In de zomer van 2022 zouden enkele locomotieven van Train World Heritage op bezoek komen bij de Chemin de Fer à Vapeur des 3 Vallées. Na enkele eerdere samenwerkingen met de CFV3V en een eerste erg fijne samenwerking met Train World Heritage bleek het mogelijk om ook voor deze gelegenheid enkele fototreinen in te leggen. Fantastisch dat dit kan, een hele dikke dankjewel daarvoor!
De zomerperiode is door de hoge zonnestand niet bepaald de gemakkelijkste tijd van het jaar voor fraaie foto's, maar door de lange dagen zou het wellicht wel mogelijkheden bieden om een aantal nieuwe fotopunten te benutten. Omdat we enkele erg unieke locaties op het oog hadden, werden de grote middelen erbij gehaald. Dat kon echter niet beletten dat we enkel met het vrijsnoeien van de twee moeilijkste fotopunten al zo'n 8 mandagen zoet waren.. En toen moesten we nog aan de goederenwagens beginnen. 2 wagens werden nagenoeg volledig geschilderd, een drietal andere wagens werden "gepostzegeld" (spoorwegjargon voor het lokaal bijschilderen van slechte plekken). Maar ja, toen moesten alle wagens uiteraard ook nog van correcte opschriften worden voorzien. We zullen maar niet neerschrijven hoeveel uren daarin zijn gekropen. Ach ja, alles voor de hobby... En eerlijk? Het voelt iedere keer weer fijn om zo iets terug te kunnen doen voor museumverenigingen waar we op bezoek zijn.
In deze reportage worden niet enkel de foto's van de fotorit zelf getoond, maar verschijnen ook beelden van tijdens de voorbereiding en de dieseldag voor het grote publiek, vlak na onze fotorit. Bij de CFV3V valt immers altijd wel iets te beleven.
° De aanloop...
|
|
Bij een verkennend bezoek op 14 april 2022 hebben de vrijwilligers van de CFV3V een verrassing voor ons in petto: de pas gerestaureerde draisine Billard wordt voor enkele foto's buiten gereden. Wauw, die hadden we niet zien afkomen! Alleen... De draisine zou volgens plan snel daarna naar Mariembourg worden overgebracht. We zullen maar niet zeggen hoe hard we hebben gezaagd om dit fraaie museumstuk nog even in Treignes te houden zodat we er iets mee konden doen tijdens de fotorit :-)
|
|
In de buurt van Olloy-sur-Viroin bevindt zich een bekende bivakplaats. Een van de ideeën voor de fotorit was om hier iets mee te doen en dit bekende fotopunt zodanig vrij te snoeien dat niet enkel de klassieke foto van bovenaf gemaakt kon worden. Na enkele uren snoeien zijn we er nog niet, maar op 26 mei 2022 kan de 4407 wel al worden gefotografeerd tijdens haar rit van Mariembourg naar Treignes. Doorgaans worden deze ritten met een 46'er gereden, maar die waren in onderhoud gedurende enkele weken. Gouden herinneringen aan de tijd langs "den Athus-Meuse" herleven!
|
|
In Vierves-sur-Viroin bevindt zich nog een omgebouwd GCI-rijtuig dat als woning werd ingericht. Tijdens het zoeken naar alternatieve fotopunten op 28 mei 2022 werd deze bijzondere woning uiteraard even op de foto gezet.
|
|
Dezelfde dag doet nog steeds de 4407 dienst voor de toeristische ritten met dieseltractie. We zien haar hier aan het Château des Comtes de Hamal. Door overhangende bomen is het geen evidentie om de trein én het kasteel in de zon te fotograferen, maar van deze opname is uw webmaster toch niet ontevreden. Overigens werd het personeel van de trein netjes van tevoren ingelicht dat we hier relatief dicht tegen het spoor zouden staan. Op de foto valt ook de begroeiing over het spoor op: een rechtstreeks gevolg van het Waalse verbod om het onkruid nog te verdelgen met pesticides. Bij de foto's van de fotorit zelf zal je zien dat alle voorziene locaties volledig onkruidvrij werden gemaakt. Een pittige taak die heel duidelijk maakte welke gevolgen dit verbod heeft op musea als de CFV3V. Gelukkig waren ze al bezig aan een milieuvriendelijk alternatief: een onkruidverdelgingsinstallatie op stoomdruk. Hopelijk kunnen ze zo de eeuwige strijd met oprukkend onkruid met succes aangaan.
