebleven woudspoorweg in RoemeniŽ: een spoorlijn die wordt gebruikt voor het vervoeren van pas gekapte bomen. Tot voor enkele jaren werden hier stoomloc's voor gebruikt, maar vandaag de dag hebben diesels het werk overgenomen. Tijdens de zomer rijdt er wel nog dagelijks een stoomloc met een toeristentrein. Buiten de hout- en toeristentreinen in de zomer heb je nog een wel erg exotische vorm van "transport per spoor": een aantal bestelbusjes en zelfs een vrachtwagen zijn voorzien van spoorwielen, waardoor ze kunnen worden gebruikt voor vervoer van allerlei aard over dit spoorlijntje. Tel hier tenslotte nog een exotische motorwagen bij en er is meer dan stof genoeg voor deze reportage.

Dieselparadijs RoemeniŽ

Omdat we een jaar eerder zo onder de indruk waren van de geweldige sfeer in RoemeniŽ en we de fantastische Malaxa-motorwagens toen niet gezien hadden, werd in 2008 opnieuw een reis naar dit intrigerende land ondernomen. Op de spoorlijnen rond Arad werden gedurende een drietal dagen niet alleen de vooroorlogse Malaxa's gefotografeerd, maar konden we ook enkele ex-Franse Caravelles en zelfs enkele voormalig Oost-Duitse Ferkeltaxen bewonderen. Hierna werd koers gezet naar de spoorlijn Oradea - Cluj-Napoca, waar we een jaartje eerder ook al enkele dagen verbleven. Na een kort bezoek aan een privťnetwerk rond Tarnaveni bereikten we tenslotte Sibiu, waar ook enkele niet geŽlektrificeerde spoorlijnen liggen. Helaas werd uw webmaster door een infectie zo ziek dat we vervroegd koers naar huis moeten zetten, maar zelfs gedurende de ene week die we in RoemeniŽ verbleven, konden we een hele reeks prachtige opnames maken.


  Land van natuur- en dieselgeweld: de OekraÔne

Groene revolutie in de OekraÔne

Al een vijftal jaren wilde uw webmaster de OekraÔne bezoeken. Hij was geÔntrigeerd door de mooie landschappen en het interessante spoorwegmaterieel dat je hier nog hebt. In 2009 was het zo ver en we maakten er meteen een echte ontdekkingsreis van: in een grote lus werden een aantal typerende spoorlijnen bezocht, hetgeen een erg gevarieerd reisverslag opleverde. Achtereenvolgens werden de spoorlijn Bachmatsj - Derevyny, de spoorlijnen rond Pryluky en de lijn Hrebinka - Tsjerkassy bezocht. Via een kort bezoek aan het grensstation Mohyliv-Podil's'kji werd doorgereisd naar de spoorlijn van Tsjernivtsi en Kolomyja om dan in de Karpaten terecht te komen aan de spoorlijn naar Rachiv. Via korte bezoeken aan de deels mechanische beveiligde spoorlijn Ternopol - Ivane-Puste en het station van Petrivs'ke kwamen tenslotte in Zjitomir terecht, waar we deze zonovergoten vakantie beŽindigden.

  Op zoek naar een betere toekomst: BosniŽ-Herzegovina

Op ontdekking in BosniŽ

Vraag de gemiddelde spoorwegliefhebber waar in Europa er nog stoomlocomotieven in de dagelijkse dienst rijden en de kans is groot dat hij antwoordt met "rond Wolsztyn, in Polen". Toch rijden er ook in BosniŽ-Herzegovina nog stoomlocomotieven. Meer nog: in tegenstelling tot de artificieel in stand gehouden reizigersdienst rond Wolsztyn gaat het hier om kolenvervoer waarbij de stomers nog onmisbaar zijn. Dit zowel op normaal- als op smalspoor, waarbij meerdere locomotieftypes worden ingezet. Los van de stoomtractie heeft dit land ook voor dieselliefhebbers een leuke verrassing in petto: de "Kennedy's" van de reeks 661 hebben dezelfde motor als onze Bolle Neuzen, wat garant staat voor een schitterend akoestisch spektakel. Hoog tijd dus voor een ontdekkingsreis naar dit land in volle heropbouw na de Balkanoorlog!