|
° 16/07/22
|
|
De zaterdag voorafgaand aan de fotorit zouden al een aantal goederenwagens van Treignes naar Mariembourg worden overgebracht. De immer sympathieke Yves wilde wel wachten tot na 19u, zodat de zon optimaal stond én we ineens ook een praktijktest qua schaduwen konden doen op de voorziene fotopunten een week later. Hiermee werd een en ander nog lichtjes bijgestuurd. Maar goed, laat ons eerlijk zijn: het was vooral héél prettig om deze trein te kunnen fotograferen met 4 van de 5 spoorwegliefhebbers die wekenlang naar deze fotorit hadden toegewerkt. Uiteraard wordt gestart aan de fraaie buitenbocht bij het verlaten van Treignes. Deze klassieker blijft het toch goed doen!
|
|
Gelukkig hebben we rustig de tijd en kunnen we ook deze foto van wat dichterbij maken. Valt het op welke wagens met de verfkwast werden aangepakt voor de nakende fotorit? Op de vierde wagen na werden ze overigens allemaal opnieuw beletterd.
|
|
Toen we bij de eigenaar van deze weide om toestemming gingen vragen om deze foto te maken, was het antwoord simpel: "heb je schrik van stieren?". Fronsend keek uw webmast hem aan... "Geen paniek, hij is doorgaans rustig!". Vooruit dan maar... Het beest bleef inderdaad rustig bij zijn harem (geef hem eens ongelijk) terwijl we met enkele fotografen onze foto's namen. Dit punt is overigens nog om andere redenen een uitdaging: de zon staat pas goed rond 19u, maar eigenlijk hangen de schaduwen van de stoere eiken al bijna meteen over het spoor. Met deze foto kan uw webmaster echter héél goed leven :-)
|
|
De weide is erg lang en dus kunnen hier meerdere foto's worden gemaakt, zonder dat ze op elkaar gaan lijken. Een stukje naar achteren ziet de scène er zo uit... De 6086 laat zich al die aandacht welgevallen: zo vaak gaat ze niet de baan op en al helemaal niet op zomeravonden voor enkele fotografen.
|
|
Nog eentje om het af te leren... Valt het overigens op dat we hier enkele honderden meters berm hebben gesnoeid? Moest u er overigens aan twijfelen: nee, het gras in de weide hebben we niet zelf gemaaid. Dat deed de kudde koeien, inclusief stier, al voor ons ;-)
|
|
Maanden voor de effectieve fotorit werd de toeristische spoorlijn voor een groot stuk afgewandeld. Daarbij werd ook dit tot nogtoe onbekende punt tussen Vierves en Olloy ontdekt. Ook hier werden de grove middelen ingezet om het punt vrij te snoeien. Het punt was voorzien voor de avondgoederentrein tijdens de fotorit, maar tijdens deze overbrengingsrit merkten we dat de schaduwen toch al érg lang waren. Oops, dat moest dus nog worden bijgestuurd voor de echte rit een week later.
|
|
Ten westen van Olloy-sur-Viroin bevindt zich opnieuw een fotopunt dat met toelating van de CFV3V volledig werd vrijgesnoeid. Alleen dacht de boer van de weide erlangs anders over... Hij was onterecht van mening dat het talud van de spoorlijn van hem was. Een hoop gedoe was het gevolg, waarna hij uiteindelijk toch in het ongelijk werd gesteld. Dit was ook niet meer dan normaal: op topografische kaarten is duidelijk te zien dat het talud tot de spoorlijn behoort (zoals overal in België...). Toch werd door de voorzitter van de CFV3V met de glimlach gezegd dat we dit fotopunt deze keer maar maximaal moesten benutten zodat we het niet nog eens moesten vrijsnoeien bij een volgende fotorit. Bij de overbrengingsrit wordt hier dus al meteen goed gebruik van gemaakt :-)
|
|
Van vlak aan het spoor ziet deze plek er ook niet slecht uit... De lage zonnestand zorgt alleszins voor fantastische omgevingskleuren. In de verte is nog net een van de mechanische seinen ter beveiliging van de overweg van de N99 zichtbaar. Dit sein zou spoedig na het maken van deze foto worden vervangen door een lichtsein. Geen paniek: het sein zal later in Treignes worden teruggeplaatst.
|
|
De avondrit van volgende week zal slechts van Treignes tot het vorige punt in Olloy voeren, maar de overbrengingsrit moet natuurlijk verder naar Mariembourg. Doordat het erg lang licht blijft, vallen ook aan de westzijde van de tunnel des Abbanets tussen Olloy en Nismes nog enkele foto's te maken. We bevinden ons vlakbij de bekende leerlooierij, de zon staat recht op het front van de stoere 6086.
|
|
Tot onze verbazing blijkt het station van Nismes nog mooi in de zon te baden. Dat schreeuwt natuurlijk om een laatste foto voor vandaag! Uw webmaster had eigenlijk nog nooit foto's met zon gezien van dit punt. Niet verwonderlijk, aangezien het 21u is en er dan doorgaans geen toeristische treinen meer rijden. Maar goed, dat maakt het plezier natuurlijk des te groter!
|
° 19/07/22
|
|
Vandaag vindt de overbrenging van enkele diesellocomotieven van Monceau naar Mariembourg plaats, vooruitlopend op het dieselfestival. Alleen... Het is de warmste dag van 2022. Bloedheet is het met temperaturen tot een eind boven de 35°C! Rustig de overbrengingsrit opwachten in Thy kan nog net. Al een geluk, want dit fotopunt stond al héél lang op het verlanglijstje van uw webmaster. Keurig op tijd passeert de 5512 met de 6041 en de 5404 op sleep uw webmaster. Achter hem ziet hij aan de stand van het inritsein van Walcourt dat de sleep daar opzij zal worden getrokken, ideaal want dat geeft hem nog tijd voor een extra foto onderweg.
|
|
In de buurt van Yves-Gomezée bevindt zich dit fraaie fotopunt. Hier heeft uw webmaster al eerder gestaan, maar in de loop der jaren ziet het er op de een of andere manier toch behoorlijk anders uit. Er wordt niet langer getwijfeld: de zon staat hier goed en zo kan hij na het maken van deze foto de trein nog gemakkelijk inhalen voordat die Mariembourg bereikt. De kinderen van het huis tegenover het standpunt begrijpen ineens wat uw webmaster bedoelde toen hij zei dat er enkele oude diesellocomotieven zouden gaan passeren.
|
|
De passerelle in Mariembourg... Het is een klassiek motief, maar niet voor lang meer. Hoewel dit een geklasseerd monument is, zal ze worden verwijderd omdat ze geen toegang biedt tot het tweede perron, waardoor er als een van de laatste plekken in België nog een werknemer het overpad moet beveiligen bij passerende treinen. Sja... Hoewel het een moeilijk motief is voor een trein naar de CFV3V, besluit uw webmaster toch om ze als achtergrond van de materieeltrein te nemen. Het is ongetwijfeld de laatste kans om ze nog eens mee in beeld te nemen... Hierna was het overigens de bedoeling om nog wat te gaan snoeien, maar het bloedhete weer deed hem toch "uitwijken" naar het terras van de CFV3V waar tussen pot en pint erg fijne gesprekken konden worden gevoerd met enkele mensen van de CFV3V en Train World Heritage.
|
° 22/07/22
|
|
Na een maandenlange voorbereiding is het zover: de fotorit start onder een fantastische blauwe lucht... We vliegen er meteen stevig in aan het punt dat de meeste voorbereidingstijd van de hele fotorit vroeg: het uitzicht op het spoor vanaf de Roche à Lomme vlakbij de halte van Nismes. Maar liefst 2 dagen gingen we met 2 personen gewapend met kettingzagen tekeer om de berm voldoende vrij te snoeien voor dit uitzicht. Maar goed, dan heb je ook wat :-) Dit punt is enkel in de vroege hoogzomer te benutten en was dus ideaal voor deze fotorit.