  De Balkan op haar mooist: ServiŽ

Kennedy's in ServiŽ

In heel voormalig YougoslaviŽ vinden we de luidruchtige diesellocomotieven van de reeks 661 (met bijnaam "Kenedi") terug. Belgische spoorwegliefhebbers zullen het geluid van deze locomotieven zeker herkennen, want deze locomotieven hebben hetzelfde motorgeluid als onze AFB's van de reeksen 52, 53 en 54. Het uizicht van deze locomotieven is totaal anders, maar zeker niet mis. In ServiŽ vinden we nog een Kennedy-bastion in het oosten van het land, waar tussen Niö naar Dimitrovgrad een belangrijke goederenas ligt, die ondanks de beslissing tot elektrificatie voorlopig nog eventjes de charme van een oude diesellijn uitstraalt. Wat verderop worden er ook in de regio rond Zaječar twee Kenedi's ingezet. Reden genoeg om een week naar deze erg knappe regio te trekken.

De Volga op het spoor

In Oost-Europa was het enkele tientallen jaren geleden op vele plaatsen gebruikelijk om een auto tot spoorvoertuig om te bouwen. Sommige van deze voertuigen zijn nog altijd in dienst, vooral in voormalig KroatiŽ en ServiŽ. In 2013, voorafgaand aan uw webmasters' eerste bezoek aan ServiŽ, doken foto's op van een Volga M21 van de Servische spoorwegen die nog steeds dienst doet voor de plaatselijke infrastructuurbeheerder. Uw webmaster was bijzonder geÔnteresseerd in dit bijzondere voertuig, omdat hij thuis zelf ook zo'n Volga bezit. In dit verslag leest u over de boeiende en verrassende zoektocht naar deze bijzonder spoor-auto.

  Een land als geen ander: Kosovo

Bolle Neuzen in Kosovo

Relatief anoniem rijden er in Kosovo nog enkele Bolle Neuzen in de dagelijkse dienst. Uw webmaster besliste in 2011 om toch eens een bezoek te brengen aan dit nieuwe landom deze dieselveteranen te fotograferen. Verder deed er in 2011 ook nog ťťn stoomlocomotief dienst in een industrieel complex in de buurt van de hoofdstad PrishtinŽ. Ook deze locomotief kon gefotografeerd worden tijdens haar laatste maanden in de actieve dienst. Doordat op het moment van dit bezoek de lente net begonnen was en de zon zich van haar beste kant liet zien, was het achteraf gezien zeker de juiste keuze om in april naar dit land met een zuiders klimaat te trekken. Op het einde van deze fotosafari keerde uw webmaster alleszins naar huis met een mooie fotografische buit, zodat hij deze bijzondere reportage kon samenstellen.

  Op de grens tussen 2 culturen: Bulgarije

Stomend door de Balkan

Hoewel dit in West-Europa niet zo bekend is, leveren de Bulgaarse spoorwegen grote inspanningen om meer en meer stoomlocomotieven terug op de baan te brengen. Dat geeft natuurlijk ook een groeiend aantal mogelijkheden voor interessante stoomsafari's. Met wat geluk kwam uw webmaster te weten dat er tijdens de paasvakantie van 2016 zo'n meerdaags programma met 3 stoomlocomotieven in actie gepland stond. Mits wat goede wil van de organisatie konden we met 2 Belgische spoorwegliefhebbers aan een deel van het programma deelnemen. Een unieke gelegenheid om enkele knappe Bulgaarse stoomlocomotieven knap in beeld te kunnen brengen.

Het rode gevaar

Voor, tijdens en na de stoomsafari uit de link net boven deze reportage konden ook enkele dieseltreinen gefotografeerd worden. Deze foto's worden in deze aparte reportage gebundeld. De hoofdrolspelers zijn de normaalspoordiesels van de reeksen 06 en 07, maar ook enkele 52'ers en 55'ers passeren de revue. Om het geheel compleet te maken, worden ook enkele smalspoorlocomotieven van de reeksen 75 en 77 op de Rhodopenlijn getoond.

Index