|
|
Op de vorige foto lag de nadruk op het grote kruis dat bovenop de heuvel staat. Op deze foto gaan we voluit voor de leerlooierij Houben die samen met onze fotogoederentrein kan worden vereeuwigd. Op voorhand stelde uw webmaster: "als er vandaag één punt in de zon moest zitten, dan was het deze plek wel". Helaas zou gedurende de rest van de fotorit blijken dat bijna al het krediet ook effectief werd opgebruikt voor deze eerste foto's...
|
|
We stappen weer naar beneden en in onderling overleg met het personeel, wordt de goederentrein weer enkele honderden meters richting Mariembourg opgeduwd. Ter hoogte van het voetbalveld van Nismes vinden we deze plek met een antiek baken. Dat schreeuwt natuurlijk om een foto...
|
|
We schuiven op richting Olloy, waar we postvatten aan de weide der zeven zuchten (herinner u het gedoe met de boer omwille van de gesnoeide haag, zoals eerder in deze reportage werd beschreven). Ons rekenwerk klopte: we hadden nét plek genoeg vrijgesnoeid om de hele trein vrij in beeld te krijgen. Ideaal, want op dit punt hadden we een stevige verrassing voor de deelnemers voorzien: tijdens een militaire oefening werden enkele militairen in een Minerva M20 tegengehouden door soldaten van een ander bataljon. Veel Belgischer wordt het echt niet... Ware het niet dat de 2 figuranten op de voorgrond Nederlanders zijn ;-)
|
|
Na de hilariteit aan het vorige fotopunt rijden we naar de overweg van de N99 in Olloy. Het mechanische sein aan de westzijde van deze overweg bewijst al jarenlang trouw haar diensten en vormt een fraai motief voor passerende treinen. Meestal wordt het van de overkant van het spoor gefotografeerd, maar vanuit dit standpunt ziet het er ook erg fraai uit.
|
|
In het stationnetje moet de goederentrein aan de kant om een kruisende reizigerstrein door te laten. Enkele reizigers op het tweede perron lijken stevig onder de indruk van de stoere Cockerill. Terecht overigens :-) Het stationnetje is nog bemand, de onderstationschef komt eens buiten kijken hoe lader Marcel tegen de treinbestuurder aan het stoefen is over de grote karper die hij enkele weken geleden in de Viroin ving. Iedere keer dat hij het verhaal vertelt, wordt die karper trouwens enkele centimeters groter.
|
|
Ten oosten van Olloy bevindt zich een bruggetje over het spoor waar we tot dusver nog niet veel mee deden. Daar zou tijdens deze fotorit verandering in komen... De bestuurder van de 6041 "trekt het kot eens goed open" tot jolijt van de aanwezige fotografen. Cockerill-geweld op zijn best! Fier prijkt de kerktoren van de église Assomption de Notre-Dame boven de bomen uit. Deze kerktoren is overigens het enige overblijfsel van de klassieke kerk: de rest van het 19e eeuwse gebouw werd een eeuw later zo instabiel dat het moest worden afgebroken en zou worden vervangen door een eigentijdse kerk.
|
|
Tussen Olloy en Vierves ontmoeten we deze schildwacht die werkzaamheden verderop langs het spoor aankondigt. De trein moet vanaf hier verder met rit op zicht. Let zeker ook even op de fraaie verkanting in deze bocht. Je zou bijna gaan denken dat de treinen hier soms aan hoge snelheid passeren, maar schijn bedriegt.
|
|
In het dorpje van Vierves-sur-Viroin bevinden zich enkele fraaie natuurstenen huizen vlak naast het spoor. Eigenlijk was deze fotostop voor de andere kant van het spoor (zie volgende foto) voorzien, maar door het ontbreken van de zon kunnen we ook deze foto maken. Voorwaar geen tegenvaller! Het stopbord wijst het personeel van de trein er trouwens op dat hier een onbewaakte overweg met de rode vlag beveiligd dient te worden.
|
|
Het voorziene motief op deze plek wordt natuurlijk ook even gefotografeerd. Let zeker even op het overwegbord waarbij braafjes wordt vermeld dat de overweg 57m (en geen meter meer!) van het bord verwijderd ligt. De natuurstenen huizen maken het echt tot een plezier om hier te fotograferen.
|
|
Aan de inrit van Treignes bevindt zich een van de vele bruggen over de Viroin. Tot voor kort stond hier een boom die het zicht op de brug ernstig belemmerde, maar blijkbaar was die te rot, want enkele maanden voor de fotorit werd hij plots gekapt. Het sprak voor zich dat deze plots vrijgekomen stek aan het fotoprogramma zou worden toegevoegd. Onzichtbaar op de foto is dat we hier met 3 spoorwegliefhebbers zo'n 2u lang onkruid hebben weggeplukt om een en ander er toonbaar uit te laten zien.
|
|
Met de drone ziet het er hier ook niet slecht uit, zeker niet als de treinbestuurder van de 6041 even tractie geeft om de trein in beweging te trekken. Let zeker ook even op de 3e wagen in de trein: op onze specifieke vraag werd deze wagen, gevuld met assen van de stoomlocomotieven, nog niet gelost.
|
|
We rijden terug naar Olloy-sur-Viroin, waar de 5404 net aankomt met haar reizigerstrein van Mariemboug naar Treignes. De zon breekt voorwaar zelfs kort door de wolken! Enkele jongeren arriveren maar net op tijd, de "chef garde" ziet het met hangende armen aan hoe ze op het laatste moment nog aan komen rennen.
|
|
In de trein komt Lucien, de hoofdwachter, hen toch verwijzend toespreken dat ze de volgende keer best iets eerder arriveren. Aan de blikken van de jongeren te zien, luisteren ze maar matig naar zijn preek. Let zeker ook even op het fantastische interieur van het Nord-Belge-rijtuig. Een CFV3V-vrijwilliger die toevallig wel héél hard op Lucien lijkt, heeft hard zijn best gedaan om het rijtuig als nieuw op te knappen!
|
|
In Treignes moet toch nog snel dit potret van Lucien worden gemaakt. Geloof het of niet: het was pas thuis achter de PC dat uw webmaster merkte dat de neus van de 5120 toevallig wel héél fraai in beeld kwam :-)
|
|
Eigenlijk moest de 5404 omlopen in Treignes. Alleen was dat niet evident, want door de omvangrijke werken voor de verlenging van het spoorwegmuseum zijn er maar 3 sporen beschikbaar en op één spoor staat de goederentrein al... Om die reden wordt in onderling overleg met de CFV3V en met de medewerking van Train World Heritage een doorschuifsysteem bedacht waarbij de locomotief die binnenkomt met een reizigerstrein telkens wordt afgelost door de andere bezoekende locomotief van Train World Heritage. Kort samengevat: nadat de 5404 met haar trein is gearriveerd, neemt de 6041 de fakkel over. Maar goed, deze estafette geeft ons wel de mogelijkheid om de wachtende 5404 te fotograferen op dit viaduct aan de oostzijde van het emplacement. En nee, de visser is hier écht niet toevallig op forel aan het vissen;-)
|
|
Wat later is het zover en mag de 6041 met de reizigerstrein naar Mariembourg op pad. We wachten haar op aan deze rotspartij tussen Treignes en Vierves-sur-Viroin.
|
|
Enkele uren later maakt ook de 5120 haar opwachting. Ze is aan de (wat herschikte) goederentrein gekoppeld, maar moet nog even haar beurt afwachten: de 5404 zal immers nog eerst een slag naar Mariembourg en terug maken. Ondertussen maakt treinbestuurder Peter een babbeltje met de figuranten Marcel en Mark. We appreciëren het trouwens dat we van de CFV3V toestemming kregen om de correcte nummering aan te brengen op de 5120, dat komt haar uitstraling enorm ten goede.
|
|
Het vertrek van de reizigerstrein duurt nog wel even en dus wordt van de tijd gebruik gemaakt om de fraaie draisine Billard aan het ook al fraai gerestaureerde seinhuis te fotograferen. Zéér sympathiek dat de CFV3V ook aan dit soort kleinere voertuigen denkt. Vrijwilligers zijn er overal te kort en dan is het écht wel fijn om te zien dat ook dit soort kleine curiosa toch onder handen wordt genomen.
|
|
De 5404 is ondertussen aan haar rit begonnen. Met de deelnemers zijn we per auto naar Vierves gereisd, zodat we de trein daar konden opwachten. Dit gaf ons ook de tijd om rustig deze wel érg fraaie Opel Rekord C 1700 naar de juiste plaats te dirigeren. Let zeker ook even op de buurman die toch eens komt kijken wat er allemaal gaande is voor zijn huis :-)
|
|
Opnieuw speelt de bewolking in ons voordeel: langs de andere kant van het spoor ziet dezelfde scène er toch weer net even anders uit. Oorspronkelijk was er een Volkswagen Kever voorzien voor deze locatie. Die had echter te kampen met een panne, waardoor op het laatste moment nog driftig naar een andere auto gezocht moest worden. Gelukkig werd de eigenaar van deze Opel bereid gevonden om te komen poseren. Eerlijk? Uw webmaster vond dit nog fraaier dan de oorspronkelijke oldtimer die hier was voorzien.
|
|
Terwijl de 5404 een voorziene stop maakt aan de halte van Vierves, wandelen de deelnemers snel richting het volgende fotopunt. Uw webmaster besluit daarbij de drone te lanceren, wat deze opname oplevert. Het moet gezegd: de museumspoorlijn van de CFV3V blijft verrassende nieuwe motieven opleveren!
|
|
Een goed pak Belgische frieten later is het tijd om met de 5120 op pad te gaan. We wachten de trein op aan dit klassieke motief: de bocht van Treignes. Tijdens de dag is de trein wat omgerangeerd, zodat enkele andere goederenwagens meer aandacht krijgen. Dat de schuifwandwagen van het type Tbis net achter de locomotief zou komen te hangen, was al snel een uitgemaakte zaak: maar liefst 6 mandagen heeft het beletteren van deze wagen gekost, schilderbeurt niet inbegrepen. Maar goed, dan heb je ook wat...
|
|
Zes dagen na de overbrengingsrit gesleept door de 6086, bevinden we ons opnieuw in de weide tussen Treignes en Vierves-sur-Viroin. Helaas is de zon de grote afwezige, maar de lange goederentrein maakt toch veel goed. Hoe vaak lukt het nog om zo'n fraai uitziende goederentrein de baan op te brengen?
|
|
Wat verderop in, euhm boven, de weide wordt de trein nog eens met de drone gefotografeerd. Let ook op de rookpluim van de 5120: puur genot om de in licentie gebouwde Baldwin 608A-motor aan het werk te horen.
|
|
Het kostte zo'n 2 dagen om dit punt mooi vrij te snoeien. Toch loonde het de moeite: aan dit punt tussen Vierves en Olloy zie je immers het Château des Comtes de Hamal op de achtergrond. Nadat de eigenaar van deze weide toestemming had gegeven om hier een foto te maken, bleek hij ook nog eens een fraaie Deutz D 8006 te bezitten. Fantastisch dat hij met de bijbehorende waterkar wilde poseren nadat hij zijn koeien weer vers drinkwater was gaan bezorgen.
|
|
Deel 2 van het plan verliep iets stroever: we zouden wel "even" de kudde koeien mooi in beeld plaatsen. Alleen hadden de melkproducerende dames andere plannen... Tijdens onze pogingen om de kudde fraai in beeld te krijgen, viel het plots op dat dit toch wel een fraai zijaanzicht van de trein opleverde.
|
|
Nu ja, iets later lukte het toch min of meer. Let zeker ook op het opstuivende stof doordat enkele koeien wel héél enthousiast richting uw webmaster aan kwamen draven. Wat een hobby hè?
|
|
Aan de steengroeve voorbij Olloy-sur-Viroin staat de laatste normale fotostop gepland. Helaas is het licht een pak minder fraai dan bij de overbrengingsrit van vorig weekend, maar het blijft toch een leuk zicht, zeker met het bivakkamp van de chiro Elzestraat uit St.Katelijne-Waver op de achtergrond.
|
|
Nadat de trein werd teruggeduwd richting het station van Olloy, kan de 5120 gaan omlopen. Net voordat het zover is, kan nog deze foto worden genomen aan dit bijzonder fraaie stationnetje.
|
|
De dag wordt (ondertussen bijna traditioneel) afgerond met een opname tijdens het blauwe uur. Aan het geweldig knap gerenoveerde seinhuis ten westen van Treignes werd gedurende twee dagen onkruid verwijderd, zodat de omgeving er proper bij lag. Zo ontstond de ideale setting voor deze mannen van de Dienst Baan (nu ja, in dit landsdeel de Service de la Voie) die bij de draisine Bilard op de passage van de laatste trein wachten, zodat ze hun werkzaamheden kunnen aanvatten. Op het seinhuis kijkt de seingever toe hoe de trein rustig het emplacement oprijdt.
|
° 24/07/22
|
|
Na een dagje te hebben uitgerust en het trauma van het tegenvallende weer te hebben verwerkt, worden nog enkele laatste foto's gemaakt. Op zondag vindt immers de jaarlijkse dag van het Belgisch materieel plaats bij de CFV3V en daarbij komen ook weer meerdere interessante diesels de lijn op. De knaller van de dag is ongetwijfeld deze dubbeltractie (aan een treinschakeling heeft men zich niet gewaagd) van de 6041 en de 6086 met een trein van Mariemboug naar Treignes. Het moet van de inzet tussen Anor en Momignies (zie Rijden als een Cockerill in Frankrijk) geleden zijn dat er nog een tweespan 60'ers voor een trein heeft gestaan. Ook daar was de 6086 in dienst, maar toen reed deze loc nog in haar oorspronkelijke livrei. De CFV3V heeft haar daarna in de gele livrei geschilderd, wat absoluut ook een erg geslaagde keuze is. We zien de trein hier bij het naderen van Olloy-sur-Viroin.
|
|
De trein blijft even staan in Olloy, waardoor het niet moeilijk is om hem weer in te halen. Aan de inrit van Treignes wordt de fraaie dubbeltractie daarom nog een tweede keer gefotografeerd. Wat een geweldig idee van de CFV3V om deze locomotieven samen in te zetten!
|
|
Enkele uren later is het de beurt aan de 5404 om van Mariembourg naar Treignes te rijden. Dit standpunt werd ook al tijdens de fotorit van vrijdag gebruikt, maar nu met zon ziet het er allemaal toch net iets fraaier uit. Geweldig dat Train World Heritage haar locomotieven kilometers laat maken bij de museumlijnen die ons landje rijk is. Zo blijven de locomotieven in vorm en hebben die musea er ineens enkele fraaie locomotieven bij voor hun evenementen!
|
|
De 60'ers moeten natuurlijk ook nog terug naar Mariembourg. Voor wie roept dit plaatje uit Olloy-sur-Viroin herinneringen op aan een fantastische zomerbivak tijdens een onbezonnen jeugd? Een grote dankjewel aan de mannen van de chiro Elzestraat dat deze foto mocht worden gemaakt! :)
|
|
Nadat dit punt met meerdere mensen gedurende ruim een halve dag volledig was vrijgesnoeid, bleken tijdens de overbrengingsrit voorafgaand aan de fotorit de schaduwen toch al vrij lang te zijn. Tijdens de effectieve fotorit werd dit punt daarom vervroegd in de planning, maar scheen de zon niet... Derde keer goede keer zeker? Tijdens deze rit van de 5404 met haar toeristische trein van Treignes naar Mariemboug lukt het ein-de-lijk om dit fantastische punt op foto te zetten zoals uw webmaster het in gedachte had. Een serieus genietmoment!
|
|
De trein werd nog achtervolgd tot Nismes, waar zelfs nog voldoende tijd was om de ladder mee te sleuren van de parking aan het voetbalveld naar dit bekende fotopunt richting Mariembourg. Het waren enkele bijzonder pittige maanden, de voorbereiding van deze fotorit was zonder enige twijfel de zwaarste sinds de organisatie van de ijzerertstrein met 2 51'ers naar Neerpelt in 2009. Het weer had tijdens de fotorit zelf wat beter gemogen maar ach, dat hebben we nu eenmaal niet in de hand.
Een enorm woord van dank aan zowel de mensen bij de Chemin de Fer à Vapeur des 3 Vallées als Train Wold Heritage is méér dan op zijn plaats. Fantastisch wat er mogelijk is mits wat goede wil!
|
Index
|